Vad är egentligen bäst att göra om man slutat elda med olja men har oljetank+brännare kvar bara för att de hittils inte varit direkt i vägen?

Jag har väl kanske ett par hundra liter olja kvar i botten på tanken.

Ska man höra med kommunen om det går att få någon dispens med inspektionskravet till man slutförbrukat de sista oljelitrarna, eller ska man hälla över dem i plastdunkar (eller sälja / ge bort oljan till någon bekant) och ta bort tanken före första juli?

Om man inte har fått något brev från kommunen angående oljetanken, kan man tolka det som att de glömt av / inte vet om att man har oljetank? Om man tittar på elräkningarna under ett antal års tid så kan man lätt styrka att el har varit den huvudsakliga värmekällan...

Jag skulle förmoda att för den som tiger stilla blir det nog inget problem så länge du inte vill få tanken påfylld.
Om den inte börjar läcka förstås, för då blir det väl liv här och var, skulle jag tro!

"Inspektörerna" lär inte hinna med alla Sveriges oljetankar innan 1 juli så rimligtvis har du gott om tid att slösa bort oljan.

- Framgår det tydligt av bestämmelserna att tomma oljetankar som inte används inte behöver besiktas? Jag håller med ovan, dumt att du drar in kommun i frågan. Vänta tills de vaknar.

En vit lögn om att hade svårt att få en inspektör dit när du berättade att du håller på att ta bort oljetanken kanske räddar dig ifall kommun klagar! Inspektörerna borde vara ganska upptagna och ställer antagligen den som inte har behov att inspektion sist....

- Ni måste skynda Er, jag håller på att ta bort den!  ;D

Undvika inspektion är ju ett lätt sätt att tjäna en slant  :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.