K
kassbla: [citat] hej peter här kommer lite bilder kanske inte planlösning men iallafall
4 svar · 9,6k läst
·
K
Kurry: Mmm, gillar lösningen med större badrum och så... dock så är jag lite skeptisk till att vardagsrummet blir mindre då det blir både svårmöblerat om man ska ha både öppen spis och matsalsbord. Tål att spinna vidare på dock. /H&M
10 svar · 3,5k läst
·
cian
cian: En liten ide, vet inte om föräldrasovrummet är tillräckligt stort men ändå: Flytta in i det lilla soovrummet och dela av det stora rummet på diagonalen så att ett barn får glasdorren ut som fönster och det andra fönstret. Bygg en ny vägg till lilla sovrummet en bit in i det så det blir en korrido där dörrar till alla tre rum finns. Och ljudisolera mellan väggen. När ungarna är
10 svar · 1,7k läst
·
A
aivo: Har nu avslutat denna poll. Jag tackar alla som har röstat och gett kommentarer. Det har varit till väldigt god hjälp. /Andreas
11 svar · 3,4k läst
J
jon_h: [citat] Hanna, om din vägg består av reglar och trä så är den absolut inte bärande i din lägenhet. Det råder det inget som helst tvivel om. Ta reda på det så har du svaret. (Och även om den vore murad så är det väldigt osannolikt att en så tunn vägg hade fått en bärande funktion så långt ner i huset.)
4 svar · 13,3k läst
B
billy_baver: Bifogar också en enkel planskiss. Den nybyggda tvärställda huskroppen kan förlängas eller förkortas ut mot trädården. Dess ovanvåning ger plats för (ett eller flera) sovloft, som man når med lejdare. Gamla husets vindsplan ger plats för finrum/festrum med snedtak. Syftet är att byggnaderna ska integreras med er blivande trädgård. Den kan omfamnas av husvinkeln och inramas av
13 svar · 2,0k läst
·
M
Mats: Vi börjar från botten. Paint eller sketchup som gratis alternativ. En tvåplanare är ju alltid mer värmeekonomisk änen enplanare så med det kravet/önskemålet invägt så tycker jag tvåplanshus. För att göra det enkelt att bygga om i framtiden så satsa på ett fribärande tak så att du slipper bärande väggar på övervåningen. På undervåningen och i källaren får man fundera på
1 svar · 2,8k läst
Å
Åttioettan: [citat] Det har du helt rätt i. Vi har inte märkt av något ljud än, men å andra sidan har vi inte flyttat in än! Lägenheten är på 3:e våningen, så det är ju inte så mycket spring där. Hissen är bredvid nuvarande hallgarderoben. Så vi får lyssna och se om det blir störande. Men det är en väldigt tyst modern hiss som är installerad i fastigheten. Och säkerhetsdörrar som
35 svar · 9,0k läst
·
M
Mats: Mitt föräldrahem var straxt under 100m2 ca 7X14 meter och hadde tre sovrum, badrum,tvättstuga,klädkammare samt naturligtvis kök och vardagsrum. Det var av korridortyp men visar hur mycket man kan få in på lite yta.
0 svar · 1,1k läst
F
Fidde_jkpg: [citat] Hej och tack för bra kommentarer. Alltid bra att få feedback från en som bor i liknade hus.. Vi avropade igår så vissa saker är tyvärr kört att ändra på - Centraldammsugaren har vi flyttat till vinden sedan detta lades och vindsluckan är numer i tvättstugan. - Större tak hade nog varit bra, men tyvärr för sent. Tack vare att vi förlängt huset är det dock större än i
10 svar · 1,9k läst
·
G
gaia: Om du gör dom blåa trappgarderoberna åtkomliga från badrummet i stället så kan det bli ett förvaringsutrymme för handdukar, toapapper,  och 1000 badrumsaker som man annars brukar förvara i dyra badrumsmöbler. Inbyggda badrumsskåp? Vet ej hur det fungerar med tanke på fuktspärrkrav :-/ kanske inte så bra idee .... och du har redan tänkt på det ser jag gaia
9 svar · 3,5k läst
·
M
Mats: Hur stor är en normalstor bastu för dig? Hur många vill du ha plats för?
0 svar · 2,0k läst
B
billy_baver: Fasad mot gatan -
62 svar · 7,0k läst
·
Robert_Maria
Robert_Maria: Du kan också titts på alla byggare som har hemsida, där kan det kanske också finnas inspiration att hämta.
3 svar · 4,0k läst
F
frys74: Bra synpunkt, ska fundera på detta. Mvh Fia
12 svar · 4,9k läst
·
Ella
Ella: [citat] www.karnhus.com har så i många av sina enplanshus. Titta t ex på Färjelanda, Torslunda, Norrtälje, Älvängen, Trollhättan, Särsta... Det finns fler men ni får titta själva! De har kanonfina hus för övrigt!
6 svar · 12,0k läst
W
Watchmen: Glöm inte vilorum. Är lag på det om jag inte minns fel
2 svar · 2,0k läst
L
LinaoMarkus: Svar #16 ovan är ritat i MS Visio (ingår i office professional tror jag). endast för ritningar i 2-d och absolut inte avancerat. Enkelt dock. Finns även möbler o inredning. Plan- o sektionsritningarna med svarta väggar är gjorda med DDS ArcPartner - dock inte av mej. Autocad tycker jag är enkelt om man ska ge sej på ett "riktigt" cad-program. Har dock inte behövt ägna tid åt detta
21 svar · 3,9k läst
·
M
Mats: Martin, har du en skiss eller planlösning på det då det helt klart är fler som har behovet av ett extra badrum på lite yta
17 svar · 7,5k läst
M
Mats: Se Marlenés två trådar här http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VIKTIGT
0 svar · 2,4k läst
D
dyveke: Hej, vi funderar på att bygga ngt Eksjöhus och irriterar oss på att just den här husmodellen som vi annars gillar bara har ett badrum. Är det ngn som har byggt det här huset med en alternativ planlösning till den som presenteras på deras hemsida? /Erika
0 svar · 1,1k läst
B
billy_baver: Snyggt jobbat!  Jag ska inte tjafsa om detaljer, utan vill hellre ge dig lite inspiration med ett mer samlat grepp. Ditt hus verkar härröra från perioden runt andra världskriget.  Ett 30-talshus?  Ursprungligen var det sannolikt putsat.  Byggnaden verkar ligga i ett homogent sammanhang med liknande små privatbyggda hyreshus i uppväxta trädgårdar.  Nuvarande fasad gissar jag är
3 svar · 2,8k läst
S
sagatess: eller är dena bätre ev komer inte vara nån väg mellan hall och vardagsrum osäker men mellan kök vardagsrum komer bara vara bardisk som skiljer dom av nog eller väg som går halva kökes långd utt som blir som en bokhyla där kan frö vara typ kokbäker eller cd skivor sådant Lineskåpet ine i toan vet inte om bara ska koma ått fårn tvätstugen eller både från tvät och toan. plus
3 svar · 5,5k läst
·
D
Dclxvi: Tack så jättemycket för alla åsikter! :) Detta tål att tänkas på, för som skogstomten så klokt påpekade så kan det ju vara väldigt smidigt att faktiskt sätta upp en vägg om det skulle behövas...
8 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja givetvis !!!! Ingen aning om hur jag kunde missta mig så... :-[ OK, skippa allt mitt snack om hatthyllor och skohögar nu ! ;)
6 svar · 4,2k läst
M
Mats: Man kan ha dem som myshörn till barnen med maddrass/kude på golvet. Annars går de ju finnt att ställa bänk underskåp där om man kapar till sidorna lite
2 svar · 3,3k läst
H
hugoo: Alternativet är ju att försöka få plats med en dusch också på "tvättställsidan"..
8 svar · 9,0k läst
·
M
monikaw: Något jag känner när jag tittar på planlösningen så ser det ut att vara en väldans massa dörröppningar överallt. Används alla dessa? En reflektion bara sådär är att om det vore mitt kök så skulle jag funderar på att sätta igen dörren vid frysen?!
4 svar · 2,0k läst
·
D
David_Berglund: [citat] Jag sov i en 70-säng tills jag flyttade hemmifrån när jag var 20, lyckligt ovetandes om hur stor skillnad det blir redan med 90  :D Inga övriga kommentarer till de senaste förslaget?
10 svar · 3,6k läst
P
pellerin: Tack så jättemycket för tipset!! :D Det var ju ett rätt lagom pris ändå! Kram Pellerin
16 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.