Pool
Derbyboy: Jag funderar på att köpa en billig rund pool med diameter 3,6 meter som jag fyller med bräckt vatten från Östersjön. Behöver jag rena vattnet eller vad är bäst, rimligast? tömma och fylla varje vecka, hinner vattnet bli äckligt?
bluenail: Vi flyttade in förra sommaren och körde spabadet (Camargue från ca 2012) några gånger. Funkade enligt förväntan. Körde inget i vintras och nu när jag skulle använda under sommaren får jag den inte över 22 grader. Finns det något att göra eller är det skroten ? ungefär vad drar de på lägsta temperaturen om man inte badar ? Apropå eltrimning inför vintern.
Vildebill: Hej! Köpt en ny hydrofor men vart får jag tag på en slang sedan till tappkranen? Biltema hade tydligen enbart den del som går från brunn till pumpen i sig
Burger King: [citat] Tack ja det kanske är enklare än att försöka styra pumpen. Tänkte att UV-lampan och reningsverket skulle vara igång jämt men det kanske inte är nödvändigt.
Peter_Ker: De här går att skruva loss och byta mot mindre anslutningar. [bild]
Burger King: Hej. Jag har en pump aqua plus 4 till en badtunna med filterbollarreningsverk som jag skulle vilja reglera varvtalet på för att sänka effektförbrukningen. Idag drar den 350w dygnet runt så blir lite dyrt. Någon som vet hur man gör det enkelt och billigt? Kommentera
john68: [citat] Hästarna. Flera olika hagar. Det enda badkar som inte klarade av flera vintrar var ett gammalt tungt i gjutjärn.
Demmpa: Ni har nog ett ”högtemperatursystem”, medans en värmepump vill ha lågtemperatursystem. Vad betalar ni för kWh-pris på fjärrvärmen? Vad är det för COP-värde på värmepumpen? Vad betalar ni för kWh-pris på elen (med alla tillägg mm)?
crazytok: Ingen? Hade velat montera grejerna nu men vet inte hur jag ska göra! :D
pennybridge: Bra jobbat! Grattis (y):cool: Vad landade slutkostnaden på?
KarinC: Har ett äldre spabad från Villeroy and Boch. Och timpris på elavtalet hemma. Undrar om någon har tips på bra styrsystem för att kunna styra vilka tider pumpen skall vara igång/av. Timer/app, något annat smart sätt? Alla tips mottages tacksamt
Alenanna: Hej! Jag och min man har för första sommaren ett hus med pool. Det sitter en ny värmeväxlare och en ny pump inomhus. Pumpen slutade helt plötsligt funka idag så värmen till poolen är just nu ur funktion. Någon som vet vad som kan vara fel? Det verkar som att elen är helt bruten till pumpen för värmen funkar till pumpen för cirkulationspumpen.
e97jh: Hej! Vi ska lägga granitkeramik runt poolen. Dessa ska läggas på piedestaler. Dock så har vi gjutit närmast runt poolen och satt raden runt poolen i fix, och fogat emellan. Nu till frågan, bör jag dra sillikon eller något i vinkeln mellan poolväggen och undersidan av granitkeramiksplattan så det blir ”tätt” där? Som det är nu så skvalpar det in vatten och det rinner under
maria01: ett tips att köra med gamla mattor under först att det blir skönt att gå på och sen man kan lägga dom så det blir plant
Jojjjje: Jag har ett 13-14 år gammalt Artesian Spa Grand Cayman. För några månader sedan började det läcka halvsakta/halvfort, det tog uppemot en månad för det att tömmas. Med sidopanelen borttagen kunde man inte se vatten någonstans trots att ganska många liter rann ut per dygn, isoleringen hjälper inte till. Det är en dryg decimeter vatten kvar i botten så läckan sitter lågt och jag tror
Ronny68: Köpte lim på Jula för 99kr. Den medföljande plastbiten som följde med höll inte tätt. Satte ytterligare en bit utanför av den som följde med poolen. Gjorde biten bra mycket större än hålet. Klippte biten rund för att minska riska för att flika upp den. Har hållit hittills efter en månads användning.
Jonas Persson: Det kan vara enkelt, men även svårt att få till, det beror på hur det ser ut... Jag styr min pool med två WISER zigbee puckar. Vad händer om du bryter inkommande el till värmepumpen och startar igen? Min 3-faspump från Gullber&Jansson går inte igång, utan man måste trycka på start. När jag granskade kopplingsschemat finner jag en bygel i pumpen för fjärrstyrning, sluten på, öppen
fredrik.johansson: [citat] Nej, jag tänkte mer på bäckar och vattendrag. Oavsett hur mycket rörelse kommer du nog få en biofilm (det där hala och kladdiga som blir på insidan av en pool med rent vatten efter några dagar.) Har inte provat uv-rening, men har svårt att tro att du skulle kunna skippa kloret helt, som folkpool skriver: kan minska behovet av klor med upp till 80%.
Hep: Om jag häller i mer vatten funkar inte råttlådan som den ska, men eftersom roboten tar allt även på väggen slipper jag fundera på det. Det där med solkrämen märkte jag när det var ett gäng soliga dagar med mycket bad och laddaren till roboten var på rymmen. Jag vill inte ”vinna” det här genom att bevisa att någon metod är bättre än alla andra, utan bara att det finns
APR: [citat] Jag har en enfaspump (SBM12) så köpte typ en ”iSaver+” från amazon https://www.amazon.se/AquaForte-RB344-Frekvensomvandlare-Vit-Storlek/dp/B07XTLK1HD/ref=mp_s_a_1_1?crid=1MR8CZG4CQ1IG&keywords=AquaForte+RB344&qid=1658077150&sprefix=aquaforte+rb344%2Caps%2C68&sr=8-1 Det fina med denna är att den har ingångar för att externt trigga tre olika förinställda hastigheter. Tanken är
Jonas Persson: [citat] Ok, men det är något helt annat böldpest/plastpest som bildas när vatten tränger in i plasten och med tiden spränger sönder plasten. Går att laga på samma sätt som en båt, men kräver att poolen töms på vatten så att ytan torrläggs.
Kaplajon: [citat] Hej! Kan det vara packningen (tårtbitspackning, spindelpackning, spider gasket) i centralventilen till sandfiltret som börjat bli dålig? Har märkt liknande fenomen, och i förrgår upptäckte jag att det rann vatten ur avloppet även när den står i filtreringsläge. Öppnade väljarlocket och såg att packningen var mycket spröd och dålig. Nu letar jag med ljus och lykta efter ny
Mikael Lindström: [citat] Nej det har jag inte. Jag har pratat med återförsäljaren som skickade mig en ny scuba samt så fixade jag nya tabletter från olika återförsäljare. Samma resultat på båda scuba samt med alla olika tabletter. Tillverkare brukar aldrig hantera kundsynpunkter utan hänvisar alltid till åf. Så jag orkar inte utan inser att lovibonds tabletter är felaktiga
LMCH: [citat] En ytvattenskimmer har jag, klarar jag mig på endast den en säsong iallafall? Poolen är 3,5 m i diameter och 90cm djup. Hade gärna väntat med att tömma poolen och såga hål för utlopp till pump tills nästa år.
HiScore: Hej! Ni som har saltklorinator med automatisk reglering av pH: Vad använder ni för syra och var köper ni? Per
ZebbeZ: [citat] För att återkoppla i tråden, så valde vi att köra med en gjuten pool.. Valet blev en tjällden. Vad bottna beslutet i ? När offerterna väl kom på plats ansåg jag att skillnaden var för liten. I just vårt fall skiljde det ca 30-40tkr. Vad jag heller inte gillade var att vi bestämt att vi ska poolsarg i sten, och även pooltak som löper i höjd med kanten. Och allt kändes mkt
anders07: Du kör pumpen dygnet runt? Sandfilter och chockklor ska ta hand om det, och ev flockningskuddar. Kan det vara så att du har för dålig cirkulation (=för svag pump)? är det tyngre partiklar lägger de sig på botten och om inte pumpen är stark nog att "röra om" vattnet kommer ju aldrig sandfiltret åt dem. Du kan testa med att lägga i en liten dränkpump med en slang då tynger ner lite
Stefan N: Nej, det va inget man gjorde eller för den delen gör nu heller.