Skiss av badrumsrenovering med dusch, handfat på bänkskiva, och vägghängd toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ett badrum som jag ska göra om. Det är på 3.7 kvm (270x140) och har tänkt fördela det som på skissen ovan.

Dörren blir en skjutdörr 70 cm bred (dörrhålet), placeringen kan flyttas eftersom det blir en ny dörr och nytt dörrhål.

Toaletten är vägghängd utan cistern. På skissen har jag räknat att toaletten är 60x40 och cirka 22 cm från väggen på vänster sida. Till höger mot bänkskivan är det drygt 40 cm.

Handfatet tänker jag mig ett sådant som står upp på en bänkskiva. Bänkskivan tänker jag går längs hela väggen från duschen och bort till motsatt vägg. Till höger om handfatet är det bara ren avställningsyta. Hela väggen ovanför handfat och bänkskiva blir en stor spegel (möjligen med ett hört sk smart spegel som visar lite info).

Duschen täcker hela djupet, med en fast monterad glasskiva och en skjutbar glasskiva. Eventuellt frostar jag glaset upp i höjd med bänkskivan, för att man ska slippa se gaveln inne från duschen.

Hela golvet och hela duschen kommer att kaklas. Resterande väggar är jag öppen för andra tankar.

Funderingar

- Hur mycket avstånd behöver man från toaletten till väggen? I skissen är det cirka 22 cm. Toaletten ligger i källaren så tillgänglighetsregler är inte aktuella.

- Avståndet mellan bänkskivan och toaletten, drygt 40 cm. Tanken är ju inte att man ska "stå" där inne, man det är en bra yta och det blir konstigt att låta det vara tomt. Jag tror det funkar, men vad säger ni?

- Det går inte att hänga toaletten på väggen där handfatet är, det är en yttervägg och avloppet får inte plats.

- Duschen är drygt 95x140, visst är det ett helt okej utrymme att duscha i?

En smart lösning i små badrum är att ha vikväggar till duschen. När man inte duschar så vikar man in dem mot väggen och då tar inte duschörnan någon plats. Jag har ungefär den lösningen i ett badrum där duschen är där du placerat toaletten. Toan är bredvid ditt handfat, typ.
En dusch på 95x140 är stor med mina mått. 80x80 och uppåt kan betraktas som okej för en normastor vuxen.

Hasse C skrev:
En smart lösning i små badrum är att ha vikväggar till duschen. När man inte duschar så vikar man in dem mot väggen och då tar inte duschörnan någon plats. Jag har ungefär den lösningen i ett badrum där duschen är där du placerat toaletten. Toan är bredvid ditt handfat, typ.
En dusch på 95x140 är stor med mina mått. 80x80 och uppåt kan betraktas som okej för en normastor vuxen.
Jag håller med dig om att 95x140 är lyxigt stort i ett så litet rum, men väl så trevligt. Eftersom jag starkt ogillar att skrapa ihop vattnet efter att jag duschat (ja, jag vet...) så offrar jag ytan till en dedikerad dusch. På andra våningen har jag ett ännu mindre badrum där det blir en sådan lösning, att man "fäller ihop" duschutrymmet.

A
Fundera lite på var handdukar och badlakan ska hänga. Som det ser ut nu blir det långt till sådant, både från duschen och handfatet.

Ett fristående handfat/kommod placerat lite mer mitt emellan dusch och motstående kortsida ger plats på sidorna för handdukar. Ett högskåp innanför handfatet/kommoden löser förvaringen.

40cm mellan färdig vägg och centrum avloppsrör har jag för mig att det bör vara som minst.

Redigerat:
Emil_K skrev:
Fundera lite på var handdukar och badlakan ska hänga. Som det ser ut nu blir det långt till sådant, både från duschen och handfatet.

Ett fristående handfat/kommod placerat lite mer mitt emellan dusch och motstående kortsida ger plats på sidorna för handdukar. Ett högskåp innanför handfatet/kommoden löser förvaringen.
Det är en bra synpunkt, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.