Byggahus.se
Hej!
Har bestämt för att fylla igen poolen. Dvs vill ej ha pool längre. Någon som vet hur man gör på bästa sätt?
 
wildeside
Knackar hål i botten för dränering och sen är det bara att ösa i material.
 
R
Får man fråga varför?

Poolförsäljningen har fullkomligt exploderat senaste åren och är populärare än någonsin.

pga elpriserna?
 
R RalleB skrev:
Får man fråga varför?

Poolförsäljningen har fullkomligt exploderat senaste åren och är populärare än någonsin.

pga elpriserna?
Tröttnat på det och den är mitt framför terrassen men ett fult plasttak i båge.
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, nej, inte fylla igen poolen, bygg om den till ett växthus:
[länk]
Bra idé och jag har ett rejält tak i båge som skulle fungera perfekt som.växthus. Men tyvärr på fel plats i trädgården.(men jag ska överväga detta alternativ)
 
Redigerat:
wildeside wildeside skrev:
Knackar hål i botten för dränering och sen är det bara att ösa i material.
Men ska man inte fylla på i någon ordning? Typ makadam i botten och sen platta till emellan nya påfyllningar? Sen jord osv. Eller kan jag fylla på med sand och sen jord? Där jag bor är det sand under.
 
Jag brukar först fylla med vatten och sedan med barn, men man får välja tvärtom om man vill.

Eller för att vara lite mer seriös så beror det nog på vad det är för pool. Om det är en träpool räcker det att ta bort linern och sånt som sticker upp och sedan fylla på med vad du vill. Är det en gjuten och tät låda borde du nog både bila ordentligt med hål i botten och börja med något genomsläppligt.
 
Hep Hep skrev:
Jag brukar först fylla med vatten och sedan med barn, men man får välja tvärtom om man vill.

Eller för att vara lite mer seriös så beror det nog på vad det är för pool. Om det är en träpool räcker det att ta bort linern och sånt som sticker upp och sedan fylla på med vad du vill. Är det en gjuten och tät låda borde du nog både bila ordentligt med hål i botten och börja med något genomsläppligt.
Ja, hål i botten måste vara viktigt. Tack.
 
wildeside
B Bob10 skrev:
Men ska man inte fylla på i någon ordning? Typ makadam i botten och sen platta till emellan nya påfyllningar? Sen jord osv. Eller kan jag fylla på med sand och sen jord? Där jag bor är det sand under.
Det gäller att göra många hål i botten sen kan man med fördel fylla 0,5 m med tex Makadam 32/64 för att skapa ett dränerande skikt.
Lägg en fiberduk på makadam lagret och fyll upp resten, helst med ett väl dränerande material.
Med att göra hål i botten menar jag inga små hål. Vi gör hålen med hydraulhammare på grävmaskin.
Du har fördelen om det är sandjord under då lär det inte bli några problem med dräneringen.
Hur man sen gör får man väl avväga mot vad det får kosta.
 
  • Gilla
Bob10 och 1 till
  • Laddar…
se till att få bort botten så mycket som det går sen fylla igen med jord lera inte för grova stenar du vill inte vatten samlas där

polaren fyllde igen sin utan att få bort botten först gjorde bara några hål sluta med att det vart ett mygg paradis

plast taket säljer du på blocket dom är dyra beggade med
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
wildeside
Man behöver inte ta bort botten om den är tillräckligt perforerad.
Betongen fyller samma funktion som makadamet gör.
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
vad är det för typ av pool? värdet på huset kommer ju att falla om det du tar bort den helt du skulle inte kunna bygga över den bara

om det är en riktig pool byggd av betong så snackar man ganska stora pengar att bygga en idag så varför inte spara den till när du ska sälja huset

bild?
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
Om det inte passar att bygga om till växthus så kanske du bara kan bygga en terrass över? Med ett plåttak mellan terrass och pool, så kan kanske poolen användas till någon form av förvaring under terrassen?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.