Jag skall bygga till 65 kvm och tänkte använda min egen tid i första hand och ta hjälp av hantverkare till viss del.
Kan jag också vara min egen kvalitetsansvarig?
Jag kan läsa o. skriva och klarar det mesta vad gäller praktiska ting, och dessutom disponerar jag min tid fullt ut.

Det avgör sannolikt din handläggare på stadsbyggnadskontoret.

Så var det iallafall för mig. Jag har hållit på med lösvirkesbyggande i snart två år och har ytterligare ett par år kvar innan slutbesiktning kan ske. Min handläggare menade att iom att jag gör så mycket jobb själv så är jag den som är mest insatt i bygget och därmed även lämpad att ha KA-funktion.

Han ordnade ett häfte som heter Bygg- och kontrollteknik för småhus,
Underlag för:
-egenkontroll,
- kontrollplan enligt PBL,
-avtal för arbetet,
utgiven av: Föreningen Sveriges bygglovsgranskare och byggnadsnämndsekreterare; Byggutbildarna och Föreningen Sveriges byggnadsinspektörer.

I detta häfte finns en checklista på alla väsentliga punkter som en KA ska ha koll på.

Så visst handlar det om att läsa på och förstå hur olika lösningar ska vara för att tillgodose kraven avseende ex. grundkonstruktion, stomme, installationer etc

Steffen; Tack för svar och bra info! Det borde alltså finnas en möjlighet att vara sin egen KA - befarade att det skulle vara mera byråkratiserat! ;D ;D

Jag svarade utifrån den handläggning jag själv fick.

Denne handläggare var aktiv för att byggherren själv skulle kunna stå för KA-rollen i den förening som givit ut manualen för egenkontrollen. Att denna inställning skulle vara generell för samtliga handläggare runt om i landet finner jag osannolikt. Det är säkert vanligast att man önskar en kvalificerad KA, men det är ju aldrig fel att lyfta frågan. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.