alm82
alm82: De där pumparna är väl inget under av kvalitet direkt, jag har lyckats få igång pumpen ibland genom att banka lite lagom när den inte velat hoppa igång.
5 svar · 1,9k läst
·
K
kniv: Då har du ju superfina stolpar på plintar att sätta fast regelverket i
3 svar · 2,5k läst
·
sn12
sn12: [citat] Hittade du en lösning?
1 svar · 2,1k läst
·
hellborg
hellborg: [citat] I och för sig inte helt löst ännu, jag fixar några andra saker så länge. Men det ska finnas att köpa. Det är belysning av märket Hayward. Lampan är av typ "Par 56". Finns att köpa lite här och där. Som bilden visar saknas själva lampan med (antar jag) kabel till själva armaturen som syns på bilden. Man ser längst upp på bilden ett hål och där är det gängat så jag
2 svar · 1,1k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Nja, snyggt var det, men inte tilltalande. Grannen beställde tankbil för att byta ut det... Efterpt så har dock vattnet bytts ut sakta utan att samma effekt återuppstått, så det kan ha varit något annat fenomen också.
10 svar · 9,2k läst
·
K
kniv: [citat] Ja
3 svar · 1,1k läst
·
K
pacman42
pacman42: Lite gammal tråd. Men... Om man har ett stort hål i trädgården och dessutom har vattenvärme så kan man fylla det med exempelvis gips eller stendamm för att lagra värme i. Dvs man cirkulerar soluppvärmt vatten genom bädden på sommaren och sedan hämtar man tillbaka värmen till vintern. Då får du nytta av poolen ändå...
26 svar · 10,8k läst
pacman42
pacman42: [citat] Jag hade skickat in det i en IBC-tank inomhus och låtit det värma huset, eller kanske garaget. När vattnet är kallt tappar man av det i lagom takt. En kompis byggde badtunna som man pumpar ut vattnet till. Han har en isolerad IBC-tank (jag tror det är en IBC i alla fall) som värms upp av bergvärmen och alltid håller drygt 40 grader. Vattnet i denna cirkuleras och renas. När det
21 svar · 8,5k läst
dof
dof: Vad är rimligt pris? Kanske kolla med någon firma som lagar kretskort? Borde inte vara allt för avancerad elektronik på dessa kort.
1 svar · 1,1k läst
plåtrickard
plåtrickard: Testa kvalitén med teststickor eller mätare.. men jag hade.. Tömt, skrubba rent ,fyll på nytt vatten klorera..
4 svar · 1,0k läst
J
jahallåja: Ja, då har jag ju den möjligheten att hoppas på själv 🙂
5 svar · 3,0k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Här ser du ett exempel på hur du kan göra: https://www.byggahus.se/forum/threads/operation-altan-lounge-pergola-runt-pool.487542/ Och här några fler exempel: https://www.byggahus.se/tradack-till-ovanmarkspoolen-gor-det-sjalv
1 svar · 1,3k läst
·
john68
john68: [citat] [bild] [bild]
5 svar · 945 läst
·
anders07
anders07: Vi har haft två såna billiga uppblåsbara spabad under de senaste 4 åren som har använts rätt flitigt, men de fungerar ju inte på kallare tider och har en del begränsad funktionalitet så nu har vi tänkt skaffa ett "riktigt". Det viktigaste är egentligen värmen och lite 'knåd" på ryggen och nacken så de med 200 utblås och femtioelva olika program är inte viktigt. Isolering och
0 svar · 713 läst
S
Stefanbygger: [citat] Slutade med att vi köpte en begagnad poolvärmepump med kapacitet 4,4 kW. Det fungerar hur bra som helst och med en inställd temperatur på 30 grader så ligger den och drar i snitt 0,9 kW över dygnet!
1 svar · 993 läst
F
Finspong_82: [citat] Ska tilläggas att det i just det hörnet enbart är cirka 30 cm ner till marken.
3 svar · 923 läst
·
G
Guzzen1: [citat] Man använder samma vatten. Jag har iofs en nergrävd pool och att den ska bottenfrysa vill mycket till i södra Sverige. Jag kör en mild chocklorering samma dag som stängning samt i med en dos anti algmedel, sänkar nivån under inloppen som är lägsta punkt, damnsuger och täcker. Detta görs när tempen är runt 10+. Någon nämnde att chockkloteting är onödigt. Det stämmer inte.
20 svar · 14,1k läst
F
fredrik.johansson: Hehe, jo det är nog lärdomen! Mätte med stickor förra året och noterade då att cya var högt och planerade vattenbyte i höstas. Mätte igen när vattnet var kallt och då såg det fint ut, så jag skippade bytet men det straffade sig nu. Förstått nu att cya ska mätas i varmt vatten för att vara tillförlitligt. Mycket nöjd med scuban!
6 svar · 3,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Regeln om 5 cm tror jag de har "lånat" från badrumsreglerna. Den syftar till att en skruv inte ska kunna penetrera en dold ledning. Det står i SEK HB 444. Så kan du ge kabeln nödvändigt skydd uppifrån så blir det bra. Är det glipor mellan bräderna i trallen så kan det vara bra med ett en plåt av något slag. 50-slangen borgar för att det inte blir en permanent förläggning av
5 svar · 1,3k läst
·
D
David__11: Fler som vill: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-pool-pa-berg.521457/
3 svar · 1,1k läst
A
anna victoria: [citat] Ok! Tack!
8 svar · 2,0k läst
A
Adam Zetterberg: [citat] Det läcker dock ytterst lite så syns inte med blotta ögat men kommer man in efter ett par timmar ser man att det runnit några droppar. Du med mer erfarenhet tror du att själva ventilen spruckit? Laga eller byta allt direkt?
13 svar · 6,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Lite beroende på vad det är för rör/slang du har så är det något liknande denna du vill ha. https://vattenbutiken.se/sv/pvc-backventiler?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw-ai0BhDPARIsAB6hmP7M5WlB8BJmAlQUikzioCmY4btvGDGMxjRzKGl1WzQKSt2cfF4a3Y8aAsR4EALw_wcB
5 svar · 928 läst
·
anders07
anders07: Jag kan återkomma med att jag körde elektroden i saltsyra som jag blandade till enligt 0,1 mol/liter (tror jag)... Hur som så är ju kemikunskaperna rätt rostiga, och jag hade dessutom Nitor 30% "teknisk" saltsyra vilken ju redan är spädd, så för att komma något så när så kom jag fram till att jag tog 2,5 dl 30% saltsyra + 7,5 dl vatten och så badade jag elektroden i det i ca. 10
3 svar · 958 läst
R
Remmer: [citat] Jag är verkligen novis på området så är egentligen inte rätt person att svara på det. Vi reagerade också på hur skivorna såg ut när vi handlade dem. Min fru som var med sa rakt ut: "Ska det verkligen se ut så här". Jag har för mig att skivorna hade en spräcklig sida med vissa sprickor och en lite slätare sida med konturer i. Kontur-sidan kan du se i mitt inlägg #23. Den
25 svar · 4,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det går bra att göra så.
5 svar · 3,0k läst
·
X
xxargs: [citat] Såg någonstans senare efter inlägget skrevs att man skall vänta 4 dagar mellan var tillsats och att höja resp sänka total alkalitet (TA) är en mycket långsam process då det involverar att koldioxid skall tas upp (vid höjning av TA) eller avgasa (vid sänkning av TA) mot luften och med stora volymer mot relativt begränsad exponerad yta mot luft så tar det sin tid. Att du knappt
3 svar · 1,2k läst
R
Robban1234: Min inlopp sitter bara på ca 25cm djup. Skulle tänka mig att de oftast läcker vid en skarv. Så gräv upp vid inlopp och sedan där det kan vara skarvar vid hörnen och där T skarven kan tänkas vara. Du ser antagligen inte läckaget förens du ta ut pluggarna igen och får tryck på systemet.
6 svar · 3,0k läst
·
L
L-E oved: ok ska ta och kika efter det.
6 svar · 1,2k läst
H
HouseRookie: Nej, det är de som byggde huset som även byggt poolen. Men om sandad botten, är det ändå risk?
2 svar · 991 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.