Goddag, jag har varit ägare av en lägenhet under ca 20 år där jag och min sambo bor.
Innan dess bodde vi i hyresalternativ. Sambon har 2 barn sedan tidigare som bott med oss men nu flyttat ut.
Sambon har haft skulder och låga flöden in, jag har ansetts som ekonomisk ansvarig för familjen.
Nu har situationen förändras, barnen har flyttat ut. Sambon har jobb med bra lön och inga skulder kvar och vill bli delaktig i ägandet.
Från dag ett har vi alltid haft gemensam ekonomi. Jag har kvar lån på ca 900 000 och lägenheten köptes för 1.3 fullt belånad med topplån. Idag är lägenheten värt minst 1 miljon mer. Fysiska renoveringar och uppgraderingar har gjorts av mig. Amorteringar och ränta och utlägg har gjorts från vårt gemensamma konto. Är det lämpligt att vi delar på lånet rakt av och blir 50/50 ägare eller hur tänker man kring detta?

Renovering/uppgraderingar av lägenheter brukar sällan påverka värdet sådär överdrivet på längre sikt.

Flyttade ni in i lägenheten samtidigt så gäller med största sannolikhet sambolagen, vilket betyder att sambon redan äger hälften av lägenheten, oberoende av vem som står på lånet.

• Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Mikael_L
Jag förstår det som att ni varit tillsammans länge, älskar varandra fortfarande och planen är att ni vill och tänker fortsätta livet tillsammans.

Isåfall tänker jag att är det då inte det bästa att ni nu helt enkelt återstartar på lika villkor.
Dvs tar vardera exakt hälften av lån samt ägande.

Det går säkert att säga att det inte är riktigt rättvist, att du har lagt in mer i bostaden.
Men då bör man ju också väga in vad partnern istället har gjort för det gemensamma, ofta skött hemmet mer, t.ex.

Men oavsett, så är min omedelbara tanke att bäst är att splitta allt på hälften rakt av.
Och glädj er och var stolta över att tiden med skulder är förbi.(y)

Redigerat:
  • Gilla
Malvis och 7 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Renovering/uppgraderingar av lägenheter brukar sällan påverka värdet sådär överdrivet på längre sikt.

Flyttade ni in i lägenheten samtidigt så gäller med största sannolikhet sambolagen, vilket betyder att sambon redan äger hälften av lägenheten, oberoende av vem som står på lånet.
PÅ grund av dennes tidigare skulder skrevs det avtal om att denne frånsäger sig all äganderätt. Det var mest för att skydda situationen under dåvarande tid.

L lellegr75 skrev:
PÅ grund av dennes tidigare skulder skrevs det avtal om att denne frånsäger sig all äganderätt. Det var mest för att skydda situationen under dåvarande tid.
Tja, då håller jag med @Mikael_L ovan. Dela på lånet, fortsätt leva lyckliga!

• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag förstår det som att ni varit tillsammans länge, älskar varandra fortfarande och planen är att ni vill och tänker fortsätta livet tillsammans.

Isåfall tänker jag att är det då inte det bästa att ni nu helt enkelt återstartar på lika villkor.
Dvs tar vardera exakt hälften av lån samt ägande.

Det går säkert att säga att det inte är riktigt rättvist, att du har lagt in mer i bostaden.
Men då bör man ju också väga in vad partnern istället har gjort för det gemensamma, ofta skött hemmet mer, t.ex.

Men oavsett, så är min omedelbara tanke att bäst är att splitta allt på hälften rakt av.
Och glädj er och var stolta över att tiden med skulder är förbi.(y)
Ja det är nog så jag tänker också. Även om vi går isär så vill jag inte att den jag levt med går lottlös oavsett, inget jag blir lyckligare av.

• Gilla
dolip och 15 till
  • Laddar…
Om ni inte gjort det tidigare så kan det ju vara en idé att förhandla om lån i samma veva. Topplånad lägenhet på en person med försörjningsbörda för hel familj kontra två vuxna med bra jobb utan hemmavarande barn och kanske dessutom kanske låg belåningsgrad är milsvid skillnad i förhandling med banken.

• Gilla
lellegr75 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och var inte rädd för att byta bank ifall de inte ger er en vettig ränta och villkor.

• Gilla
lellegr75
  • Laddar…
Jag håller med. Om ni ändå har delad ekonomi, dela på lägenheten.

• Gilla
lellegr75
  • Laddar…
Tack för alla tips, förhandling med banken blir det.

Hållet med övriga när det gäller egendomar. Men se till att om ni gifter er skriver äktenskapsförord om tillgångar. Oavsett hur förälskad man är nu så ser det garanterat ut annat då man ev bestämmer sig för att gå skilda vägar. Har nyss gjort den svängen med liknade som dig.

Ni kan inte lägga in sambon i lånet. Det blir att ni tar upp ett nytt lån 50/50 som sen används för att lösa bort det gamla.
Om du ger bort hälften av lgh så lär det inte bli någon skatteeffekt men sambon ”får” då också värdeökningen sedan du köpte lgh. Generöst av dig isåfall!

Om ni ser sambons övertagande av lånet som att hen köper in sig till ett lägre pris än marknadsvärdet blir överlåtelsen ett s k delat fång. Då blir det en skattesituation som ni behöver hantera.

Kanske klokt att lägga några tusen på juristhjälp? Minskar risken för jobbiga situationer mellan er två samt mellan dig och Skatteverket.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hållet med övriga när det gäller egendomar. Men se till att om ni gifter er skriver äktenskapsförord om tillgångar. Oavsett hur förälskad man är nu så ser det garanterat ut annat då man ev bestämmer sig för att gå skilda vägar. Har nyss gjort den svängen med liknade som dig.
Jo det kan ju vara vettigt, OM man har rejält olika tillgångar med sig in i förhållandet, och vill ha det med sig ut vid en ev. separation. Har båda ungefär lika mycket/lite tillgångar när man flyttar ihop. Så finns det inte så stor anledning att ha ett äktenskapsförord.

Sedan beror givetvis mycket på hur man gör medan man bor ihop/är gifta. Par som kör med delad ekonomi hela vägen, vill kanske ha äktenspasfrord som även reglerar vad man sparar ihop medan man är ett par. Men kör man delad ekonomi så är ialla fall i min bok, även sådant man tjänar under tiden gemensamt.

Det finns EN fallucka som många missar. Pensionsförsäkringar.

Om ex. ena parten är egenföretagare, och därmed måste sköta sin egen tjänstepension. Då blir det pensionssparandet giftorättsgods, och skall delas lika vid en skillsmässa. Om den andra parten har en vanlig anställning där det finns en tjänstepension via arbetet. Då är den pensionen INTE giftorättsgods. Därmed är det ganska vanligt vid den "typen" av skilssmässor att egenföretagaren blir singel med väldigt dålig pension, och maken/makan blir singel med 50% högre tjänstepension än andra.

• Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Bara en reflektion, jag är inte alls insatt i juridiken. Men jag tolkar det som att ni inte har gemensamma barn.
Om det händer din sambo nåt och en arvsituation uppstår och hur alternativen påverkar det är kanske nåt att också tänka/prata igenom.

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
L lellegr75 skrev:
Goddag, jag har varit ägare av en lägenhet under ca 20 år där jag och min sambo bor.
Innan dess bodde vi i hyresalternativ. Sambon har 2 barn sedan tidigare som bott med oss men nu flyttat ut.
Sambon har haft skulder och låga flöden in, jag har ansetts som ekonomisk ansvarig för familjen.
Nu har situationen förändras, barnen har flyttat ut. Sambon har jobb med bra lön och inga skulder kvar och vill bli delaktig i ägandet.
Från dag ett har vi alltid haft gemensam ekonomi. Jag har kvar lån på ca 900 000 och lägenheten köptes för 1.3 fullt belånad med topplån. Idag är lägenheten värt minst 1 miljon mer. Fysiska renoveringar och uppgraderingar har gjorts av mig. Amorteringar och ränta och utlägg har gjorts från vårt gemensamma konto. Är det lämpligt att vi delar på lånet rakt av och blir 50/50 ägare eller hur tänker man kring detta?
Allt verkar toppen, inget olämpligt. Jag ser dock inte riktigt värdet. Ni delar ju redan på allt ekonomiskt så ni kan ju lika gärna fortsätta som det är. Lånen är ändå så låga i relation till värdet att räntan kommer inte vara annorlunda med eller utan hennes de ägande.

Håller med Okarlsson, har det funkat tidigare så fortsätt så och separerar ni kan du ju bara ge henne en del pengar. Annars, om hon får hälften av huset och något händer henne måste du lösa ut hennes arv till särkullbarnen o frågan är om du har råd med det. Men huvudsaken ni gör som ni båda trivs med oavsett vad som händer i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.