14 880 läst ·
15 svar
15k läst
15 svar
Starta eget för att bygga hus.
Sida 1 av 2
Hej.
Skulle det finnas någon fördel med att starta eget företag (HB eller enskild firma) och bygga sitt eget hus? Skulle man slippa teckna en massa försäkringar då?
Man kanske skulle kunna få bättre priser om man ringer diverse företag också.
Challe
Skulle det finnas någon fördel med att starta eget företag (HB eller enskild firma) och bygga sitt eget hus? Skulle man slippa teckna en massa försäkringar då?
Man kanske skulle kunna få bättre priser om man ringer diverse företag också.
Challe
Det där låter lite som att starta en egen matbutik för att slippa köpa mat i affären! Hur du än vrider och vänder på det så måste du ju betala för kalaset. Priset på material går nog på ett ut (och det du eventuellt förlorar på utebliven rabatt för en firma tar du igen flera gånger om på att göra jobbet själv).
Firmor har ju också försäkringar....så eftersom du själv är firman så går det ju också på ett ut om du bygger som företagare eller inte.
Och förlåt en nyfiken fråga, men vad händer om byggfirman gör något galet och bygget går åt h-e? Stämmer du dig själv då?! : ;D
Firmor har ju också försäkringar....så eftersom du själv är firman så går det ju också på ett ut om du bygger som företagare eller inte.
Och förlåt en nyfiken fråga, men vad händer om byggfirman gör något galet och bygget går åt h-e? Stämmer du dig själv då?! : ;D
Ett annat problem är att du uttagsbeskattas för skillnaden mellan det rabatterade priset och konsumentpriset.
Lycka till!

Lycka till!
Därom tvista di lärde!
Så läste jag mig till i diverse böcker att det funkar, men vid kontroll mot skattemyndigheten så verkar det som att så inte alls är fallet. Det faller på rimligheten dvs att man inte skulle kunna ta ett jobb med noll i vinst på materialet.
Så läste jag mig till i diverse böcker att det funkar, men vid kontroll mot skattemyndigheten så verkar det som att så inte alls är fallet. Det faller på rimligheten dvs att man inte skulle kunna ta ett jobb med noll i vinst på materialet.
Svaret på den frågan är ganska enkel, men först måste vi reda ut hur pass 'ohederlig' du kan tänka dig att vara 
Självklart skulle du kunna spara en massa pengar (och tom tjäna pengar genom starta-eget-bidrag). Frågan är bara hur pass hög moral du har
I övrigt känns det bra att vara egenföretagare (speciellt då jag är hantverkare - OBS pianotekniker). Många maskiner, verktyg och material går kan man faktiskt ha användning av hemma också (och vänder man på det hela blir det ännu lättare att hitta 'nödvändiga' saker, men då måste man tumma lite på moralen
Självklart skulle du kunna spara en massa pengar (och tom tjäna pengar genom starta-eget-bidrag). Frågan är bara hur pass hög moral du har
I övrigt känns det bra att vara egenföretagare (speciellt då jag är hantverkare - OBS pianotekniker). Många maskiner, verktyg och material går kan man faktiskt ha användning av hemma också (och vänder man på det hela blir det ännu lättare att hitta 'nödvändiga' saker, men då måste man tumma lite på moralen
Det där med firmanummer, att det är "firman" som är ansvarig osv vid eventuella fel faller vid enskild firma. Har man, som jag, enskild firma har man inget organisationsmunner utan man använder sitt personnummer.
Samtidigt är ens firma ingen egen juridisk person utan man står själv som personligen ansvarig för alla avtal och dylikt.
Vinsten med att ha ne firma är ju i detta fall att kunna lyfta momsen på verktyg, maskiner etc. Avser du att lyfta momsen på inköpt förbrukningsmaterial (typ byggmaterial) blir det väl rimligen så att du måste placera detta som "lager" och då får du en avskrivning varje år. Det är tveksamt om du kan vara ärlig med att det är ett husbygge du gör till dig själv, eftersom det i princip inte gagnar din företagsverksamhet.
Samtidigt är ens firma ingen egen juridisk person utan man står själv som personligen ansvarig för alla avtal och dylikt.
Vinsten med att ha ne firma är ju i detta fall att kunna lyfta momsen på verktyg, maskiner etc. Avser du att lyfta momsen på inköpt förbrukningsmaterial (typ byggmaterial) blir det väl rimligen så att du måste placera detta som "lager" och då får du en avskrivning varje år. Det är tveksamt om du kan vara ärlig med att det är ett husbygge du gör till dig själv, eftersom det i princip inte gagnar din företagsverksamhet.
Om jag inte har helt fel så kommer du få skriva över de saker som du köper in i firman till dig. Det innebär också momsbetalning.
Och om jag inte har ännu mer fel så får man inte ha eget företag och arbeta helt gratis åt sig självt. Man får inte utföra tjänster åt sig själv inom det område som friman skall syssla med. Om man inte betallar in arbetsgivaravifter eller vad det nu var.
Och smussla undan ett husbygge med en massa inköp av material kanske är lite knepigt i slutändan.
Och om jag inte har ännu mer fel så får man inte ha eget företag och arbeta helt gratis åt sig självt. Man får inte utföra tjänster åt sig själv inom det område som friman skall syssla med. Om man inte betallar in arbetsgivaravifter eller vad det nu var.
Och smussla undan ett husbygge med en massa inköp av material kanske är lite knepigt i slutändan.
Ja om man köper in saker åt sig själv privat så måste man betala momsen, det blir alltså som att köpa materialet som privatperson. Alltså ingen vinst med att ha F-skattsedel.charta77 skrev:Om jag inte har helt fel så kommer du få skriva över de saker som du köper in i firman till dig. Det innebär också momsbetalning.
Nja varför skulle du inte få utföra jobb åt sig själv? Jag menar om en snickare vill snickra på sitt eget hus, måste han då betala arbetsgivaravgifter för det då? Eller om en kock vill laga mat åt sig själv och familjen? Det låter orimligt i mina öron i alla fall.
Jo att köpa så mycket material är inte enkelt. Möjligtvis ser jag en lucka i att man bygger sitt eget hus som ett visningshus, men sjutton vet om man får lova tt bo i det då... Klurigt det här.. ;-)
Ja, jag läste det för länge sedan så jag kommer inte ihåg riktigt vad det handlade om. Och på Skatteverket hittar jag inte igen det jag läst då. Är inte så säker på att det är arbetsgivaravgifter jag tänker på heller faktiskt. Men hittat lite text som någorlunda handlar om det jag tänkte på.Magnus_Nordmark skrev:
Men kock, snickare som du skriver. De behöver ju inte vara egna företagare inom samma område.
Citat ifrån:
http://www.skatteverket.se/broschyrer/295/29509.pdf
Inte sagt att det är så att alla gör så, men om man bygger ett hus med egen firma så kan det vara svårt att låta bli att göra så.
"Privata uttag av varor och tjänster
Som intäkt av näringsverksamhet ska du också ta upp
allt som du själv tar ut från verksamheten. Det kan
gälla varor, fri bostad, andra tjänster eller liknande.
Detta gäller inte bara det du tar ut till dig själv eller
familjen. Även det du tar ut till vänner och närstående
ska tas upp. Samma sak gäller om du använder något
som bytesvaluta.
Det uttagna ska värderas till marknadsvärdet, dvs.
det pris du hade fått betala om du köpt det i handeln.
För vissa privata uttag finns särskilda värderingsregler,
t.ex. vid bilförmån.
Normalt ska du redovisa dina privata uttag löpande
i bokföringen. Har du inte gjort det måste du lägga
till värdet av dem i deklarationen. Tänk på att föra
noggranna anteckningar över vilka uttag du gör."
Jag förstår nog lite vad du menar iaf... att om man inom sin arbetstid utför en vara eller tjänst till sig själv eller någon annan så skall den beskattas enligt "vanliga" reglerna.charta77 skrev:Ja, jag läste det för länge sedan så jag kommer inte ihåg riktigt vad det handlade om. Och på Skatteverket hittar jag inte igen det jag läst då. Är inte så säker på att det är arbetsgivaravgifter jag tänker på heller faktiskt. Men hittat lite text som någorlunda handlar om det jag tänkte på.
Men kock, snickare som du skriver. De behöver ju inte vara egna företagare inom samma område.
Citat ifrån:
[länk]
Inte sagt att det är så att alla gör så, men om man bygger ett hus med egen firma så kan det vara svårt att låta bli att göra så.
"Privata uttag av varor och tjänster
Som intäkt av näringsverksamhet ska du också ta upp
allt som du själv tar ut från verksamheten. Det kan
gälla varor, fri bostad, andra tjänster eller liknande.
Detta gäller inte bara det du tar ut till dig själv eller
familjen. Även det du tar ut till vänner och närstående
ska tas upp. Samma sak gäller om du använder något
som bytesvaluta.
Det uttagna ska värderas till marknadsvärdet, dvs.
det pris du hade fått betala om du köpt det i handeln.
För vissa privata uttag finns särskilda värderingsregler,
t.ex. vid bilförmån.
Normalt ska du redovisa dina privata uttag löpande
i bokföringen. Har du inte gjort det måste du lägga
till värdet av dem i deklarationen. Tänk på att föra
noggranna anteckningar över vilka uttag du gör."
Vad jag menar är att om en kock, snickare, städare etc är egenföretagare så har det ingenting att göra med va denna person gör på sin fritid privat. Det faller ju på sin egen orimlighet att en egenföretagande kock skall betala arbetsgivaravgift på den tid som han/hon lagar mat hemma. Helt orimligt ju.
Sen skall an ju som egenföretagare enligt regelboken beskatta egna uttag med egenavgifter etc, så att dessa uttag beskattas som om man vore privatperson. Inte så konstigt egentligen..
Ja, det stämmer att organisationsnumret är ditt eget personnummer som egenföretagare (enskild firma).
Precis som med aktiebolag så måste man vara försäkrad (men skall du bara jobba åt dig själv så...)
Det är sant att man inte kan köpa saker till sig själv genom firman. Det är ju självklart (men vem kan egentligen avgöra det? Så gör ju alla egenföretagare -köper ut saker och lyfter momsen)
Att jobba åt sig själv kan nog se lite konstigt ut. Man jobbar ju för att tjäna pengar och rimligtvis tjänar man inte speciellt mycket pengar genom att jobba åt sig själv (men som någon sa: de kan ju aldrig kontrollera vad du gör på fritiden och ifall du gör det med företagets grejjor och material).
Hur som hellst, det börjar kännas som att denna tråd spårar ur lite. Jag trodde inte att det var så seriöst menat med den ursprungliga frågan.
Om man nu vill vara elak och lura skattebetalarna skulle man i princip kunna göra såhär:
*Ansök om F-skatt (bara fylla i ett papper och skriva att man räknar med att tjäna ca 0kr - för att slippa betala in F-skatt alls).
*Ansök om starta-eget-bidrag
*Sätt igång och köp ut grejjor och material (gärna för pengarna du får i bidrag)
Lite långsökt som sagt, men i princip skulle man kunna spara/tjäna massvis med pengar och dessutom få ett halvår-år ledigt för att jobba. Det låter dock så vansinnigt att jag inte tror att någon faktiskt skulle göra det.
Precis som med aktiebolag så måste man vara försäkrad (men skall du bara jobba åt dig själv så...)
Det är sant att man inte kan köpa saker till sig själv genom firman. Det är ju självklart (men vem kan egentligen avgöra det? Så gör ju alla egenföretagare -köper ut saker och lyfter momsen)
Att jobba åt sig själv kan nog se lite konstigt ut. Man jobbar ju för att tjäna pengar och rimligtvis tjänar man inte speciellt mycket pengar genom att jobba åt sig själv (men som någon sa: de kan ju aldrig kontrollera vad du gör på fritiden och ifall du gör det med företagets grejjor och material).
Hur som hellst, det börjar kännas som att denna tråd spårar ur lite. Jag trodde inte att det var så seriöst menat med den ursprungliga frågan.
Om man nu vill vara elak och lura skattebetalarna skulle man i princip kunna göra såhär:
*Ansök om F-skatt (bara fylla i ett papper och skriva att man räknar med att tjäna ca 0kr - för att slippa betala in F-skatt alls).
*Ansök om starta-eget-bidrag
*Sätt igång och köp ut grejjor och material (gärna för pengarna du får i bidrag)
Lite långsökt som sagt, men i princip skulle man kunna spara/tjäna massvis med pengar och dessutom få ett halvår-år ledigt för att jobba. Det låter dock så vansinnigt att jag inte tror att någon faktiskt skulle göra det.
I princip så måste man inte gå med vinst! Har man kombinerad FA-skattsedel så räknar man ju ihop inkomsterna från sina anställningar med inkomsten från sitt "företag". Det är helt okej om företagsdelen går med förlust, och hur många nystartade företag går plus första tiden?jureit skrev:
Nej, det måste inte finnas inkomster att kvitta mot. Jag redovisar moms varje månad och går oftast back, de momspengarna sätts in på mitt skattekonto och betalas sedan ut.jureit skrev:
Problemet är egentligen att man måste styrka att verksamheten faktiskt existerar. I mitt fall gäller det skog och lantbruk vilket ju inte är så svårt att styrka, att bara köpa verktyg och sedan bygga på sitt eget hus är ju däremot mer tveksamt. Kanske om man hävdar att huset skall användas som kontor/verkstad/hyr ut till sig själv etc? :
MrE