25 989 läst ·
21 svar
26k läst
21 svar
Lagfart om man redan äger en del av huset?
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Du behöver inte raljera och ironisera.... Tolkade TS fråga som att fastigheten ägdes av 2 personer (40/60) och utgick, möjligen felaktigt, ifrån att det var tal om separation. Å visst kan du bodela ett samboförhållande, Ingen förutsätter äktenskap eller reg. partner. Kostnad för äktenskapsskillnad är en expeditionsavgift och hursomhelst är de kostnader du nämner sammantaget ändå långt billigare än att betala en lagfart på 1,5%.
I alla fall så var det ett förslag på en lösning och ett försök till svar på hans fråga. Kom med något konstruktivt till trådstartaren istället.
I alla fall så var det ett förslag på en lösning och ett försök till svar på hans fråga. Kom med något konstruktivt till trådstartaren istället.
Jag misstänker att ämnet är tämligen konstruktivt uttömt.
Tack för ett bra inlägg, ett bra tips som dessvärre inte fungerar i vårt fall.Nanny Fine skrev:Vill du fortfarande ha svar på din fråga (såg inga svar bland alla dessa inlägg...tappade ni tråden, pojkar...? =)).....så gör jag gärna ett försök.
Om du förvärvar fastigheten genom bodelning (tex vid skilsmässa), så söker du lagfart på bodelningshandlingen och betalar då endast expeditionsavgift, f.n. 825 kr.
Men tack ändå för att du engagerar dig med konstruktiva tips!
För fullständighetens skull ännu ett tips: Delägarna kan också bilda ett aktiebolag, vars kapital sammanfaller med fastighetsvärdet. Bolagets aktier fördelas mellan ägarna i samma proportion som de står för sitt hus. Därefter överlåter de fastigheten i dess helhet som gåva till bolaget. Slutligen övertar den ene delägaren samtliga aktier i bolaget till nominell kurs.
På detta vis begränsas stämpelskatten till en expeditionsavgift. Fastigheten kan med denna metod överlåtas obegränsat antal gånger utan att behöva överlåta annat än det fastighetsägande bolaget. Oavsett köpeskillingens storlek betalar man då inte en krona i stämpelskatt.
Köpet får ett antal andra följder, som jag inte vill raljera om. Nu var det ju stämpelskatten tråden gällde.
På detta vis begränsas stämpelskatten till en expeditionsavgift. Fastigheten kan med denna metod överlåtas obegränsat antal gånger utan att behöva överlåta annat än det fastighetsägande bolaget. Oavsett köpeskillingens storlek betalar man då inte en krona i stämpelskatt.
Köpet får ett antal andra följder, som jag inte vill raljera om. Nu var det ju stämpelskatten tråden gällde.
Ett handelsbolag räcker inte eftersom syftet är att lösa ut alla utom en delägare, och handelsbolag förutsätter flera. Kan teoretiskt lösas med två handelsbolag som korsvis är delägare i varandra vid sidan av en eller flera fysiska personer.
Klicka här för att svara