Hallå!

I källaren till mitt hus hittade jag två ganska rejäla plankor - 5 x 37 x 170 cm. De skriker åt mig att jag ska göra något av dem, men jag är inte säker på vad. Någon form av grovt och rustikt bord ligger ju nära till hands, men jag vet inte om jag behöver ett sådant.

Någon som får några ingivelser?

Hälsningar,

Anders, the new guy

Ja, bordsakiva. Eller bänk, bänkar?

Jo. Funderar på att skära så stora kvadrater som möjligt av monstren och sedan bygga en skiva med 2x3 kvadrater. Dessa läggs med ådringen växelvis åt ena och andra hållet för ett subtilt schackmönster.

Skiva eller bänk känns annars som det absolut första man kommer att tänka på. Å andra sidan kanske det är det enda vettiga?

I den amerikanska tidningen Fine Woodworking har det i de senaste numrena funnits bilder på möbler (bänkar och bord) som är byggda i riktigt grovt virke. I senaste numret var det en artikel om en kille som gjorde möbler av stubbar och stockar med hjälp av motorsåg.
Här är ett exempel: http://www.finewoodworking.com/item/29472/modified-daniel-chaffin-bench
Du hittar säkert fler om du letar på deras hemsida.

booshwah skrev:
Jo. Funderar på att skära så stora kvadrater som möjligt av monstren och sedan bygga en skiva med 2x3 kvadrater. Dessa läggs med ådringen växelvis åt ena och andra hållet för ett subtilt schackmönster.

Skiva eller bänk känns annars som det absolut första man kommer att tänka på. Å andra sidan kanske det är det enda vettiga?
Så kan du nog bara göra om du först sågar upp det till faner och limmar faneren på en stum skiva, t.ex. MDF eller Plywood. Om du försöker med att limma massivt virke som du föreslår kommer du att få problem när materialet rör på sig när det jämviktar med omgivningens luftfuktighet. Kort sagt kommer limfogarna inte att hålla, oavsett typ av lim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.