Hej,
Jag har ritat en hylla som jag funderar på att tillverka själv. I dagsläget har jag i princip inga verktyg för jobbet utan behöver investera i nya.
Hyllan består av många ribbor i massivt trä (ca 50 mm breda och 20 mm tjocka) med en radie upptill och nedtill på den yttre kanten (R 50mm).
Efter lite klurande kom jag fram till att det förmodligen skulle vara optimalt att fräsa fram radien. Virket tänkte jag köpa planhyvlat i rätt dimensioner. Tips på bra inköpsställen för planhyvlat virke I stockholmstrakten tas tacksamt emot!
Nu till huvudfrågan:
Vilken fräs och vilket bord (jag ska inte tillverka mitt eget bord) bör jag välja sett till projektet men också med tanke på framtida projekt (tänker börja bygga en liten hobbyverkstad för tillverkning av möbelprototyper hemma)?
Många rekommenderar Trend t11 och CMT 7E -fräsen här på forumet men jag vet inte om jag behöver ha så kraftiga maskiner? Finns det någon annan prisvärd maskin som går bra att montera i bord och som gör jobbet utan att klaga?
Såg på youtube att någon monterat fräsen i ett MFT-bord från Festool. Dyrt bord men med tanke på att jag vill bygga upp en liten verkstad på sikt så kanske det är ett bra alternativ trots allt? I så fall tänkte jag ev. komplettera med sänksågenTS 55 FEBQ-Plus från Festool senare.
Eftersom jag inte har en obegränsad budget så tar jag tacksamt emot råd om prisvärda maskiner och lösningar!
Jag har ritat en hylla som jag funderar på att tillverka själv. I dagsläget har jag i princip inga verktyg för jobbet utan behöver investera i nya.
Hyllan består av många ribbor i massivt trä (ca 50 mm breda och 20 mm tjocka) med en radie upptill och nedtill på den yttre kanten (R 50mm).
Efter lite klurande kom jag fram till att det förmodligen skulle vara optimalt att fräsa fram radien. Virket tänkte jag köpa planhyvlat i rätt dimensioner. Tips på bra inköpsställen för planhyvlat virke I stockholmstrakten tas tacksamt emot!
Nu till huvudfrågan:
Vilken fräs och vilket bord (jag ska inte tillverka mitt eget bord) bör jag välja sett till projektet men också med tanke på framtida projekt (tänker börja bygga en liten hobbyverkstad för tillverkning av möbelprototyper hemma)?
Många rekommenderar Trend t11 och CMT 7E -fräsen här på forumet men jag vet inte om jag behöver ha så kraftiga maskiner? Finns det någon annan prisvärd maskin som går bra att montera i bord och som gör jobbet utan att klaga?
Såg på youtube att någon monterat fräsen i ett MFT-bord från Festool. Dyrt bord men med tanke på att jag vill bygga upp en liten verkstad på sikt så kanske det är ett bra alternativ trots allt? I så fall tänkte jag ev. komplettera med sänksågenTS 55 FEBQ-Plus från Festool senare.
Eftersom jag inte har en obegränsad budget så tar jag tacksamt emot råd om prisvärda maskiner och lösningar!
Jag har tyvärr inte så mycket rekommendationer att ge dig.
Ser du framför dig att du kommer ha användning för fräsen/fräsbordet mer framöver?
Spänner du fast allt bra och ser till att ha stöd för fräsen så funkar detta att köra utan fräsbord. Det tar lite längre tid men du slipper investera i ett fräsbord.
Du skriver R 50mm, är det 5mm du menar, för 50mm radie på en 20mm tjock ribba fungerar inte särskilt bra.
Ser du framför dig att du kommer ha användning för fräsen/fräsbordet mer framöver?
Spänner du fast allt bra och ser till att ha stöd för fräsen så funkar detta att köra utan fräsbord. Det tar lite längre tid men du slipper investera i ett fräsbord.
Du skriver R 50mm, är det 5mm du menar, för 50mm radie på en 20mm tjock ribba fungerar inte särskilt bra.
Tack för din input vectrex!
Jag menar faktiskt radie 50 mm. Ribban/trästycket är 50 mm brett så radien funkar (tjockleken är 20 mm).
Är osäker på hur mycket jag komer att använda fräsen framöver. Visste jag att den skulle gå varm så hade det varit lättare att motivera ett dyrare köp.
Jag menar faktiskt radie 50 mm. Ribban/trästycket är 50 mm brett så radien funkar (tjockleken är 20 mm).
Är osäker på hur mycket jag komer att använda fräsen framöver. Visste jag att den skulle gå varm så hade det varit lättare att motivera ett dyrare köp.
Absolut, men för ditt projekt är väl det enklaste att du börjar med ena änden av en av dina ribbor och formar den som du önskar med sticksåg-hyvel- slipning (eller vad du har tillgång till) och sedan använder den som fräsmall till resterande.R Radien skrev:
Klicka här för att svara
