Hej,

Är det vanligt att man får betala (5 000kr) i efterhand för att entreprenören/byggmästaren har tagit över samordningsansvaret?

Detta är inte enligt överenskommelsen, detta är inte reglerat i entreprenadavtalet (mer än att entreprenören tar över ansvaret), vi har inte fått någon information utan nu efter projektet avslutas och slutbetalningen ska betalas finns posten med...

Tack för era svar

Det låter väldigt billigt. Men visst är det konstigt.

Det är vanligt att få betala för samordningsansvar. Men dock måste en överenskommelse ha gjorts mellan er, antigen vid produktionsstart eller under själva processen att en entreprenör tar över samordningsansvaret annars ligger det på byggherren dvs du. Om det inte finns dokumenterat i något avtal, protokoll så skulle jag bestrida det.

Och om någon hade ramlat från taket och brutit nacken hade du kunnat sitta på kåken just nu, låter billigt för att slippa det...

Det står i avtalet att byggaren övertar ansvaret. Men inte något pris. Nu kommer en ÄTA-lista på 5 000kr för att de övertagit ansvaret...?

Står det i erat avtal att byggaren övertar samordningsansvaret så skulle jag tolka det som att det ingår och är en del av avtalet. Att i efterhand skicka en faktura på samordningen som ett ÄTA-arbete (ändring och tillägsarbete) låter väldigt märkligt. Det var ju överenskommet från första början. Dessutom brukar det väl vara standard att alla ÄTA-arbeten ska bekräftas skriftligt innan de utförs så ni borde i så fall blivit informerade om det och godkänt kostnaden.

Har ni inskrivet i ert avtal att byggaren ska ha samordningsansvar så har jag väldigt svårt att se att ni ska behöva betala extra för det om ni inte godkänt det innan.

Hemmakatten
Håller helt med mr_bygg's inlägg ovan.

Tilläggskostnader skall redovisas och godkännas av beställaren löpande efterhand som de uppstår.
Ett samordningsansvar borde rimligen övertagits i ett tidigt skede av bygget och redan då tagits upp som en tilläggskostnad. Detta för att ge beställaren ett val att aningen tacka ja till erbjudandet eller tacka nej och ordna det på annat sätt.

Jag hade bestidit kostnaden med argumentet att om ansvarsövertagandet var förknippad med en kostnad så skulle denna kostnad presenterats i et mycket tidigare skede och inte dyka upp som en överraskning i slutet.

....sedan kan jag ju hålla med att det inte var en dyr prislapp på ett stort ansvar, men det är en helt annan diskussion.

Tack Volvo för en grundlig och välformulerad åsikt.

Jag tycker du sätter huvudet på spiken, det är precis så jag ska göra. Behövde mest veta om det var/är kutym och sedvänja i branschen eller inte att man gör så.

Tack också till Mr_Bygg. Låter vettigt, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.