2 635 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
tidsåtgång
Vi tänker bygga själva. Min man är byggmästare med egen firma och en massa rabatter på diverse grejer. Vårt hus på 220 kvm, träpanel och 2 fulla plan, är ritat av oss och existerar alltså ej någonstans redan. Vad tror ni som håller på, uppskattningsvis att det kommer att ta, räknat i tid från och med första grävskopetaget, om vi endast gör själva spikandet (alltså exkl grund,el,vvs och målning)?
Arbetet sker säkert på helger oxå såklart.....
Har någon förslag
Arbetet sker säkert på helger oxå såklart.....
Har någon förslag
Tjjja, som glad amatör och tidsoptimist så har jag fått multiplicera mina tidplaner med pi (3,14)... :-/
Det tenderar till att ta längre tid än planerat, och om ni har ett ordinarie jobb att sköta också ... Så är det tufft.
Jobbar man då och då med sitt projekt så har du ställtiden att ta med i beräkningen, det tar ett tag å plocka fram det man ska jobba med och plocka undan när man är färdig.
Meeeen, det uppvägs ju av tillfredställelsen av att bo i sitt egenhändigt ritade/byggda hus, eller hur?
Det tenderar till att ta längre tid än planerat, och om ni har ett ordinarie jobb att sköta också ... Så är det tufft.
Jobbar man då och då med sitt projekt så har du ställtiden att ta med i beräkningen, det tar ett tag å plocka fram det man ska jobba med och plocka undan när man är färdig.
Meeeen, det uppvägs ju av tillfredställelsen av att bo i sitt egenhändigt ritade/byggda hus, eller hur?
Vet inte om det är värt att jämföra med, men jag har precis förlängt mitt hus med ca 100kvm plus källare. Jag lämnade bort arbetet med grund, vvs, el och hade hjälp av en snickare första månaderna. Resten gjorde jag själv.
I den nya delen ingår kök badrum tvättstuga osv (dvs ett komplett hus).
Vi slog i första spiken den 1:a maj och flyttade in ca 6 månader senare. Nu är jag glad amatör inom området (IT-konsult), så det går nog att göra snabbare om man är byggmästare..
Jag spenderade all min lediga tid + att jag gick ner på halvtid (från jobbet alltså).
Hursomhelst så hade jag aldrig klarat den dubbla ytan på samma tid, men som sagt var - jag är amatör...
Det var ett riktigt tungt halvår, men inte värre än att jag kommer köra igång med nästa etapp i vår

I den nya delen ingår kök badrum tvättstuga osv (dvs ett komplett hus).
Vi slog i första spiken den 1:a maj och flyttade in ca 6 månader senare. Nu är jag glad amatör inom området (IT-konsult), så det går nog att göra snabbare om man är byggmästare..
Jag spenderade all min lediga tid + att jag gick ner på halvtid (från jobbet alltså).
Hursomhelst så hade jag aldrig klarat den dubbla ytan på samma tid, men som sagt var - jag är amatör...
Det var ett riktigt tungt halvår, men inte värre än att jag kommer köra igång med nästa etapp i vår
Klicka här för att svara