Men om man skulle försöka komma med en liknelse som Nissens skulle kunna gå med på? Jag har bensinkort hos Tanka och får då 10 öre rabatt per liter. Vilket på det hela taget är så lite att det inte är värt att åka en omväg för att tanka. Men likväl gör jag det ibland... Samma sak med de elbilister som har Ionity. Skulle man då göra en liknelse med köer för ICE så såg att Circle K har riktigt trevlig bonus för sina kunder med en krona liter om de har ett månadsabonnemang, men att deras pumpar bara kan tanka en bil med full hastighet, två med halv, tre med en tredjedel och så vidare. Då kan det bli köer. Men på Statoil ett par hundra meter bort kan de tanka med full hastighet på alla pumpar. Fast de kostar ju den där kronan mer per liter och kanske mer, men utan abbonemangsavgiften. Hur stor är viljan att tanka någon annan stans för de med abonnemang?
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det står ju var och en helt fritt, men jag sätter mig inte i köer på Essingeleden varje dag om jag relativt enkelt kan undvika det. Ibland är det såklart inte möjligt, men relativt ofta kan man undvika problem, men små anpassningar. Är man inte beredd att ta små anpassningar så kan man såklart sitta och vänta på en laddare i 2 timmar och gnälla. Infrastrukturen kommer aldrig klara extremfallen.

Själv kör jag barn varannan vecka till skolan (snart slut med det) och riskerar då att hamna i köer. Jag kan inte gärna välja att åka en annan tid, men jag kan välja en annan väg. Jag väljer att anpassar mig efter den "underdimensionerade" infrastrukturen och kör en annan väg, en väg som normalt tar några minuter längre. Tack vare att jag väljer att anpassa mig så tjänar jag lätt 15-20 minuter.
Ja, och jag anpassar mig genom att skaffa en bil som i stort sett alltid kommer att gå på el, men ändå riskerar jag aldrig att hamna i någon laddkö inom överskådlig tid. 🙂

Så alla gör vi våra anpassningar, i detta fallet föredrar jag att göra en enda istället för att göra många. 🙂
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det står ju var och en helt fritt, men jag sätter mig inte i köer på Essingeleden varje dag om jag relativt enkelt kan undvika det. Ibland är det såklart inte möjligt, men relativt ofta kan man undvika problem, men små anpassningar. Är man inte beredd att ta små anpassningar så kan man såklart sitta och vänta på en laddare i 2 timmar och gnälla. Infrastrukturen kommer aldrig klara extremfallen.

Själv kör jag barn varannan vecka till skolan (snart slut med det) och riskerar då att hamna i köer. Jag kan inte gärna välja att åka en annan tid, men jag kan välja en annan väg. Jag väljer att anpassar mig efter den "underdimensionerade" infrastrukturen och kör en annan väg, en väg som normalt tar några minuter längre. Tack vare att jag väljer att anpassa mig så tjänar jag lätt 15-20 minuter.
Jag trodde folk älskade att sitta i kö!

Själv kan jag inte anpassa mitt arbete så jag får njuta av att får öva krypkörning
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag trodde folk älskade att sitta i kö!
Jag tror du har rätt. Titta bara nu inför midsommar så kommer många sitta i långa köer eftersom de inte vill anpassa sig till den bristfälliga infrastrukturen. 😉
De vill sitta i köerna och klaga.

Själv anpassar jag mig hellre, men det är jag.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag trodde folk älskade att sitta i kö!

Själv kan jag inte anpassa mitt arbete så jag får njuta av att får öva krypkörning
Det är väl främst Stockholmare som gillar det. 😀
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.