Mats Bengtsson skrev:
MDF är starkt åt ett håll (vinkelrätt mot lagerna) och svagt åt ett (det håll som splittrar lagerna).
OT, förlåt. Har MDF lager? Trodde det var pressat under högt tryck till en solid kropp.

Jag tror på en kombination av det som Mats beskriver ovan.
Borra ett hål vikelrätt genom MDF skivan och limma dit en träplugg av rundstav. Det behövs kanske en diameter på 10 mm eller kanske tom 20 mm. Sedan kan du skriva i rundstaven från kortsidan. Det bör npg vara sådär en 20mm kant kvar av MDF:en.

Jag hörde om någon som skruvade fast beslag för att hänga upp skjutdörrar till en garderob gjorda i MDF på ett liknande sätt. I det fallet så satte han domino brickor en bit in från kortsidan och sedan skruvade i dessa. Det lär hålla hur bra som helst och dörrarna väger nog lite grann eftersom MDF är hyfsat tungt.

Det senare fallet kräver ju tillgång till en Domino fräs men jag tänkte att det kunde funka med rundstav också. (Annars har du ju motiv till ett köp :D )

krijo1 skrev:
OT, förlåt. Har MDF lager? Trodde det var pressat under högt tryck till en solid kropp.
Det stämmer nog egentligen men drar man i en skruv eller tom några dyckert i kortsidan så tycker jag nog att den spricker upp i lager. Jag provade att skjuta fast en list med 1,2 mm T-dyckert i kanten av en 19mm MDF bit och den sprack (skiktade sig). Jag trodde det skulle fungera bättre än att skruva, men icke.

jac skrev:
Det stämmer nog egentligen men drar man i en skruv eller tom några dyckert i kortsidan så tycker jag nog att den spricker upp i lager. Jag provade att skjuta fast en list med 1,2 mm T-dyckert i kanten av en 19mm MDF bit och den sprack (skiktade sig). Jag trodde det skulle fungera bättre än att skruva, men icke.
Jo, så långt är jag med men inte är det gjort i lager. Att det spricker på det viset beror väl på att ytorna(top och botten) är hårdare och därför spricker det i en längs gående riktning. Man hör ibland att man referera till mdf som något gjort av papp (vilket det inte är) och då kan man ju lättare föreställa sig att det skulle vara i lager. Papp och trä har ju iofs ett samband men det blir ju ändå kanske lite långsökt i mdf fallet :).

Redigerat:
krijo1 skrev:
Jo, så långt är jag med men inte är det gjort i lager. Att det spricker på det viset beror väl på att ytorna(top och botten) är hårdare och därför spricker det i en längs gående riktning. Man hör ibland att man referera till mdf som något gjort av papp (vilket det inte är) och då kan man ju lättare föreställa sig att det skulle vara i lager. Papp och trä har ju iofs ett samband men det blir ju ändå kanske lite långsökt i mdf fallet :).
Jisses, det här måste vara hårklyveri? Först skriver du att MDF består av tre skikt, en hård botten, en hård top, och en mjukare inre yta. Samt att detta resulterar i olika beteende i olika ledder (i den ena ledden ett homogent beteende inom varje lager, i den andra ledde inhomogent beteende i varje lager). Trots att detta i din beskrivning är tre olika skikt, väljer du att säga att dessa tre skikt inte är samma sak som att det finns lager.

Om du nu skulle fortsätta på detta skulle du förmodligen kunna detaljera det till att denna skillnad mellan de tre lagerna (men då bara kallade skikt, då de inte får kallas lager) på grund av tillverkningsprocessen har en stegvis övergång, då skillnaden beror på bindmaterialet som tillför större styrka längst ut i det yttersta lagrets yta, och sedan successivt avtar tills det till slut inte skiljer från det innersta lagrets konsistens. Denna skiktade skillnad mellan de hårdare lagrens yttersida och lagrets mitt och lagrets innersida som uppträder relativt homogent i den ena riktningen men inte i dess vertikal (det vill säga skikt för skikt avtar medans den inom varje skikt är relativt homogen) är heller inte det ett skäl att säga att det finns lager.

Jag antar man måste vara språkexpert för att kunna hålla med om (till och med påstå själv) att det finns skikt samtidigtr som man framhäver vikten av att säga att det inte finns lager?

--- Mats ---

Opps :)

Om man klyver hår, är det då skiktat eller i lager?

Tack för leendet Mats! :D

MDF (även mittdelen) skiktar sig absolut... Fibrerna ligger ner, precis som i papper- därför går det bra att skruva vinkelrätt mot skivan och endast i nödfall med spax-m eller liknande i "ändträt"... Inte ens 30 mm mdf (som jag fräst 450m av idag, tungt...) har någon homogen mittdel. Hårklyverier eller ej...;)

bygga_bo skrev:
En halvgammal tråd där samma sak diskuterades: [länk]

Tokv41, hur gick det?
Har inte tagit tag i detta projekt ännu...

Hej!

Mycket prat om hur bra olika trälim är, undertiden har jag testat fyra olika sätt att montera en osynlig infästning i MDF. :cool:

Skruvarna jag använder är 80 x 3 mm långa cutters. Jag har ett plattjärn med hål som de hänger i. En skruv i "väggen" och två skruvar i hyllan. Varje MDF-bit som ska representera hyllan är fäst ca 1 dm från botten så att jag får lagom mycket moment (vridning), både lite drag i skruvarna och tryck uppifrån.

Jag gjorde 5 olika infästningar. Fyra stycken genom att skruva fast ett plattjärn och en genom att fästa en stålstav i "väggen" som jag sedan trädde MDF:en på.

1)
Förborrat MDF:en med 3 mm för hela skruvdjupet. Inget mer

2)
Förborrat MDF:en med 3 mm för hela skruvdjupet. Hålen fyllda med vanligt trälim och skriven insmetad i skruvlim

3)
MDF:en är preparerad med träplugg nerförda med trälim i hålet. Notera plattjärnet de fäster i.
IMG_8431_small.jpg

4)
Samma som 3:an, men med en större rundstav
IMG_8434_small.jpg

Nummer 5 är en "simulering" av det förslag som togs upp tidigare med en referens till theofils.
IMG_8890_small.jpg

Min uppställning ser ut så här:
IMG_8892.JPG

Hyllan väger 18 kg, så min tanke är att var och en av upphängningarna skulle klara minst 18 kg, i minst en vecka. Var hittar man 5 tyngder på18 kg? :rolleyes:

IMG_8895.JPG

Jag beslutade mig för 25 kg på varje infästning, det kändes stabilt.

Efter en vecka hängde allt kvar!!! Endast den första infästningen hade en liten spricka i MDF:en. Då ska man komma ihåg att den ensamt hållit upp 25 kg! Bara för att prova steg jag själv upp på däcken, och vi fick nu runt 100 kg belastning! Jag försökte hoppa lite också, men då gick tillslut el-kabeen som jag hängt upp det med av...

Upphängning 2-4 var utan synlig påverkan. Bilden är tagen efter en vecka och efter att jag själv klättrat upp och belastat den med sammanlagt 100 kg.
IMG_8901.JPG

Nummer 1 hade spruckit lite, och böjdes till något mer efter att jag själv klättrat upp.
IMG_8898.JPG IMG_8902.JPG

Vad det gälle den sista upphängningen så höll den bra, inga sprickor i MDF:en. Dock klarade den inte av att stå emot vridningen när jag själv hoppade upp, men denna typen av upphäningen ska ju inte ensam hålla upp en hel hylla, så med två eller fler hade det säkerligen fungerat utmärkt.

Men summa sumarum, skälv så jag kommer att nöja mig med förborrade hål med lite trälim i!

Mvh,
Andreas

Stabilt ! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.