Hej!
Frågan har säkerligen diskuterats förr.
Har en timmerstomme på bostadshuset. Tilläggsisolerad på 70-talet (som jag inte kan tänka mig samspelar hygroskopiskt med stommen). Det är hög tid att byta panelen.
Vad gäller isolering, ska man ägna sig åt sånt? Är det värt det?
En tanke jag har är, från timmer och utåt:
timmer, nödvändigt drev, papp som andas, läkt för att få en luftspalt, panel, färg (som andas).
Träfiberisolering? Cellulosa? Vill inte att familjen ska frysa, vill absolut inte heller att huset ska ta skada.
Vad tror ni? Uppvärmningen idag är oljeelement och luftvärmepump, kamin ska nån gång i framtiden installeras (kanske kan va bra att ta hänsyn till).