Hej alla, jag är en komplett nybörjare vad gäller husbyggnation och tänker anlita hantverkare att finalisera detta projekt, men hoppas ni som vet mer kan hjälpa mig med en bra planlösning på en gammal villa från 40-talet.

Så här ser bottenplanet ut, det gröna vill jag riva och öppna upp, det bruna tänkte jag då förstärkningar, kanske bjälkar? och det gula är skorstensstocken. Är det möjligt att göra? det är en 1 och en halvplansvilla med tegeltak.

Ritning av bottenplan i en villa med markerade områden: grönt för rivning, brunt för förstärkning, gult markerar skorstensstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas ni vill hjälpa till med funderingar, förbättringar och lösningar.

Välkommen till forumet.

Du kommer med största sannolikhet behöva en konstruktör som kan titta på plats för att avgöra hur den befintliga konstruktionen är gjord och därmed också kunna avgöra vilka förstärkningar som krävs för att kunna genomföra dina planer.

Man skall vara försiktig med förändringar intill en murstock. Eftersom golvbjälkar inte får vila på murstockar förekommer det avväxlingar som man måste ha koll på innan man gör något större ingrepp. Jag skulle misstänka att den vägg som går rakt igenom huset och som du delvis har grönmarkerat är en hjärtvägg och alltså bärande. Den kan du i så fall inte ta bort. Möjligen kan du förstora vissa öppningar om du förstärker samtidigt. Den gröna väggen mellan vardagsrummet och rummet på 12 kvm kan antagligen tas bort. Du måste dock ta hjälp av en person med ordentliga kunskaper i byggnadskonstruktion och gärna även i äldre byggnadsteknik. Sådana kunskaper har normalt inte en byggnadssnickare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.