Hej på er!

Vi har nyligen dragit igång vårt husprojekt. En tomt är inhandlad i Göteborgs skärgård och vår arkitekt är snart klar med ritningarna. Det är alltså dags att påbörja upphandlingen av material och tjänster. Men hur i hela friden ska man tänka kring detta. Vi är nybörjare i branschen så det känns som att sätta sig på extremt höga hästar att sköta detta själv. Och eftersom vi bygger med en tight budget, utan utrymmer för alltför många överaskningar, känns det tryggast att ta hjälp av proffsen. Nu till frågorna?

1. Finns det speciella konsulter som sköter själva upphandlingen, eller är det helt enkelt en byggmästare jag ska leta upp?

2. Är det någon som kan rekomendera någon i Göteborgsområdet med erfarenheter av skärgårdsbyggen (det finns en hel del logistiska problem att hantera).

Tackar på förhand

/johan

Hej Timaoes,

Vad kul att ni har klart tomten och husritningarna. Vart är det ni ska bygga? Vilket typ av hus blir det?

Angående upphanlding finns det väl lite olika sätt att gå till väga. Först och främst gäller det att ha så pass bra "specifikationer" som möjligt. Arkitekten, med hjälp av en konstruktör, kan ge det tillräckligt bra material som jag tycker ska innehålla A-ritningar, K-ritningar beskrivning av de olika rummen med materialval. Till detta kan man, om du tycker det är nödvändigt, anlita en VVS-konsult och en El-konsult för att ta fram VVS och EL-ritningar för fastigheten. Det samma gäller trädgården om den ska projekteras samtidigt (använd gärna en landskapsarkitekt i så fall).

Med detta material ska du få ihop det till en aptitfull förfrågan, detta kan som jag sa tidigare arkitekten eller byggmästaren hjälpa dig med. Ibland kan det vara bra om det är en "officiell" person som upphandlar åt dig för att du lär få mer svar.

Låter det bra?

Kan inte låta bli att vara nyfiken på vart ni ska bygga!!

MVH

Tomas

Tackar för tipsen! Vi har köpt en bergstomt ute på Brännö. Vi väntar just nu på att vår arkitekt ska skicka de första skisserna och det känns minst sagt som att sitta på nålar. Vi kommer att bygga med en tämligen tight budget så det känns lite läskigt innan vi vet om det verkligen går.

/Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.