10 682 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Önskar tips och input inför visning och evt köp av 20-talshus
Nej, så unikt och fantastiskt var det verkligen inte. Visst, för 4.5 hade det varit ok och förmodligen inte en förlustaffär. Men nu skulle jag gärna se budgivarnas kalkyler. Känns som antingen har man, eller är släkt med nån med byggfirma, eller är man SJUKT händig och har all tid och ork i världen eller så har man dålig koll...
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
...och där har vi också det underliggande skälet till att man ser så många dåligt gjorda renoveringar...
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Ja de är inte rimligt. Den pengen för huset, plus friköpet, plus renovering....Det kan Inte vara rimligt nånstans! Jag tror det är nån glad barnfamilj där paret jobbar på bank och har aldrig någonsin hållt i en hammare men tror att de är "väl bara och sätta upp lite nya tapeter" så är problemet löst. Hell no!
Hmm... Kanske flytta ut på landet?
...
Hmm... Är det om ca 8 månader som marknaden kraschar?
Det här verkar ju inte helt sunt i alla fall. Har tittat på en del mögliga kåkar, men då har i alla fall inte folk fått myror i brallerna direkt. Här verkar det gå överstyr.
...
Hmm... Är det om ca 8 månader som marknaden kraschar?
Det här verkar ju inte helt sunt i alla fall. Har tittat på en del mögliga kåkar, men då har i alla fall inte folk fått myror i brallerna direkt. Här verkar det gå överstyr.
Jäkligt mycket pengar i luften här men å andra siden är det ett av Sveriges mest eftertraktade villaområden. Det kan vara någon som helt enkelt bestämt sig för att bo där och var beredd att betala rejält för sig.
Ska man göra en bra affär ska man nog köpa ett nydränerat radonhus i bra läge med nybytt tak och sunkiga ytskikt på exekutiv auktion i slutet på november.
Ska man göra en bra affär ska man nog köpa ett nydränerat radonhus i bra läge med nybytt tak och sunkiga ytskikt på exekutiv auktion i slutet på november.
Förvisso, men frågan är ju vad man kunde fått för samma pengar i området? Om nu området är det viktiga så finns det billigare objekt. Om man också vill ha ett tip-top boende kanske jag då skulle satsat på ett med de största jobben gjorda, med bättre planlösning, yta och lite större tomt. Sedan är det ju en annan fråga - hur kommer värdeutvecklingen påverkas av nya amorteringskraven och eventuellt slopade skatteavdrag? Tror att objekt i 7-11 miljonersklassen är de där det kommer att märkas av mest. Det är galet egentligen, vi bor ca 25-30 min från Sthlm city och vårt hus skulle i typ Enskede, Bromma el dyl nog kostat bortåt 10-12 milj, dvs dubbelt så mycket som det är värt här. Ganska mycket pengar om man börjar ta stegrade räntor, amortering osv i beräkning. Oj vad jag känner att jag spar pengar helt plötsligt! Hittills har man ju, i Sthlm iaf, kunnat vara hur rudis som helst på hus och lägenheter - i princip allt har ökat i värde och varit ett mer eller mindre bra köp ändå. Frågan är hur länge till det kommer vara så?
Förvisso, det vore optimalt. Frågan är, av de som går i personlig konkurs, hur många har passat på att radonsanera/dränera och lägga om taket för sina sista tillgångar...? Men man ju hoppas 😀pelpet skrev:
Tomter och hus nära till Tunnelbanan (som ju går dygnet runt) kommer inte att bli fler. Jag kan faktiskt förstå att de drar iväg i pris.
Många vill renovera och göra om ändå och då spelar det ingen jättestor roll om det finns saker att göra.
Sedan så tror jag att många ojjar sig i onödan över saker som "måste göras akut".
Taket i det här huset räcker förmodligen med att byta några pannor för några kr. Syna vindstaket och ser det ok ut så är det säkert bra.
Oljepannan funkar väl ett tag? Bygga om till pellets är ingen jättekostnad. Man kan alltid köra med elpatronen, inget akut och att stoppa in en luftvärmepump är ingen stor affär.
Fukt i källaren, måste man bo och möblera där? In med en avfuktare och ha det som förråd.
Min morfar bodde i ett väldigt snarlikt hus på Sockenvägen byggt 1923 och jag tyckte det var otroligt charmigt och bra på alla sätt.
Det är läget som kostar och hade jag pengarna hade jag nog funderat på det området.
Mvh Andreas
Många vill renovera och göra om ändå och då spelar det ingen jättestor roll om det finns saker att göra.
Sedan så tror jag att många ojjar sig i onödan över saker som "måste göras akut".
Taket i det här huset räcker förmodligen med att byta några pannor för några kr. Syna vindstaket och ser det ok ut så är det säkert bra.
Oljepannan funkar väl ett tag? Bygga om till pellets är ingen jättekostnad. Man kan alltid köra med elpatronen, inget akut och att stoppa in en luftvärmepump är ingen stor affär.
Fukt i källaren, måste man bo och möblera där? In med en avfuktare och ha det som förråd.
Min morfar bodde i ett väldigt snarlikt hus på Sockenvägen byggt 1923 och jag tyckte det var otroligt charmigt och bra på alla sätt.
Det är läget som kostar och hade jag pengarna hade jag nog funderat på det området.
Mvh Andreas
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
2-årsbesiktning / garantibesiktning önskar Tips på besiktningsman
Hustillverkare -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik -
Önskar tips på val och tillval...
Hustillverkare -
Önskar tips om triac-styrd rumstermostat.
Värme allmänt -
Bygger bastu, önskar kallbad på vintern utomhus tips?
Bastu