hej hej! jag är ny här och en hyfsat oerfaren snickare
. Har ett litet projekt som jag skall göra men har stött på problem med en grej och tänkte kolla om nån har något tips om hur jag g¨r vidare. ( se bifogad bild - och ja ja vet att den inte följer ritningsstandard
).
jag hade först funderingar på att göra fasen med en handöverfräs, men har inte sett några såpass långa koniska skär . Är det någon som har någon idé hur jag skulle kunna göra, alternativt vet en välsorterad fräs-försäljare? Biten är förresten tänkt att göras ur ett helt trästycke, och har egentligen inte bestämt träslag än
tackar på förhand.
jag hade först funderingar på att göra fasen med en handöverfräs, men har inte sett några såpass långa koniska skär . Är det någon som har någon idé hur jag skulle kunna göra, alternativt vet en välsorterad fräs-försäljare? Biten är förresten tänkt att göras ur ett helt trästycke, och har egentligen inte bestämt träslag än
tackar på förhand.
Hej! Vad ska du använda biten till? Mvh Rikke
jo det är en del i en liten låda som skall bli ett datorchassie. Har tänkt ha den vid tv:n för att kunna stream film etc. Skulle vara skönt att slippa ha en vanlig ful datorlåda ståendes i vardagsrummet! Biten sitter alltså i framkant (se bild )
Cobolt har några varianter, men ingen som ger dej mer än ca 25mm. Rasp, stämjärn, sickel och tålamod är kanske ett alternativ?
Om du gör kanten i massivt trä bör du också göra lådan i massivt av samma träslag med samma fiberriktning, annars kommer den garanterat att spricka när luftfuktigheten ändras.
/B
Om du gör kanten i massivt trä bör du också göra lådan i massivt av samma träslag med samma fiberriktning, annars kommer den garanterat att spricka när luftfuktigheten ändras.
/B
Börja med att kolla i cobalt-katalogen. Där finns det gott om fräsar i alla möjliga former. Återförsäljare brukar vara enklare att hitta än själva katalogen. Så varsågod http://www.tooltrust.se/100325_Katalog.pdf =D
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
En variant är väl att skaffa en sinkfräs, de ger väl sådär 25mm lutande kant samt klyva bitarna först i två delar, fräsa dem och limma ihop dem. Inte helt enkelt kanske, men borde inte vara omöjligt. Förstår ni hur jag menar? För att få tillbaka dem på rätt ställe skulle man kanske t.o.m. kunna borra styrhål
innan man klyver brädan?
innan man klyver brädan?
För enkelhetens skull kan du använda en figursåg. När man sågar i vinkel är det nästan alltid enklara att vinkla arbets stycket än att vinkla sågen. För det är enklare och resultatet blir bätre att bara för sågen upp och ner lodrät.
Eller bandsåg men jag gissar att du inte har en sådan
Samma sak om du vill fräsa gör ett löst bord med vinkeln som du monterar på fräsbordet på så vis behöver du bara en lång mallfräs med kullagret nedanför skäret(inte lika läskigt att fräsa då översta biten på det uppstickande frässtålet är ett kullager och inte själva frässtålet). Sedan är det bara att göra en mall som du får låsa fast den lilla biten på för den är lite för liten att bara hålla i händerna.
Och det är inte lät att fräsa en sådan inner kurva som lutar efter som du måste vrida biten runt fräsen för att bibehåla vinkeln
Du kanske hittar någon fräs som har en vinkel som är i närheten av det du söker
men det går faktiskt att special beställa en som har den vinkeln som du behöver men dyrt.
Så summa sumarum jag hade sågat efter som du skrev att du inte är så erfaren enklare snabbare och billigare och alltid roligt att jobba för hand.
pär h
Eller bandsåg men jag gissar att du inte har en sådan
Samma sak om du vill fräsa gör ett löst bord med vinkeln som du monterar på fräsbordet på så vis behöver du bara en lång mallfräs med kullagret nedanför skäret(inte lika läskigt att fräsa då översta biten på det uppstickande frässtålet är ett kullager och inte själva frässtålet). Sedan är det bara att göra en mall som du får låsa fast den lilla biten på för den är lite för liten att bara hålla i händerna.
Och det är inte lät att fräsa en sådan inner kurva som lutar efter som du måste vrida biten runt fräsen för att bibehåla vinkeln
Du kanske hittar någon fräs som har en vinkel som är i närheten av det du söker
men det går faktiskt att special beställa en som har den vinkeln som du behöver men dyrt.
Så summa sumarum jag hade sågat efter som du skrev att du inte är så erfaren enklare snabbare och billigare och alltid roligt att jobba för hand.
pär h
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
15 grader är nog ungefär max lutning på sinkfräsar. Det är nog för lite för dig.
Klicka här för att svara

