Hej!

Vi köpte ett hus som vi flyttat in i nu i sommar. Nu har vi fått faktura på årsavgift till samfällighet (väg) som är ca 1200kr högre än vad säljaren uppgav. Står alltså fel i broschyren från mäklaren.
Inser att jag naturligtvis borde kollat upp detta med föreningen innan köp. Dock missade jag detta.
Är det något vi kan göra eller är det bara att acceptera?

Mvh/Svanteson

Häv köpet.

• Gilla
Ingper och 4 till
  • Laddar…
Haha, nä så illa är det inte... :)

Det är bara att acceptera. De brukar ju höja avgiften med jämna mellanrum, kanske kom säljaren bara ihåg vad det var för några år sen. 1200 kr känns inte som att det är värt att bra om vid ett husköp.

Skall man vara riktigt formell (vilket jag inte tycker). Så kan säljaren vara ersättningsskyldig om säljaren har lämnat en felaktig uppgift. Lite beroende på hur den presenterats så kan den minska din undersökningsplikt.

Men att det står i prospektet från mäklaren innebär inte att uppgiften är bindande. Prospektet som sådant skall man se som ett reklamblad, ungefär som Ica reklamen i brevlådan.

OM prospektet tagits med som bilaga till köpeavtalet, så har det lite högre status, då har säljaren i någon mening intygat korrektheten i det som står.

Men man hamnar lätt i tolkningsproblem. Det säljaren uppgivit kan ju ex. vara vad de betalade sist, de kanske aldrig tagit del av ev. beslut om höjning. Eller ett antal andra mer eller mindre sannolika källor till missförstånd. Och det blir inte solklart vilket som menas såvida det inte i prospektet står ex. "Avgiften är xxxx kr för år 2015, enl. beslut på föreningsstämma 2014-yy-zz" (eller vilket år det nu gäller). Annars är inte utfästelsen entydigt klar.

Om prospektet inte är del av avtalet, så finns det inget som hindrar att säljaren bara blånekar till att ha påstått ngt. om avgiften. Mäklaren kommer att hävda att uppgiften kommer från säljaren. På så vis kan man ljuga obegränsat i en objektbeskrivning.

Redigerat:
Tack för alla svar. Prospektet är vad jag kan se en del av avtalet. Det sitter med i köpepärmen och är signerat av samtliga parter. Dock är det inte angett som bilaga i köpekontraktet.

Däremot kan det vara så att du just detta året bara skall bara betala den del som avser tiden efter tillträdesdagen. Tiden före skall nog säljaren betala för. T.ex. om årsavgiften är på 3000 Kr och du tillträdde huset 1:e juni så skall du betala för 7 månader och säljaren för 5 månader. D.v.s du betalar 1750 Kr och säljaren 1250 Kr.

Ivarjefall så har jag fått dela upp fakturor på detta viset någon gång men om det gäller generellt eller är något som avtalats specifikt mellan köpare och säljare vid de tillfällena har jag egentligen ingen aning om.

Svanteson skrev:
Tack för alla svar. Prospektet är vad jag kan se en del av avtalet. Det sitter med i köpepärmen och är signerat av samtliga parter. Dock är det inte angett som bilaga i köpekontraktet.
Tjaa. Vet inte vad det juridiska värdet är av en "köpepärm". Att du har ett signerat prospekt innebär väl iofs. att det blir lite långsökt att säljaren skulle blåneka till att någonsin ha sett påståendet.

Men som jag skrev tidigare så finns det ju många mer eller mindre trovärdiga missförstånd som kan ligga som grund. Och uppgiften kan troligen tolkas på flera olika sätt.

Köpepärmen låter som något som överlämnats i samband med överlåtelsen, alltså inte innan kontraktet var påskrivet? I så fall har ju inte din underökningsplikt minskats, för den skall du utföra innan kontraktskrivning, eller ev. innan en besiktningsklausul löper ut. Om du inte har en tydlig entydig utfästelse från säljaren, så borde du ha undersökt saken.

Vad förväntar du dig att kunna få från säljaren? Hade ni betalat mindre för huset om ni vetat om att avgiften varit högre?

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.