Sitter och läser här för att försöka klura ut vad det kostar att bygga ett hus på 100 kvm.Vi tänkte göra det mesta själva utom förstås att resa huset men innerväggar ,isolering och det övriga utom el.Vad jag har läst här så är detfullt möjligt att bygga ett hus till en kostnad av ca 6000-7000 kr/kvm.Ivårt fall skulle det då betyda säg 100 gånger 7000(drar till det högsta priset) är lika med 700 000 kr.Sedan tillkommer tomt, i vårt fall 410 tusen, grundarbete ca 100 000.övriga kostnader som jag glömt bort nu kanske ca 200 000 kr.Så enligt min(glädje)kalkyl så borde vi kunna uppföra ett hus på dessa kvadratmetrar för ca 1.4 miljoner.Vad tror ni ni som har insikt.Kan det verkligen stämma?

Efter att ha fått lite kalkyler för lösvirke så
är 10000/m2 med grund samt bra standard inget problem. VA/EL Markarbete (sprägning mm) & tomt tillkommer....så 7000/m2 + grund & massa annat arbete tror jag går bra. Frågan är om det lönar sig att göra mycket själv om man är lite småstressad som jag är :)

Ok.tack för ditt svar.Ja, man får räkna lite och se..Jag tror det lönar sig att göra mycket för oss själva.Min karl gillar att pilla och mecka med det mesta och så länge man bor kvar i lägenheten så kan man ju hålla på ett år om man vill det innan man flyttar in.Man får ju ner kostnaderna massor när man gör det mesta själv.Vi får räkna och se efter helt enkelt.Det svåraste tror jag blir att övertyga banken om att just vår kalkyl håller.Hur man nu gör det.. ;)

marie74 skrev:
Sitter och läser här för att försöka klura ut vad det kostar att bygga ett hus på 100 kvm.Vi tänkte göra det mesta själva utom förstås att resa huset men innerväggar ,isolering och det övriga utom el.Vad jag har läst här så är detfullt möjligt att bygga ett hus till en kostnad av ca 6000-7000 kr/kvm.Ivårt fall skulle det då betyda säg 100 gånger 7000(drar till det högsta priset) är lika med 700 000 kr.Sedan tillkommer tomt, i vårt fall 410 tusen, grundarbete ca 100 000.övriga kostnader som jag glömt bort nu kanske ca 200 000 kr.Så enligt min(glädje)kalkyl så borde vi kunna uppföra ett hus på dessa kvadratmetrar för ca 1.4 miljoner.Vad tror ni ni som har insikt.Kan det verkligen stämma?
Kolla på www.dekorhus.se
Mvh
Göthe

Hej.tack för tipset men det var intee mycket som ingick=) så jag tror det blir några hundratusen billigare att köpa eget virke och bara lejja nån som smackar upp stommarna.=)

Lätt uträkning, Begär en offert på jobbet, ta summan ggr 2 - ditt arbete =. :-/

Kolla fiskarhedenvillan dom har bra priser :D

motleycrue skrev:
Kolla fiskarhedenvillan dom har bra priser :D
Troligen inte lika bra priser som lösvirke va?
Alla hustillverkare köper säkert in matrialet från sina underlev. billigt med mängdrabatt osv, o sen räknar på 30 % eller nåt direkt bara för att sälja vidare skiten till en annan...
Bättre då att själv åka till byggmax och köpa allt virke och deala till sej lite rabatt o frakt hem osv...
Vaffö göda en mellanhand helt i onödan?

Moken och Marie74, det är jäkligt kul att bygga själv i egen regi, meeeen en lite tanke.

När ni bygger i lösvirke som jag gjort... Räkna med att det går åt 20-30% mer än beräknat vad gäller material.

Det blir en del spill och alla reglar och plankor är ju inte lika fina ;) Har gjort en grov listning av materialet som jag skulle ha till vår tillbyggnad och tog bara med det grova som behövdes till att resa stommen, få på tak och väggar. Skickade listan som prisförfrågan till 12 olika byggmarknader i när området och fick in prisförslag på allt mellan 78000 och 60000 kr. Gissa vart jag handlade ;D

En sanning med några års renoverande och byggande är att allt kostar mer än man tror och allt tar längre tid.

Multiplicera era "diverse" poster med pi (3.14) och tidplaner med samma så kommer ni närmare sanningen ;D

Hm.tänker inte vara en tristboll och gångra kalkylen med pi.Är mycket skojsigare att drömma och tro den håller.=)

och skulle dne inte hålla så är det väl inte värre än att man utökar den med några hundringar.men faktiskt så är vi rätt bergsäkra på att den håller..men det är väl alla som bygger iofs.

Tristboll å tristboll ;D

Hellre realist än trist *asg*, om MAN inte vore optimist skulle det ju inte vara något byggahus forum alls !!!

Klart att eran kalkyl håller, kom bara ihåg att skicka julkort till er handläggare på banken ;)

Iofs kan det vara enklare att kalkylera på nybygge istället för tillbyggnad... Hoppsan, det där såg inte bra ut, tror vi byter hela taket och nu ser ju fasaden trist ut... Lika bra att byta hela, nämen titta exspansionkärlet är ju rostigt, det hade jag inte räknat med .... osv... Du fattar va ? :-/

Jag är inne på samma spår som han som föreslog Fiskarheden. Kolla upp dom! Jag tror inte det blir dyrare än att ragga allt själv. Det ska beräknas begäras offerter. Med fiskarheden får du allt bra uträknat, det som kan vara kapat i rätt längder är kapat, fönster och dörrar ingåret etc....

Min stomresare som jag anlitade sa att en av deras killar fått låna en fiskarhedenritning med materialbeskrivning och jagat priser själv på samma material och att det blev dyrare än genom Fiskarheden (15% dyrare)

Även om Fiskareeheden lägger på rejält så har dom nog så bra priser att slutpriset blir lägre...

Tex bastu 6 m2, inkl ifö 6,5 kw samt hel glasdörr samt allt material till väggar, golc, sittlavar. Tillägg 6,500 kr. Prisvärt tycker jag!

Bor gott i huset nu :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.