5 802 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Vem gör konstruktions- och bärighetsritningar?
Vem ska man vända sig till för att göra konstruktions- och bärighetsritningar?
Vi har ritat huset själva, men antar att man behöver dessa ritningar.
Tänkte ta hjälp av fackkunnig när det gäller stommen och takstolar mm, och göra "finliret" själva.
Vi har ritat huset själva, men antar att man behöver dessa ritningar.
Tänkte ta hjälp av fackkunnig när det gäller stommen och takstolar mm, och göra "finliret" själva.
Kolla www.byggteknikcentrum.se
Vi hade en pensionerad byggnadsinspektör som gjorde våra konstruktionsritningar för 300 sek per timme. Svårast var visst sidvindslaster där en expert fick plockas in för någon tusenlapp, vi har nämligen mest fönster och inte många tvärgående väggar..
Konstruktionsritningarna var sedan superbra att bygga ifrån, bara scheman för armeringsjärnen var på flera sidor. Jo vi har en ganska komplicerad konstruktion totalt sett förståss..
Konstruktionsritningarna var sedan superbra att bygga ifrån, bara scheman för armeringsjärnen var på flera sidor. Jo vi har en ganska komplicerad konstruktion totalt sett förståss..
Klicka här för att svara