4 601 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Öppet kök eller inte?
Nackdelen är väl att matos och oljud från t.ex. fläkt, diskmaskin, matberedare och andra köksmaskiner sprider sig på en större yta när man inte har någon dörr att stänga till köket. Bra fläkt blir rätt viktigt, vilket man inte alltid har i lägenhet.
Fördelarna är det du redan skrivit och att man har bättre kontakt med resten av bostaden när man jobbar i köket.
Fördelarna är det du redan skrivit och att man har bättre kontakt med resten av bostaden när man jobbar i köket.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Huruvida värdet höjs eller ej är omöjligt att säga. Det beror ju på vilka preferenser de eventuella budgivarna har.
51 m2 är inte mycket och jag misstänker att den öppna planlösningen sker på bekostnad av någonting annat? Ett mindre sovrum/vardagsrum kanske?
Personligen skulle jag inte vara intresserad av en lägenhet på 51 m2 som i princip bara var ett stort kök och en liten vrå att sova i.
I ett hus eller lägenhet där yta inte är en bristvara skulle jag däremot uppskatta ett stort och öppet kök.
51 m2 är inte mycket och jag misstänker att den öppna planlösningen sker på bekostnad av någonting annat? Ett mindre sovrum/vardagsrum kanske?
Personligen skulle jag inte vara intresserad av en lägenhet på 51 m2 som i princip bara var ett stort kök och en liten vrå att sova i.
I ett hus eller lägenhet där yta inte är en bristvara skulle jag däremot uppskatta ett stort och öppet kök.
Ett öppet kök kan ibland möjliggöra bättre möblering och ge en känsla av rymd. I värsta fall kan det också ge ett rörigt intryck och inte tillföra något. Dock tror jag att ett modernt kök med gott om yta för matlagning och förvaring överlag är värdehöjande såvida det inte sker på bekostnad av att andra utrymmen (sovrum/badrum) blir lidande.
51 kvm känns lite att inrymma allt som behövs i en lägenhet. Har erfarenhet av öppen planlösning kök, matplats o v-rum på 63 kvm i en villa. Inte alls bra. När mannen diskade kunde vi bara se textade TV-program... Jag saknade dörr till köket ofta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden