Lösvirke & Timmerhus
Fläktköparen: Vi ska bygga nytt. Vad är ungefärlig skillnad i pris på att sätta inomhuspanel vs att få det spacklat och målat? Om man anlitar någon dvs.
Mackankristofersson: Det blev att byta alla tre nedersta stockarna, Så nu är det åtgärdat
snickker: Hej vi planerar att bygga nytt och funderar lite på olika huskonstruktioner. Hur det skiljer sig prismässigt olika husmodeller om man tex jämför ett Ladhus med ett funkishus i boxstil med pulpettak/plattak. Vi tänker oss ett hus på ca 150kvm i lösvirke Vilket typ av hus får man mest för pengarna stomrest? Är det något hus som är extra dyrt att bygga konstruktions mässigt?
s_o_n_y: Hej ! Jag hade ordnat hjälp med både rensning och återuppbyggnad till den delen. Men vi stötte på patrull innan affären vart klar. Tanten som äger det hade skrivit in ett servitut att bonden en bit bort fick nyttja hela tomten till att köra traktor och redskap. Och enligt rykten är den bonden inte lätt att prata med. Jag hittade de i riksarkivet några veckor senare och mäklaren hade
Workingclasshero: Hahahahaha, jag byggde bättre kojjor som 10åring :-)
Holmbergskan: Hej igen och tack för all hjälp! Fick tillslut tag i anticimex, det ska vara just Myrr som @Dr Jumping Jack föreslog. Lukten har avtagit!
Holmbergskan: Jag tänkte börja använda kattvindarna i vårt torp som sovrum. De är smala jag vill inte bygga inåt för mycket men samtidigt förbättra temperaturen något. Rummen har ett litet fast fönster. Fasaden är uppbyggd av stående lockpanel, timmerstomme (150mm) och sen treetex på bottenvåning. I kattvinden sitter nu bara en spänd brun papp direkt på timret. Takets uppbyggnad är jag lite
fridde: Jag har nu kompletta ritningar på ett fritidshus som jag önskar få uppfört. Parallellt med bygglovsprocessen tänker jag ta fram underlag för en upphandling av entreprenad av själva bygget samt lösning för avlopp och vatten (inget kommunalt dito finns). Upplägget jag tänkte mig var ett dokument med ett antal beskrivna moment (avlopp, vatten, grundläggning, uppförande av byggnaden till
Tomas Brundin: Hittade via Saunasweden/bastubutiken (via Bygma). Tog ett tag, men det var det värt.
oaedlund: Tack, tyvärr har jag inga bilder tillgängliga. Attefallsboden ligger vid mitt sommarhus, men den ser ut precis som på bilden. Innerväggarna är klädda med plywood och golvet med laminat. I el-installationen ingår: 45 meter FXQ jordkabel för matning (dock inte grävning) och inkoppling i stora huset. Central och säkringar. Slangdragning och inkoppling. 6 vanliga Schneider eluttag. 2
heimlaga: Då är det lugnt så länge ni inte skadar takstolarna.
bergigtomt: [citat] Vi höjde även fönster och dörrar från standard, fr 2.10 till 2.40 - just för att minska påverkan exteriört. Vet att många inte gör det men jag gillar inte när det blir alldeles för ”luftigt” mellan dörrens överkant och taket. Vet inte vad den tillvalskostnaden var för vi frågade aldrig vad standardfönster hade kostat. Men det är helt klart ett av våra mer prisvärda
Stefan1972: är det tilläggsisolerat på utsidan idag eller vad och det vill du ev ta bort? Det är lätt att såga alla slags lösningar om man lyssnar på experterna men jag skulle nog titta på hur det ser ut. Är det gullfiber och det är torrt och fint och inget tecken på någon skada så låt det vara och byt panel bara.
nieandersson: [citat] tack för svar! Tänker att jag förtydligar lite. Vi har haft både slutbesiktning och tvåårsbesiktning. Felen som upptäckts har åtgärdas. Dock uppkommer det ju konstant nya sprickor som måste åtgärdas. Jag börjar tröttna lite på att behöva tjata mig till att få dessa fixade och vill därmed reklamera målningen med stöd för att det inte följer allmänna
MetteKson: [citat] Ska ni rita huset själva eller använda er av byggsats? Finns det någon detaljplan i området som sätter några begränsningar?
d32andersson: Nu letar jag efter en byggfirma med bra snickare som kan bygga mitt hus i lösvirke i järfälla. Berätta gärna om ni haft erfarenhet av några som ni kan rekommendera
WiZCoke: Sätt ihop dem två och två och använd dem som 75x120 stolpar i stommen. Då passar det med vanliga 120x45 som kortlingar och 120 isolering rakt av.
TobbeW123: Hej, Har läst en hel del här på forumet och har märkt att de verkligen finns oändligt med kunskap här inne. Så jag tänkte försöka mig på en tråd ihop om hjälp. Har försökt mig på lite olika appar och andra dimensioneringsprogram, dock är inget av de lätt att förstå eller utföra. Anledningen till att jag vill ha fribärande är just för att det är ett garage och vill ha en
Antonmanssoon: Hejsan! Har läst ett tag här! Men måste nu ställe en fråga, då jag ej finner svar någon annanstans! Har en nygjuten platta men plattan felar 1.8cm i ena kortsidan och 1cm i andra! Är det möjligt att flytta in stommen och flytta ut ett 45 lager på utsidan och låta de överlappa kantelementen 0.5-1cm? Tänker mest så att det inte kryper in fukt under syllen? Tack på förhand!
Småbruket: Hej, Har tittat på ett hus (1,5plan kanske 9kvm total boyta) där läge och känsla är bra, men grunden ser dålig ut och känner man på syllarna? som ligger mot grunden är de helt mörkna. Jag misstänker även att golvbjälkar är dåliga då det finns någon sättning i vardagsrummet som är i det bakre hörnet av fastigheten där bilderna är tagna. Ser att det finns uppskattning här i
arowe17: Vi satte upp enkelfasspontat liggandes på vårt hus för att få en bättre avrinning än tex dubbelfasspontat. Vid dubbelfas känns det som att man leder in vattendropparna mot skarven, och det är ju i skarven problemen kommer att uppstå först då materialet är levande och rör på sig. Sen tycker jag att enkelfas blev snyggare också på vårt mexitegelhus, dubbelfas ser lite mer klassiskt
Torpgläntan: Vårt nyköpta torp har visat sig vara ruttet på insidan :(. Det som finns kvar av syllarna är fnöske och stockar behöver bytas en bra bit upp på väggarna - hur högt vet vi inte än. Huset är jättefint invändigt men när vi skulle fixa i ordning köket vällde det ut hästmyror ur väggen och vi tog dit en besiktningsman. Det borde vi såklart ha gjort innan vi köpte huset för några
andersmc: D [citat] Du får väl mäta hur många löpmeter som sitter på väggarna. Att mäta en halv carport kan inte vara så märkvärdigt. Spillbitarna får du väl lägga i en lång rad och sedan mäta den. Hur stor är carporten? Hur breda är panelbrädorna?
JohnAnchor: Tjena! Någon som vet vart man kan köpa lamelltimmer billigast och vad det kostar? Efter att ha läst runt lite på forumet verkar det som Finland är duktiga på lamelltimrade hus, men de verkar sälja byggsatser. Vill man komma undan billigare tänker jag att modellen blir att bygga själv.