Jag ska bygga en enkel loftsäng åt sonen.
På en långsida och en kortsida tänkte jag sätta reglar i väggreglarna. På den andra långsidan hade jag tänkt en 45x95 regel plus stolpar (45x70). I stommen sätter jag också 28x45 virke där jag lägger ribbotten. Sängen blir 80x200 cm.

Frågan är om 45x95 cm är för klent för 200 cm? Ska man gå upp ytterligare en dimension? I och med att jag sätter en extra regel i stommen så blir väl stommen hållbarare?

• Gilla
Vikaren
  • Laddar…
45x95 mm regel räcker och blir över!

Men vad menar du med
I och med att jag sätter en extra regel i stommen så blir väl stommen hållbarare?

Tanken är att jag gör en rektangulär stomme av 45x95. I den ramen kommer jag sätta dit 28x45 på insidan så ribbotten kan vila på den.
Så den extra "läkten" på regeln borde ju styva upp konstruktionen.

Det blir ju en spännvidd på 2 meter, är väl lite mycket, men då kanske det är lugnt.

ullberg
Vad är det för säng som ska dit? Om det är en sån (i Sverige) klassisk resårbotten med bäddmadrass som vanligtvis står på ett ben i varje hörn så är ju sängen som sådan självbärande, och det skulle således räcka med väggreglarna och stolpen, givet att man kan få en stabil infästning av stolpen.

Skulle jag själv göra det med en sådan säng skulle jag nog bygga en ram likt den du beskriver, men inte vara det minsta orolig över hållfastheten (och om något fundera på i) infäsningen och ii) stolpens hållfasthet om den är väldigt hög) vilket var vad jag försökte förmedla ovan.

Men att lägga sängen på en inre ram av 28x45 är jag inte säker på att jag hade gjort, då kommer ju sängen hamna 45 mm ut från väggarna, ett utrymme där många prylar kommer hamna (möjligtvis en lösning på nattygsbord men en tveksam sådan), och det blir en ganska markerad regel på utsidan av sängen. Själv hade jag nog låtit den vila på 95:an och om man behöver något som håller fast sängen / ramar in skulle jag satt något utanpå 95:an).

Bara mina tankar...

Tack för tankarna :)

Jag hade tänkt en enkel ribbotten med lameller. Och en vanlig skummadrass ovanpå det. Det är sant att det blir ett onödigt utrymme om man fäller ned madrassen som jag tänkte från början. Fördelen var att madrassen kommer ner en bit och inte ligger uppe på stommen. Men du har rätt att det är nog bättre att lägga ribbotten direkt på reglarna.

Sen kommer jag fortsätta fundera på hur jag bäst gör ett skydd på långsidan. Om jag ska låta stolparna gå upp en bit och fästa i dem, eller om jag ska fästa något på utsidan av regeln. Finns många uppslag om man surfar runt.

Alternativt tillvägagångssätt:

Köp något i stil med den här
tarva-sangstomme__0208805_PE362616_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10261271/
Ersätt det ena "bakbenet" med en längre stolpe.
Klart :)

Eller en sådan här, och skippa eventuellt den undre slafen
mydal-vaningssangstomme__63504_PE171155_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från samma möbelkedja.

Så slipper du alla funderingar om konstruktion och dimensionering,
och kan läsa sagor för barnen istället :)

• Gilla
Emroth
  • Laddar…
Jo det är klart smidigare :)

Och sonen börjar bli otålig. Köpte virket i helgen, men vill att sängen ska vara klar samma dag.

Roligare att göra det själv, även om man funderar några gånger över konstruktionen…

Jo, man vill ju gärna visa att pappa kan, och skapa något själv :)

Men min tanke var också att exemplen ger en fingervisning om vilka dimensioner som behövs.

Precis, så kan det vara :)

När man ser andra loftmöbler ser det ganska klent ut. När jag läst om dimensioner för golv och altaner är det grövre virke som krävs för för 2 meter spännvidd. Men då räknar man för större belastning än vad som krävs till loftsäng för barn.

På ett golv eller en altan skall man kunna "dansa" jänka och bära sig illa åt.
I en säng förväntas man vara lite lugnare.
Och i alla fall inte stå upp när man gör "det" :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.