Bygger kom nu får att kolla bygget och upptäcker att byggaren ej har använt den ytterpanel vi sagt till om utan en annan. Lösvirke fritidshus. Hur ställer jag frågan bäst och vad begär man för ersättning. Och till sist vilken typ av panel rekommenderas vid liggande. Vi hade beställt enkelfasad men nu är det dubbelfasad som använts liggande.

Redigerat:
Mats-S
Kolla den här diskussionen ang enkel/dubbel fas:
https://www.byggahus.se/forum/threads/boer-man-ha-dubbelfasad-spont-liggande-eller-ej.260031/

Personligen tror jag att dubbelfas är bättre, eftersom den binder ihop panelen bättre. Vi har enkelfas på vårat sommarställe och panelen tenderar att glipa isär rätt mycket på vissa ställen där den "slår" sig, trä är ju ett levande material som bekant.

Så jag skulle vara klart nöjd som det blev med dubbelfasad panel :-)

Tack man blir bara lite förvånad!

Mats-S Mats-S skrev:
Kolla den här diskussionen ang enkel/dubbel fas:
[länk]

Personligen tror jag att dubbelfas är bättre, eftersom den binder ihop panelen bättre. Vi har enkelfas på vårat sommarställe och panelen tenderar att glipa isär rätt mycket på vissa ställen där den "slår" sig, trä är ju ett levande material som bekant.

Så jag skulle vara klart nöjd som det blev med dubbelfasad panel :)
Det där svaret får du tyvärr utveckla för panelerna är identiska uppbyggda, enda skillnad är just att nedre delen är fasad lika som ovan delen . Huruvida den tätar bättre eller ej är en märklig diskuss. Dem är frästa lika i not och spont. Mvh

Mats-S
Vi kanske menar olika saker, mitt svar grundar sig på den här definitionen av "dubbelfas". Enkelfas är i min värld gammal hederlig fjällpanel, men absolut jag kan ha helt fel här :)

Men hur som helst så tror jag den här liggande panelen är den bästa lösningen för liggande panel :cool:

4404239A.jpg

Det du visar är en innerpanel som kallas fas panel. Nedan visas de två panelerna som TS pratar om

• Tecknad bild av faspanel med måttangivelser och en stapel av flera paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av enkel fasspontpanel i trä med dimensioner och olika ytstrukturer markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi satte upp enkelfasspontat liggandes på vårt hus för att få en bättre avrinning än tex dubbelfasspontat. Vid dubbelfas känns det som att man leder in vattendropparna mot skarven, och det är ju i skarven problemen kommer att uppstå först då materialet är levande och rör på sig. Sen tycker jag att enkelfas blev snyggare också på vårt mexitegelhus, dubbelfas ser lite mer klassiskt 20-tal ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.