2 517 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Besiktningsprotokoll, manschett sticker ut under klämring
Hej.
Har hittat ett hus vi är intresserade av. Huset har inga direkta anmärkningar i protokollet förutom golvbrunnarna, manschett sticker fram under klämring.
När jag läst runt på forumet verkar det väldigt VANLIGT?
Något ni skulle rygga tillbaka på?
Tack på förhand.
Har hittat ett hus vi är intresserade av. Huset har inga direkta anmärkningar i protokollet förutom golvbrunnarna, manschett sticker fram under klämring.
När jag läst runt på forumet verkar det väldigt VANLIGT?
Något ni skulle rygga tillbaka på?
Tack på förhand.
Huset är byggt 2005, har det inte hänt nått på 15 år är det väl inte så troligt att något händer framöver. Så hade jag resonerat i alla fall. Dessutom är väl den tekniska livslängden för ett badrum 15-20 år. Även om det vanligen fungerar mycket längre än så.
Hade jag gillat huset i övrigt hade inte detta problem fått mig att ändra åsikt. Men se det som en påminnelse att nästa gång badrummet ska renoveras, så får man se till att tätskiktet monteras korrekt.
Hade jag gillat huset i övrigt hade inte detta problem fått mig att ändra åsikt. Men se det som en påminnelse att nästa gång badrummet ska renoveras, så får man se till att tätskiktet monteras korrekt.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Som sagt, ett aldeles för vanligt fel. Hade badrummet varit nyare hade jag nog reagerat mer negativt, vill inte betala fullt pris för en sekunda vara.
Det du kan göra för att minska risken för problöem här, är att hålla golvbrunnen rensad. OM vi tänker oss att felet innebär att du har en otäthet där. Klämringen trycker inte fast tätskiktet mot brunnsväggen ordentligt om den inte är ända nere i sitt läge. Då är det väldigt lite vatten som kommer att läcka när det rinner förbi tätningen ner i brunnen.
Om det blir stopp i brunnen så att vattennivån ökar, då blir det ett vattentryck mot tätningen. Läckaget kommer att bli avsevärt större.
Det du kan göra för att minska risken för problöem här, är att hålla golvbrunnen rensad. OM vi tänker oss att felet innebär att du har en otäthet där. Klämringen trycker inte fast tätskiktet mot brunnsväggen ordentligt om den inte är ända nere i sitt läge. Då är det väldigt lite vatten som kommer att läcka när det rinner förbi tätningen ner i brunnen.
Om det blir stopp i brunnen så att vattennivån ökar, då blir det ett vattentryck mot tätningen. Läckaget kommer att bli avsevärt större.
Jag är pedant när det gäller rensa golvbrunn .H hempularen skrev:Som sagt, ett aldeles för vanligt fel. Hade badrummet varit nyare hade jag nog reagerat mer negativt, vill inte betala fullt pris för en sekunda vara.
Klicka här för att svara