Gruvberget
Gruvberget: Generellt en okej mässa, men mest stora maskiner för industrin, dvs CNC-maskiner, kantlistutrustning, brikettpressar och pallinplastning. Några roliga montrar fanns också förstås, men maken till oengagerade och tråkiga säljare i montrarna har jag aldrig varit med om (har själv stått på flera mässor i annan bransch). Dom satt i montrarna och knappade på datorer och mobiler och såg
17 svar · 3,5k läst
Bulldog
Bulldog: Strandbest..det var ju iallafall ett adekvat namn :)
4 svar · 1,4k läst
T
TommyBoy85: Varför inte göra en låda till datan också. Så är det lättare och få bort sladdarna. Bara en idé. om du inte kapat skivan än dvs. Fint bygge
46 svar · 15,6k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: En bild skulle ju förenkla mycket men om det är en linoljefärg så bör du kanske kunna bryta till en linkande, lite färdiga brytningar finns här: http://www.gysinge.nu/products.php?product=Linoljef%E4rg-utom%252doch-inomhus# En äldre stol är med stor sannolikhet målad eller laserad med linoljefärg. Är den laserad så är det nog med linoljefärg med, i så fall så har du ett skikt
1 svar · 1,6k läst
pär h
pär h: Ett spegelglas är väll inte så dyrt ring närmast glasmästare och fråga. När ni ändå lägger ner en massa tid och energi på att renovera ramen så skall väl glaset vara helt. Pär H
4 svar · 11,4k läst
pär h
pär h: Det fins golv limm för linoleum. Och du kan slipa bort skador, polera eller lacka på linoleum vilket förövrigt är ett väldigt fint matreal. Mattejp är nog inte så lämpligt då det inte är så åldersbeständigt tycker jag. Annars så tycker jag ikeahantverkaren hade ett bra förslag. Mvh Pär H
2 svar · 5,4k läst
pär h
pär h: Hej jag kan med största sanolikhet säga att det är fastspikat med klippspik. Och dina väggar är puts på förmodligen tegel på en del äldre så kan det vara brädvägg som är putsad med vass som förstärkning. Och när du bryter bort allt som är fastspikat så där varje spik har suttit så kommer sjok stora som din handflata av puts lossna och dom sparade inte på spiken. Lite
9 svar · 7,9k läst
LilleNo
LilleNo: Aceton, polyuretanlim + tvingar. Tackar!
2 svar · 3,5k läst
·
Patrick E
Patrick E: Hej, Googla på "build a poker table". Här är ett par länkar: http://www.pokertablematerials.com/how-to-build-a-poker-table.html http://www.popularmechanics.com/home/how-to-plans/woodworking/4245406 Jag byggde själv ett hopfällbart ovalt bord för ett par år sedan. I mitt fall var tanken att pokerbordet skulle läggas på ett vanligt bord. Jag kollade på olika sidor och tog idéer från
1 svar · 3,3k läst
mattiasp
mattiasp: [citat] Så kan du nog bara göra om du först sågar upp det till faner och limmar faneren på en stum skiva, t.ex. MDF eller Plywood. Om du försöker med att limma massivt virke som du föreslår kommer du att få problem när materialet rör på sig när det jämviktar med omgivningens luftfuktighet. Kort sagt kommer limfogarna inte att hålla, oavsett typ av lim.
4 svar · 3,9k läst
bengtn
bengtn: Jag svartbetsade en ekskiva till köket och behandlade med osmo hårdvaxolja. Fungerade utmärkt. /B
1 svar · 6,4k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Jobbade mycket i spån förr, var ett bra material när verktyget var cirkelssåg. När jag började fräsa lämnade jag spån för att det är mycket svårare att få en riktigt ba yta där än i MDF. Tråden visar ju att det var fräsen som sådan som skapade hålstorlek, men en viss kännbar taggighet hade man troligen drbbats av även med en bra fräs. --- Mats ---
8 svar · 4,8k läst
·
M
Mats Bengtsson: [citat] Det finns en liten bibel i pappersform som heter "make your own handcrafter doors and windows" som tar upp det mesta man behöver veta. Men i princip handlar det om mått för utseende, ramverk, och olika sätt att bygga för att det inte skall slå sig. Så ta måtten från något som är snyggt, skala det till de mått du vill ha (proportionerna höjd och bredd, samt eventuella
5 svar · 13,5k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] En flytande botten får ett starkt stöd hela vägen och det riskerar inte uppstå någon glipa i botten där saker kan fastna eller trilla ner, samt om lådans sidor böjer sig lite ser det fortfarande bra och tätt ut. Skall man limma utan spår blir kravet på fogen mycket större, inte hållfasthet, men avstånd. Sidor i gran kommer troligen att böja sig lite, inte så mycket att det
12 svar · 4,4k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: 15 grader är nog ungefär max lutning på sinkfräsar. Det är nog för lite för dig.
7 svar · 2,1k läst
·
WaldenWoods
WaldenWoods: Ja, om du helt enkelt vill ha en skiva på fyra ben finns många varianter på färdiga ben, både på Ikea och på byggmarknad (de senare dock rätt dyra). Om du däremot vill ha min variant med ett nedre "hyllplan" och hjul under, blir det lite klurigare. Då får du nog konstruera "stänger" själv. Det blir dock en svårare snickeriövning - visst kan du helt enkelt ta fyra planhyvlade
4 svar · 4,6k läst
·
D
danbanan2: Annars ett mycket snyggt bord som är byggt som en kista i gammal stil med stora metall beslag och gångjärn. http://www.interstil.se/?id=24&s=915&s2=815&sort=4&view=on&shop_id=851435
8 svar · 13,1k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: En gammal tråd, men jag skickar in en hänvisning ändå för framtida lyckosökare. Här har jag testat 5 olika metoder att monteras MDF direkt på väggen: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/145485-haenga-upp-hylla-osynligt.html#25
22 svar · 15,2k läst
·
V
Väggen är klar: Jamen det är ju precis vad jag letar efter. Fantastiskt. Stort tack!
2 svar · 2,8k läst
·
E
erber: Man lär sig av sina misstag....men FÖREDRAR att lära mig av andras. Tänk om jag hade läst det där inlägget om vändlimning med störtning.....!!! Det är ju så man gråter. Men vid tiden för denna eskapad visste jag inte om detta forum, utan gjorde efter eget huvud. Det lutar åt att göra om det hela. Så man får det rätt. =)
11 svar · 4,2k läst
·
K_arlstrom
K_arlstrom: Stabilt ! :)
25 svar · 36,8k läst
·
Gruvberget
Gruvberget: virke till ett växthus ska inte vara allt för torkat i varje fall. Brädgårdstorrt 12-18% är alldeles lämpligt. Fönstervirke ligger runt 12% eftersom det ligger delvis utomhus. Bygger man ihop en stabil stomme med det sågade/ frästa virket direkt (dvs låt ej delarna ligga i flera dagar) och lämna en 5 mm spalt för glaset att röra sig fritt i så funkar nog det mesta i virkesväg.
9 svar · 4,3k läst
J
Johan Ågren: Lite dyrt kanske, men kanske en skiva av träslaget Merbau. Tror inte vatten kan tränga in i det och fläcka det, och så är det så hårt att det ska mycket bankande med glasen för att det ska bli märken. Sedan ska man ju gilla den röda färgen på det förstås. Ska visst dofta mycket också, och det kommer nog från samma hartsämnen som självimpregenerar träet. Att tänka på med
6 svar · 2,1k läst
Y
John J: Gissar på att det är en till båt, så ring runt till båtbyggare och kolla. Hade du bott på västkusten så kunde jag hjälpt dig.
5 svar · 3,2k läst
pär h
pär h: Tack Jag skall absolut ta en tur dit inom snar framtid. Har faktiskt aldrig varit där verkar vara en väldigt fin plats Jag har paserat avesta ett flertal ggr. Farsan bor i närheten Mvh Pär H
1 svar · 1,5k läst
·
Thomas59
Thomas59: [citat] Hmm, så kan det ju vara förståss! Hittar du rätt tjocklek och längd på hyllplanen ska det nog gå bra. Kanske bör du kolla att limningen klarar fukt. Hyllplan är väl kanske inte avsedda att ha utomhus.
17 svar · 11,5k läst
·
Raceman
Raceman: Varför inte bara en vanlig plan träribba i rätt bredd, som täcker allt, alternativt en liten halvrund list som bara täcker i mitten?
1 svar · 6,9k läst
R
rikard454: Intressant med beräkningsformlerna där, bocker o tacker! /Rikard
5 svar · 14,2k läst
Larsa
Larsa: Jag behöver bara 2-3 meter, men 500 var ju kanonbilligt. Blir en resa till Theofils i eftermiddag... Tack för tipset!
4 svar · 7,0k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Jo B blir nog vridstyvare, men den har fler leder som kan glappa risk för att bordet svackar, eller kärva så det blir krångligt att falla ihop/ut. Vad tror ni om en modifierd A, med två stödreglar på mittendelen? Eller C/D, känns stadigare men då får man aldrig ner storleken mer än ner till två iläggskiivor. (Vilket vi aldrig behöver) Bifogar bild på bordet så blir det kanske
12 svar · 10,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.