Pool
LouiceH: [citat] Och inte meningen att vara otrevlig i mitt förra inlägg. Förlåt om tonen kanska va lite kort. Allt gott!
Tompafix: [citat] Beror lite på hur gräsmattan är idag. Vi har haft en ovanmark på en väldigt ojämn gräsmatta utan problem. Vill man jämna till lite kan man dra av ytan med lite sand/grus och sedan lägga en presenning som också skyddar poolduken, Sedan ser det ju inte så roligt ut när man inte har en pool uppställd. Annars kan man bygga ett enkelt trädäck och ställa poolen på, då ser det
offlarjon: Hej! Är på jakt efter ett mindre spabad (200x200 cm max) med plats för 4-5 personer, varav en av dem behöver vara en liggyta. Saltrengöring behöver finnas som tillval också. Finns ju en uppsjö att välja bland så skulle behöva lite tips på lämplig modell där. Har en maxgräns på ca 100K men vill ju samtidigt inte betala mer än nödvändigt 🙂. Finns det någon tid på året då
tommib: [citat] Det slutade vara ett problem när jag slutade spräcka så mycket berg :) Just nu har jag Biltemas billigaste pump (typ 299 kr) och en Meec (?) om jag minns rätt. Bägge med vippa. Biltemas med inbyggd flottör havererade (DP751?). Den flygtpumpen jag har (samma som länkas i tråden) ligger fortsatt på en hylla för att installeras när jag är helt klar med allt grisande. Jag har ju
Per Karlsson6545: [citat] Hej, jag har ett spabad som börjat läcka men läckaget kommer inifrån delar som sitter under tätningsskummet. Jag tror att det är polyuretanskum som efter att det stelnat är hårt. Det ser på bilden ut som om du också har tätningsskum, har du skurit bort det för att komma åt din läckande skarv eller var detta tillgängligt för dig direkt? Om man skär bort detta, kan man
possum77: [citat] Jag kollade men har tyvärr bara bilder från när den redan står på plats.
APersson91: Om ni inte sett denna så rekommenderar jag den, använder den i mina kurser för byggingenjörer när vi pratar LOU: https://www.tv4.se/kallafakta/badhuskungen
xxargs: pH är fasen svårt att mäta korrekt och ändå är det för en del biologiska processer oerhört känsligt där 0,5 steg pH ändring kan vara 'vinna' eller 'försvinna'. Själv är jag också med ena benet i beslut att skaffa en riktig pH-mätare med glaselektrod - men dessa måste kalibreras och skötas om de skall hålla i flera år och tex. får aldrig torka ut eller vara längre tid i
pacman42: [citat] Varmvatten är inte inkluderat. 266 kWh är vad LLVP har tillverkat och den värmer huset till minst 21 grader (har en termometer på ovanvåningen som via hemautomationen styr temperaturen på LLVP så att det alltid är minst 21 grader, 22 grader om elen är billig). Sedan har vi ju matlagning duschning, belysning, datorer mm som också värmer huset. Huset är på 134 kvm+ biytor som
Lars_A: [citat] Troligtvis alldeles för sent svar, men kanske det kan hjälpa någon annan. Vi har en Gullberg & Jansson värmepump som funkar ypperligt. Fördelen är att deras app är både integrerad med Athom Homey och HAS, vilket gör att du kan styra uppvärmningen till när priset är som lägst. Jag kör pumpen 12h/ dygn och värmepumpen den 10 billigaste, sammanhängande timmarna. Jag har även
Anders Dahlin: [citat] Visst vibrationsljud som skapar mer ljud men tycker ändå det är irriterande ljud när man badar även när den cirkulerar. Kanske för att man tog Viskans enklare med två-stegs pump :( Störande ljud som från en värmepump inne som kör igång.
plåtrickard: Tverksamt om det inte kostar mer.... Och det tar en bra tag att värma upp från 14 grader.. Vad betalar du för elen?
1977bjorn: Alltid kul att lyfta en 7 år gammal tråd 😁 Hur gick det, höll det? Funderar också på trä under vatten. Har en bekant som tog bort gamla ekstolpar till en brygga eller liknande. De flög tydligen upp ur vattnet när han sågade av dem längs botten. Bara nån millimeter i ytterkant som var ansatt, kärnvirke förvisso men ändå coolt
Dowser4711: [citat] Brilliant I sin enkelhet! Det är ett tips jag tar med mig inför framtiden. Tack!
largab: Ja det kan gå som altan. Men dumt att chansa. Gör en skiss och maila in frågan till de som bestämmer. De borde svara snabbt.
Lostmoose: Jag tror inte att regn och snö kommer att packa 8-16 särskilt mycket. Tjälen gör ju inte mycket påverkan i kapillärbrytande material. OM det nu behöver göras något så bör det nog vibreras.
Test1234567: Hej, Har en äldre pool med stenplattor. Dock har stenarna börjat släppa från underlaget som verkar vara målat trä och på vissa ställen bara en planka. Jag funderar på att byta ut stenarna mot impregnerat virke istället och skulle behöva lite tips och förslag på vilken dimension av virke och hur jag kan gå till väga eller om det finns andra förslag på hur man kan göra. Skulle
Tummen_mitt_i_hand: Ingenting just nu, bygger. Men funderar på en enkel rostfri golvbrunnssil. Fräsa ner denna, https://k-bygg.se/produkt/golvbrunnssil-tebo-details-rf-30x30-h-8mm/7391142030486 Men kanske är snyggare med lucka?
anders07: Kan ju återkomma här med att när Ph och alkanitet balanserats korrekt så slutade det skumma!
nybyggarn3: [citat] Tack för svar. Då är det 15 mm mellan bräddavlopp och stensarg som gäller enligt tillverkarens datablad. Det är väl för att fronten ska rymmas under sargen.
TMC: [citat] Det finns rörmotorer med autostoppfunktion där du kan reglera den maximala dragkraften så att den inte drar sönder saker när det fastnar. Det finns hos bland annat Somfy, Becker och Selve. /TMC
Matti_75: Akta så att inte marken under huset trycker ut i gropen!
Eric89: [citat] Snyggt! Låter som att det är helt bortkastade kronor. Tack!
Marre 80: Hej alla glada, Bygger pool och ska lägga poolsten när allt är gjutet och klart. Då jag har massa fina stenplattor över från bygget av uterummet och är i samma storlek som poolstenar så blir det dom. Dock behöver jag slipa ena sidan av dem som går in i poolen då man inte vill skära sig på dessa när man tar sig upp på sidorna. Tänker att man bygger en ställning där man lägger
pacman42: [citat] Volympris. Den skall ju ändå inte synas rörande utseendet. Jag lägger svart fiberduk ovanpå och sedan tunna träribbor på denna