Alter_ego skrev:
"04.51"  Hehe, lugn lördagsnatt borgar för rivstart av söndagen...

Z, förtydliga…snälla (blir smått orolig då jag inte riktigt fattar…)

Vi hoppas få plattan klar slutet av mars/början april, ”snickarna” borde komma igång i början av maj. Som jag fattat det hela reser de stommen (men ingen panel o. dyl.) och väntar sedan ett antal veckor innan de återkommer och gör huset tätt. Därefter påbörjas ”färdigställande”…

Ser du fortfarande potentiella problem med tid för grund och ”snickeriarbeten” vore jag tacksam om du kunde utveckla, bara ORDET fukt (RF) gör mig nervös…

Alter ego
Det finns ett program som heter Torkas. Detta är utvecklat för att teoretiskt ta fram när plattan är tillräckligt torr för mattläggning, klinker eller parkett. Matta och parkett bör 40% av plattan ha högst 86% RF. Jag slog på din platta men en uppskattad tjocklek på 12 då har jag skattat plattan till 10 cm och tagit till extra för voter vilket ger ca 12 cm. Räknat med gjutning sista Mars tätthus 3 veckor senare och styrd torkning Dvs 20 grader normalt luft RF och satte en slut tid för mattläggning till oktober då gav det de utslag som jag redan nämnt. Nu skattade jag bara tätthus och styrda torkningen och räknade på att du bodde i Bromma. Orten gör ingen större skillnad om du inte bor i extrem blött,kallt eller torrt och varmt. Det viktiga är att få en styrd torkning på plattan.

Använder du öägre Vct dvs vatten cement tal normalt för en platta är C 25/30 kanske och vct runt 55-60 så kommer du kanske få bekymmer om mattläggningen börjar förtidigt.

Ensak du SKALL göra är att be KA att i kontrollplanen ta upp just RF 85% i plattan och att fukt mätning av plattan skall ske innan matt/parkett läggning. Samtidigt skall du i kontrakt se till att entreprenören tar ansvar för betongens torktid samt att entreprenören väljer en betongklass VCt och eventuellt silikastoft som kan garantera en läggning av matta/parkett vid en given tidpunkt tex 15/10 2005. Om du skall köra klinker så räcker RF på 90% om det inte fukt spärras iofs. Detta brukar iofs entreprenören hålla då han är ansvarig för sin produkt. Under totalentreprenad i 10 år och i en utförande entreprenad i 2 år. Det går ju iofs att förhandla till sig 5 år vilket är att rekommendera. Nu vet jag inte exakt vad som råder i ABS och konsument köplagen. Iofs konsumentköplagen reglerar ansvaret hårt. Men snacka med KA som borde ha extrem koll på detta har KA ej det ta en annan det kan vara värt cashen även entreprenören om du skickar ut anbud så skriv just detta om plattan i anbudshandlingarna och att de kan lämna alternativa bud på betongen och hur de säkerställer torktiden!!
¨
MvH Mattias

OK, tack för tipset. Ska se till att få svar från både entreprenör och KA angående detta.

Alter ego

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.