7 687 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Stor ombyggnad av hus, bilder på planlösningar
Med mer av förutsättningarna kända nu, så tror jag att ni har börjat att komma så långt det är möjligt. Jag tycker dessutom att det sista (Thomas sista) förslag verkar helt OK. Visst är det trevligt med fönster i badrummet, men priset får inte bli för högt.
I Thomas förslag så blir det en korridor (mina käpphästar igen
) mellan badrum och yttervägg, men den är användbar, där kommer kläder och skor förvaras. I Mats förslag blir korridoren inne i huset, dvs i princip helt oanvändbar.
Men sen, med hjälp av den andra tråden, får jag nästan intrycket att det kommer bli groventren som kommer att bli mest använd!?
Både av familjemedlemmar och gäster?
Jag skriver, som synes, en massa frågetecken här...
Men hur som helst, om det blir den mest frekvent använda entren, så tycker jag ni ska tänka på det och utforma den så.
Jag minns bara huset vi bodde i när jag var liten, några år innan jag flyttade hemifrån.
Där gjordes det en enormt pampig entre, man klev in via en stor veranda, med balkong ovanpå, kom in i stor välkomnade hall (många kvm rök där :
). Gott om plats att hälsa gäster välkomna, och plats för många samtidigt.
MEN, då var det ju bara det, att mellan den stora entren och garageuppfarten låg ju groventren, vilket givetvis medförde att _alla_ kom in den vägen, rakt in i den trånga underdimensionerade tvättstugen, ingen plats att hänga kläder och ställa skor på.
Helt klart tråkigt.
Anledningen var förståss att balkongen skulle vara vänd mot vattenutsikten, men fel blev det.
Om man skulle göra en liten "gallup-undersökning" här på forumet, undrar hur många det är som knappast använder sin huvudentre?
Men åter till din planlösning. Som sagt, jag tycker det börjar se bra ut nu, har nog inga mer förslag.
Däremot skulle ni kunna få in mer (dags)ljus in till badrummet genom att:
1. Sätta frostat(eller likn) glas i badrumsdörren.
2. Sätta högt placerade fönster från taket och en bit ner, antingen i väggen mot entresidan, eller (definitivt mer kontroversiellt) mot v-rummet. Här hjälper det om ni har högt i tak.
Sen vet jag inte hur ni ställer er till att ta upp fönsterhål i fasaden, men ett fönster mitt emot badrumsdörren/fönstret kan vara behövligt om det ska bli nåt ljus. Fönster i entredörren är ju enklare, men det blir inte lika mycket ljus av det där inne i korridoren.
I Thomas förslag så blir det en korridor (mina käpphästar igen
Men sen, med hjälp av den andra tråden, får jag nästan intrycket att det kommer bli groventren som kommer att bli mest använd!?
Men hur som helst, om det blir den mest frekvent använda entren, så tycker jag ni ska tänka på det och utforma den så.
Jag minns bara huset vi bodde i när jag var liten, några år innan jag flyttade hemifrån.
Där gjordes det en enormt pampig entre, man klev in via en stor veranda, med balkong ovanpå, kom in i stor välkomnade hall (många kvm rök där :
MEN, då var det ju bara det, att mellan den stora entren och garageuppfarten låg ju groventren, vilket givetvis medförde att _alla_ kom in den vägen, rakt in i den trånga underdimensionerade tvättstugen, ingen plats att hänga kläder och ställa skor på.
Helt klart tråkigt.
Anledningen var förståss att balkongen skulle vara vänd mot vattenutsikten, men fel blev det.
Om man skulle göra en liten "gallup-undersökning" här på forumet, undrar hur många det är som knappast använder sin huvudentre?
Men åter till din planlösning. Som sagt, jag tycker det börjar se bra ut nu, har nog inga mer förslag.
Däremot skulle ni kunna få in mer (dags)ljus in till badrummet genom att:
1. Sätta frostat(eller likn) glas i badrumsdörren.
2. Sätta högt placerade fönster från taket och en bit ner, antingen i väggen mot entresidan, eller (definitivt mer kontroversiellt) mot v-rummet. Här hjälper det om ni har högt i tak.
Sen vet jag inte hur ni ställer er till att ta upp fönsterhål i fasaden, men ett fönster mitt emot badrumsdörren/fönstret kan vara behövligt om det ska bli nåt ljus. Fönster i entredörren är ju enklare, men det blir inte lika mycket ljus av det där inne i korridoren.
Nja det kommer den nog inte att bli. Den är på den sidan av huset där vägen till huset går, men den är i andra änden på huset mot där bilar ställs/garaget är. Så det blir egentligen inte närmare att gå där än att ta trädäcken runt huset för huvudentrén (när trädäcket är byggt). Däremot kommer det finnas bättre möjligheter att hänga undan kläder vid groventrén, då det blir en klädkammare där.Mikael_L skrev:Men sen, med hjälp av den andra tråden, får jag nästan intrycket att det kommer bli groventren som kommer att bli mest använd!?
Ja ett fönster bredvid entrédörren skulle inte vara så dumt. Just nu är det en glasdörr men den ska bytas ut då den är gammal, om det även blir glas i den nya är inte bestämt. Blir nog en dörr med glas i, till badrummet också.Mikael_L skrev:
Entréerna åt bägge håll har stora fönster i dörrarna nu och kommer säkerligen bli så även efter bytet till nya dörrar. Åtminstone huvudentrén.
Klicka här för att svara