Hej igen
Har gjort en ny planlösning, tar gärna emot feedback på den
bifogar även tomtritningen. Bottenvåningen i denna planlösning är ca 125 m2.
Tomten vi bygger på är ~0,5 ha
Har gjort en ny planlösning, tar gärna emot feedback på den
Tomten vi bygger på är ~0,5 ha
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Varför så långt in från vägen?
Har bara snabbt ritat in huset för att man ska se hur det är tänkt att det ska stå, kanske hamnade det lite långt in på tomtenRobert-san01 skrev:
Men jag tänker att jag hellre vill ha gårdsplanen på framsidan av huset, där solen ligger på
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Men du får inga sociala ytor på varken fram eller baksida med att sätta huset på mitten. Planera in garaget direkt så du kan förbereda marken när du ändå skall dit med maskiner. Glöm inte att rita in en ordentlig altan och ev friggebod.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Jag skulle överväga att ställa det ytterligare lite längre in och lite upp då du får bra med ytor i anslutning till uteplatsen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Hur stor är tomten? Ser gigantisk ut!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Mycket bättre planlösning denna gång 
Men lite tråkigt att ha vardagsrummet i öster i stället för att få in kvällssol. Går det att spegelvända huset?
Om det är en trappa uppåt så tänk på att det ofta är blött och smutsigt närmast ytterdörren och inte så trevligt att gå igenom det när man ska till trappan.
När det gäller köket skulle jag flytta diskhoarna till där diskmaskinen är utritad av flera skäl:
Det stänker lätt när man skalar potatis och rotfrukter, och därmed mer lättstädat med stänkskydd än fönster bakom hon.
Man står oftare och skär eller blandar vid en arbetsbänk än man står och skalar eller diskar.
Om en står vid diskhon blir spisen nästan blockerad och då blir det svårt att vara två som lagar mat tillsammans.
Kort användbar bänkyta mellan hoarna och spis, bör vara 80 - 120 cm medan det på ritningen ser ut att vara ca 60 cm.
Mikro någonstans i köket?
Men lite tråkigt att ha vardagsrummet i öster i stället för att få in kvällssol. Går det att spegelvända huset?
Om det är en trappa uppåt så tänk på att det ofta är blött och smutsigt närmast ytterdörren och inte så trevligt att gå igenom det när man ska till trappan.
När det gäller köket skulle jag flytta diskhoarna till där diskmaskinen är utritad av flera skäl:
Det stänker lätt när man skalar potatis och rotfrukter, och därmed mer lättstädat med stänkskydd än fönster bakom hon.
Man står oftare och skär eller blandar vid en arbetsbänk än man står och skalar eller diskar.
Om en står vid diskhon blir spisen nästan blockerad och då blir det svårt att vara två som lagar mat tillsammans.
Kort användbar bänkyta mellan hoarna och spis, bör vara 80 - 120 cm medan det på ritningen ser ut att vara ca 60 cm.
Mikro någonstans i köket?
Tack för dina synpunkterBirgitS skrev:Mycket bättre planlösning denna gång
Men lite tråkigt att ha vardagsrummet i öster i stället för att få in kvällssol. Går det att spegelvända huset?
Om det är en trappa uppåt så tänk på att det ofta är blött och smutsigt närmast ytterdörren och inte så trevligt att gå igenom det när man ska till trappan.
När det gäller köket skulle jag flytta diskhoarna till där diskmaskinen är utritad av flera skäl:
Det stänker lätt när man skalar potatis och rotfrukter, och därmed mer lättstädat med stänkskydd än fönster bakom hon.
Man står oftare och skär eller blandar vid en arbetsbänk än man står och skalar eller diskar.
Om en står vid diskhon blir spisen nästan blockerad och då blir det svårt att vara två som lagar mat tillsammans.
Kort användbar bänkyta mellan hoarna och spis, bör vara 80 - 120 cm medan det på ritningen ser ut att vara ca 60 cm.
Mikro någonstans i köket?
Ska planera om köket lite, sätter upp en ny bild sen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det passar inte oss att ha en hörnspis eftersom vi ofta står där båda två, men jag vet ju att det finns många andra som gillar det. Försök göra en lite test genom att "möblera upp" ho, bänk och spis med bord, stolar mm. samt sen se hur det fungerar när ni rör i "köket" och skalar, skär, steker etc. Lite långt att flytta allt från kyl, frys och skafferi till ho och spis.
Klicka här för att svara

