M
Mikael K.: Köpte ett UV ljus (Gullberg & jansson 75W) till vår pool. Säljs med anslutning 63, 50 och 38. Bra tänkte jag eftersom jag har 38 slang. Visar sig att flödesvakten ska anslutas på 50 mm rör. Det ser jag efter steg 1 som var limma ihop adapter som minskar hålet från 63 till 50. Jag har ju en sådan övergång man skruvar i som passar och sedan trär på slangen... Vad ska jag skaffa nu?
0 svar · 1,4k läst
A
Appeman: [citat] Får ursäkta mig, måste varit för tidigt på morgonen sist. Läste att den skulle grävas ner och vara uppe hela vintern Är det bara tillfälligt under sommarn så skulle jag också bara köra på!
4 svar · 1,4k läst
M
Mekaren: [citat] Jag är inne på samma pump. Ev 16kwh. Har ni köpt? Funkar den bra?
2 svar · 1,4k läst
S
steve5432: [citat] Ja då får nog era grannar tåla lite surr från er poolanläggning också... det känns som om ni har gjort vad ni har kunnat. Om de tycker att de kan spela hög musik hela dagarna eller låta barnen härja obehindrat i studsmattan, varför ska ni då inte få ha en poolanläggning som det surras, plaskas och leks från? När vi var nya i ett villaområde med små tomter (ca 1200 m2)
8 svar · 4,0k läst
Bödvar McOlsson
Bödvar McOlsson: [citat] Jag har använt sammalika, satte på en packning runt gängorna på adaptern och sen X antal varv med gängtejp. Det funkar.
3 svar · 2,5k läst
·
Burger King
Burger King: Hej Jag har en eluppvärmd Kirami badtunna med det tjocka delbara locket men funderar på att köpa ett heltäckande överdrag D185x110cm till den. Dels för att allt blir smutsigt i Stockholm men också för att jag inbillar mig att det sparar el. Värmen är alltid på 36 grader och jag har givetvis alltid det tjocka locket på när jag inte badar. Tänker mig något typ nedan, kostar typ 250kr
0 svar · 1,6k läst
·
FredrikR
FredrikR: Pahlen's ska väl vara ok och prismässigt ser det inte ut att skilja så mycket. Glöm inte bypass om du inte redan har det. Rubinpool har jag bra erfarenhet från sedan tidigare. https://rubinpool.se/produkt/varmepump-pahlen-calidi-vp10/
2 svar · 1,4k läst
G
Galten: Jag har perfekt kemi i poolen och den bästa filtreringsutrustningen som pengar kan köpa och har både dammsugit manuellt och med robot. Men är detta ändå en OK nivå av partiklar? [bild] Klart att 150W halogen är väldigt oförlåtande, så helt klart kommer det aldrig att se ut
0 svar · 834 läst
·
M
MsTake: Tog upp poollampan idag med tanke om att byta lampa men kanske bästa att byta hela insatsen? Någonsom vet var man kan hitta en sån här i 12V?
0 svar · 986 läst
·
wrang
wrang: Har lagat pE eller PEM rör på jobbet. Det går att svetsa med pe tråd men betydligt lättare med såga av rör dra på skarvkoppling å dra ihop det
3 svar · 5,1k läst
·
Burger King
Burger King: Hej på er Jag har en elektrisk badtunna Kirami Steady med det tjocka delbara locket men undrar om det kan vara ekonomiskt att även köpa till flytlocket som egentligen är till det tunnare hårdplastlocket? Får man igen investeringskostnaden på ca 1000kr för ett flytlock, någon som har någon erfarenhet? Mvh Birger
0 svar · 1,8k läst
J
Joelbitar13: Om du vill nyttja homee skulle jag titta här, https://hom.ee/compatible/?funksystem=&useCases=&produktTyp= Om du inte vill ha någon fler modul till din homee funkar väl de wifi brytare som finns. Finns både att sätta på din skena i centralen eller bakom brytaren. vill du inte ha Wi-Fi så får du skaffa en zigbee eller Z-wave modul till din homee. Skriver detta med friskrivningsklausul då
8 svar · 2,5k läst
Y
YuGi: Snyggt! [citat]
12 svar · 7,1k läst
·
Y
12 svar · 7,1k läst
·
Papphammar666
Papphammar666: [citat] Kolla mitt poolbygge i någon tråd för budgetbygge 50k
3 svar · 2,4k läst
Roga1337
Roga1337: Hade Lazy-spa Miami i 2,5 somrar tills det blev torrsprickor med läckage som följd…förlängde livstiden med diverse lagningsförsök. Har nu i helgen monterat upp M-spa Tekapo för 3:de Sommaren. [bild]
7 svar · 12,3k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Vad för typ av värmepump använder du? Många med luft vatten har en bypass, likt denna: [bild] Det går säkert att hitta en variant av lim-muff och ansluta från pump/filter, men då mha. slang klämma, har så själv på 2 eller 3 ställen och det är inte problem. Ska du beställa rördelar/kopplingar kan jag rekommendera att kolla i butiker som säljer damm-tillbehör, samma saker
1 svar · 2,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: En limmad koppling kan ibland, med lite tur, fyllas på med lite mer lim om det uppenbart fattas på något ställe, men i ditt fall är det bara att göra om kopplingen helt. Risken är förstås att den gängade flänsen på centralventilen har spruckit, man kan inte ha rör hänga på det där viset. Köp en ny unionskoppling (brukar vara 1,5" på filtret, 50mm lim i andra änden mot röret)
3 svar · 4,4k läst
·
M
maria01: Pumpen på Nån timme på kvällen dom har förmåga att paja så ha dom inte på för länge
2 svar · 1,9k läst
S
Silverryggen1: Hej! Jag råkade tömma halva badtunnan på vatten när kaminen var varm och nu när jag fyller och vattnet börjar bli varmt så forsar vatten ut från nån typ av dräneringshål under kaminen, är det nån som vet varför det börjar rinna när vattnet blir varmt och ska det sitta en plugg i hålet under.
0 svar · 1,8k läst
K
KaptenMagnus: Ska du ha en badtunna så se till att det är en i glasfiber eller trä med plastinsats. Särskilt om den inte används kontinuerligt. Som jag ser det har du två alternativ. Antingen tömmer och fyller du varje gång den ska användas med tillhörande rengöring. Eller så skaffa en isolerad med en liten värmare och lock med ett riktigt sandfilter och om budgeten tillåter ett automatiskt
6 svar · 8,1k läst
·
MatsGyver
MatsGyver: Jag skulle säga att utloppet, dvs där pumpen suger bör vara överst och sen återcirkulationen är en bit ner under vattenytan. Detta för att få bort allt ev ytskräp samt få varmare vatten en bit ner i poolen, dvs jämnare temperatur. Det låter som det har cirkulerat fel för i din pool sedan tidigare. Bara sätta dit skimmern och koppla om
1 svar · 3,1k läst
S
salkin85: Det blev trallbitar under fötterna.. verkar stå stabilt. Edit, fick alltså tappa ur och göra om och rätt..
19 svar · 69,6k läst
·
DJ_Jöl
DJ_Jöl: Köpte en mjölktank på skroten och kör med en 2 kwh värmare från Jula. Funkar fint för två pers, och billigt.
21 svar · 94,8k läst
·
Richard Möller
Richard Möller: [citat] Hej. Spännande projekt där jag går i samma tanke. Tänkte bygga en vedeldad badtunna. Jag tror att svetsa en våtrumsmatta kan bli riskabelt då det är stora temperaturskillnader och ev kan spricka i minusgrader. Är inne på glasfiber och rolla med 2 komponentsresin. Vet inte kostnad än. Om inte man snubblar över nån begagnad plastbalja. Lycka till
1 svar · 4,2k läst
F
FreggieGalore: Håller på att bygga en Sea Shore 6,1x3,7 från Primastar. I beskrivningen står det att den ska ställas på fast mark och att dom fyra murblocken ska stå nergrävda i fast mark. Problemet är att jag har dränerat under och behövt fylla upp gropen med stora mängder makadam pga berg. Det blir alltså inte fast mark som murblocken hamnar i utan i makadam som jag försökt packa så gott det
0 svar · 1,5k läst
Dudeish
Dudeish: ifall du använder puckar för att hålla klorhalten i ditt spabad skulle jag anta att ditt CYA värde är högt och du vill inte ha det i poolen
6 svar · 2,7k läst
S
steve5432: Jag hade nog vänligen men bestämt bett grannen att hitta en lämpligare placering av poolgrejorna. Normalt sett sätter man dessa bakom ett plank eller liknande, inte så att de blåser på rakt in på någon annans tomt, det låter ganska hänsynslöst faktiskt. Vi fick experimentera mycket med placering av pump pch värmepump innan vi hittade en vettig plats, då vi har grannar på 3 av 4
7 svar · 5,7k läst
·
Callerto
Callerto: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Har sökt med ljus och lykta för att få fram en manual för att byta display till Gullberg & Janssons poolvärmepump Q 20. Hittade inget. Inte heller hos tillverkaren. Var inte säker på att det var displayen som var problemet, jag talade med många om sannolikheten. En återförsäljare sade sig sälja 150 enheter per år, men inga problem med displayer. En
0 svar · 2,3k läst
·
wrang
wrang: Hmm jag hade nog sett att ställa in maskinen efter din scuba. Man borde kunna ställa in eller kalibrera maskinen Å strävat på 7.3-7.5 i pH
3 svar · 1,3k läst
MathiasS
MathiasS: Det kan vara så. Mjuk pvc är rätt töjbar men klarar inte is på samma sätt som svart PEM-slang.
16 svar · 6,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.