1 896 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hur detektera pool läckage?
Har någon ett bra tips för hur jag (a) fastställer att jag har ett läckage från min inomhuspool (fast i praktiken är jag säker att den läcker) och (b) hur jag detekterar läckan, var precis den sitter för att kunna täta den.
Poolen är linerklädd, dvs mjuk plastfilm, 4 x 8m, ca 1.5m djup. Efter påfyllning ca 350 l tar det bara någon vecka tills nivån är tillbaka, minskar alltså ca 10-15 mm på ca 3-4 veckor, även nu i oktober/november.
Poolen är linerklädd, dvs mjuk plastfilm, 4 x 8m, ca 1.5m djup. Efter påfyllning ca 350 l tar det bara någon vecka tills nivån är tillbaka, minskar alltså ca 10-15 mm på ca 3-4 veckor, även nu i oktober/november.
"Enklast" är ju att låta det läcka tills du ser var vattennivån är när det slutar. Då har du två dimensioner och inte tre att felsöka. Om du väl vet nivån kan man känna sig fram längs linerns yta, eller om du har tur stannar nivån precis vid något in- eller utlopp.
Det trista med den metoden är ju att det kan ta rätt lång tid tills det slutar sjunka.
Det trista med den metoden är ju att det kan ta rätt lång tid tills det slutar sjunka.
En metod som brukar fungera är att rigga en hink med vatten upp till samma nivå som vattenytan i poolen (fixera hinkens position) och sedan ser du om nivån i poolen och hinken sjunker på samma vis.
Sjunker det lika så är det bara avdunstning som ger dig vattenförlust, sjunker det fortare i poolen har du en läcka.
Sjunker det lika så är det bara avdunstning som ger dig vattenförlust, sjunker det fortare i poolen har du en läcka.
Brilliant I sin enkelhet!MathiasS skrev:
En metod som brukar fungera är att rigga en hink med vatten upp till samma nivå som vattenytan i poolen (fixera hinkens position) och sedan ser du om nivån i poolen och hinken sjunker på samma vis.
Det är ett tips jag tar med mig inför framtiden. Tack!
Klicka här för att svara