Planlösningar
Halmstadtjej: Hej! Jag fick följande siffror för Aria utan inredd övervåning från en försäljare i Halmstad: 1 770 000 kr nyckelfärdigt i katalogstandard. Då gällde det den dyraste planlösningen med köksö (som i sig kostar ca. 35 000 kr), golvvärme, ingen trappa, isoleringen i mellanbjälklaget, vattnet dragit upp i stommen, och lockpanelfasad. (Om man vill ha funkispanel kostar det ca. 25-30 000
gaia: [citat] Det finns 60cm "köksdörrar" :). Har du matsall så kan du ha en del porslin där i stället för i köksskåp .... dörr till toa håller jag med om. Hur ser den nuvarande planering (innan ombyggnad)? gaia
nhalldin: Lägger in ett nytt förslag på planlösning. kommentera gärna.
Mats: Jo jag brukar "kriga" för en toa nära dörren just för att man inte ska behöva gå längre in än nödvändigt för detta behov
pillan71: Jag undrar om du funderat på fönster som går i hörnen på vardagsrummen? Hoppas du förstår vad jag menar. Då får du större väggpartier i vardagsrummet så att du kan möblera med tv och bokhyllor. Pernilla
Mats: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40529/0]Byggnadsmaterial & byggteknik[/link] [move by] mats_o.
Mikael_L: Jag skulle i alla fall inte bygga så utan att ha speciella anledningar till det. Jag kan inte se några andra direkta fördelar med det än att husets utsida kan bli ganska spännande (som pinebar sa) men det kräver rätt mycket design av fasaden med då. Sen blir det mest nackdelar (som jag ser det) mycket dyrare hus, avsaknad av räta vinklar i rummen kan man bli galen av ibland när det ska
Mats: Trådskaparen har gjort en ny tråd då vederbörande har ritat om huset. Se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40065 I och med det så stänger jag den här tråden
dasjo: Har fem sovrum. Vår son har ett av de två minsta (8m2) och hans kommande lillebror får ett likadant. Det går att planera även små rum så att de fungerar bra. Mina är kvadratiska och har mycket stora fönster i fritt läge mot en stor äng vilkt ger en luftig känsla. Funderar på att dra upp en dörr emellan dem, så får de sova i ett och leka i det andra. Det lär ju fungera under ett
Blir_huset_klart: Hej Kanske ha garderober som extra skiljevägg mellan maskiner och rummet? Gulla
billy_baver: Om jag gissar rätt ska ni ha sadeltak med 6,5 meters gavelbredd. Ifall ni väljer taklutning 27 grader blir rummets högsta höjd knappt 4,3 meter. Ingen fara! Så länge kortväggen är aningen längre än rumshöjden känns rummet okey. Men varför måste rummet vara 2,6 högt på lägsta stället? Om ni säker långväggarna till 2,4 meter (eller kanske ännu lägre) känns rummet genast lite
Snailman: En fråga.. om man sitter på toastolen på nedervåningen så får man väl knäna under hadfatet? ska inte stolen sitta på samma vägg som handfatet istället (vriden 90grader alltså) ?
Lindgrenski: Entréerna åt bägge håll har stora fönster i dörrarna nu och kommer säkerligen bli så även efter bytet till nya dörrar. Åtminstone huvudentrén.
pillan71: Jag har ju gett mina synpunkter innan som kan sammanfattas med att jag tycker att det ska finnas två sovrum på nedervåningen som är lika stora och lättmöblerade, vilket gör att badrummet då ändrar form. Jag gillar verkligen tvättstugan/klädkammaren. Den blir säkert jättebra. Däremot behöver det inte vara två dörrar dit. Pernilla
peli2: Hej, Vi har ett Älvsbyhus Oden och funderar på att ta bort den bärande väggen mellan kök och vardagsrum. Finns det någon som gjort det och har tips och idéer, bilder mm. Hur svårt och dyrt är det om man vill flytta vatten och avlopp till annan del av köket?
Nelly83: Ni som köpt 1½-plansvilla med oinredd övervåning, jag skulle jättegärna vilja se bilder på era övervåningar efter ni inrett dem.
Mikael_L: Jag kan se 4 olika möjligheter, om inte någon väldigt avancerad flyttning av väggar ska ske. 1. Det du själv föreslår, bastun/pannrummet 2. Det jag föreslog, till höger om entren 3. Göra ett rum av garaget. 4. Dela på vardagsrummet, då kommer utgången till uteplats att hamna i det nya sovrummet. Det kanske går att göra en ny utgång av det andra fönstret i vardagsrummet, och ev
EmMi: Svar till pillan71: Man kan ju ha trappan i hallen innan man går in i badrummet också. SVAR: Fast då blir man ännu mer låst vad gäller handikappanpassningen, då får man en till trapp att sätta hiss i utifall att, badrummet måste man komma åt enkelt. Kanske jag missuppfattar....Då måste man gå i trappen för att komma till badrummet, som trappen är nu - bara när man ska gå ut/in
pillan71: Skulle du kunna lägga in pdf också? Pernilla
styrman1: Ursprungsritningen hade aldrig gått igenom i min kommun. måste vara ett sovrum på bottenvåningen med tanke på handikappade.
Mats: Gör man en bastu som har en frånluftsventil som leder utomhus så är det ju igentligen ett torkskåp XL. Dock är det smart att ha en stängbar ventil/fläkt till detta och en ventil tillbaka till rummet utanför så att man inte dumpar varmluft i onödan
snackan68: Hej! Lägg ut en bild på ritningen, så kan ni få hjälp med att tolka den. // Snäckan
Mats: När du säger det så spretar ju onekligen väggarna iväg åt alla håll. Ett mer lådformat hus ser tråkigare ut men ger mer yta för samma mängd vägg och de kostar ju att bygga och att hålla varma
dovienya: problemet gäller framför allt FVPns placering jämfört med golvvärmefördelarplaceringen som jag beskrev ovan... hur ofta badar ni jmfrt med hur ni duschar? allrummet kommer mest att vara ett lekrum alternativt TV-hörna för ungarna (som självklart får bada i vårt badkar om de skulle vilja) alltså väldigt sparsamt möblerat.
Mats: Ett alternativ till. Fundera på att göra ett öppet "fönster" eller lågt valv. Dvs bygg igen botten av dörröppningen ca 1 meter upp och gör sen ett öppet valv så högt du kan. Då vinner man golv och väggyta på båda sidorna och du får ändå ljuset igenom. Vill man skärma av sen så kan en gardin eller draperi fixa det
pillan71: Om du har en digitalkamera så kan du rita upp på rutat papper och sedan ta ett foto och lägga in. Så gjorde jag och det blev förstås inte så bra, men det blev ok. Själva har vi en tv i vardagsrummet nere och en tv uppe i allrummet, men vi tittar inte speciellt mycket så det funkar att ha tv i rum som utnyttjas för andra saker.
FlitigaLisa: Kom på en sak till: Dela på den stora klädkammaren på övervåningen och gör två styck, en från sovrummet och en från badrummet. Jag tror ni kommer kunna utnyttja ytan bättre då (stora klädkammare blir stökiga och oxå ibland svårplanerade). FlitigaLisa
Mats: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40663/0]Byggnadsmaterial & byggteknik[/link] [move by] mats_o.
ordain: [citat] Ja, du är verkligen produktiv på listfronten! :) Och de flesta punkterna tycker jag är bra, så det är kul med dina listor, jag ska kolla in de andra också!