4 067 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Skynda eller vänta med försäljning?
Återhämtning till tidigare nivåer är väl att ta i ja, men tror du inte att det blir lite stabilare när folk har vant sig vid nya ränteläget åtminstone? Gjorde en värdering i tisdags och mäklaren jag hade då sa att det står helt still just nu och ingen vågar lägga något annat än möjligtvis skambud... Fördelen som jag ser det med mitt hus är att det är litet (ca 55-60kvm + en inredd friggebod), har kamin och treglasfönster samt luft/luft-värmepump, så priset är överkomligt och driftkostnaderna relativt låga.Aaake37 skrev:
Tack för input! Jag tror ändå att det kan behöva "sminkas" lite för att få upp intresset hos fler, då långt ifrån alla köper med planer på att börja renovera själva det första de gör. Men förstår resonemanget.Aaake37 skrev:Jag som potentiellt köpare är otroligt trött på alla dessa "uppfräschningar" av gammalt skräp som ska "lura" köparna. Jag ser direkt när folk har försökt sminka grisen och i 99 fall av 100 kommer jag ändå vilja göra om allt du eventuellt försökt "sminka". Undantagen är om du gjort ordentliga renoveringar som tex;
* Bytt tak
* Totalrenoverat badrum/kök (förutsatt att du gjort smakfulla och neutrala val. Inget grönt kakel eller märkliga inriktningar, håll det vitt och cleant)
* Dränerat
* Bytt fönster
* Målat fasaden samt snickerier
* Installarat energiförbättringar. Solceller, värmepump etc
I mitt fall har jag nu beställt nya, och lite finare, köksluckor, köpt kyl/frys och spisfläkt (begagnat men i nyskick) och kommer lägga nytt golv i hall och kök samt byta ut ytterdörr och lås, men alla dessa saker är sådant som jag mer eller mindre måste göra för de sakerna är helt förstörda (utom köksfläkten, men den ser väldigt gammal och tråkig ut med vit plast som gulnat osv så ville få det att lira lite bättre med resten av köket).
Tidigare (när jag bodde i huset själv) har jag faktiskt dränerat och gjort i ordning tomten (blev en sjö på våren/hösten innan dess), målat om utvändigt, samt installerat värmepump, så kan åtminstone kryssa av de tre sakerna från din lista.
Det kommer säkert stabilisera sig men på en lägre nivå än vi ser nu. Alla experter är eniga om att fallet är långt i från klart. Sannolikt en stabilisering för villor runt eller strax under pre-pandemipriser.Pytt skrev:
Återhämtning till tidigare nivåer är väl att ta i ja, men tror du inte att det blir lite stabilare när folk har vant sig vid nya ränteläget åtminstone? Gjorde en värdering i tisdags och mäklaren jag hade då sa att det står helt still just nu och ingen vågar lägga något annat än möjligtvis skambud... Fördelen som jag ser det med mitt hus är att det är litet (ca 55-60kvm + en inredd friggebod), har kamin och treglasfönster samt luft/luft-värmepump, så priset är överkomligt och driftkostnaderna relativt låga.
Tack för input! Jag tror ändå att det kan behöva "sminkas" lite för att få upp intresset hos fler, då långt ifrån alla köper med planer på att börja renovera själva det första de gör. Men förstår resonemanget.
I mitt fall har jag nu beställt nya, och lite finare, köksluckor, köpt kyl/frys och spisfläkt (begagnat men i nyskick) och kommer lägga nytt golv i hall och kök samt byta ut ytterdörr och lås, men alla dessa saker är sådant som jag mer eller mindre måste göra för de sakerna är helt förstörda (utom köksfläkten, men den ser väldigt gammal och tråkig ut med vit plast som gulnat osv så ville få det att lira lite bättre med resten av köket).
Tidigare (när jag bodde i huset själv) har jag faktiskt dränerat och gjort i ordning tomten (blev en sjö på våren/hösten innan dess), målat om utvändigt, samt installerat värmepump, så kan åtminstone kryssa av de tre sakerna från din lista.Min stora fundering är egentligen badrummet, då det är från 90-talet med plastmatta på golvet och kakel på väggarna. Jag satte dock in en duschkabin när jag flyttade in 2017, så även om tätskiktet är förbi sin tekniska livstid så går det ju fortfarande att använda. En totalrenovering där skulle alltså i praktiken egentligen bara vara estetisk, men å andra sidan kanske vissa köpare blir otroligt avtända på ett rosa-beige badrum med plastmatta. Lutar just nu åt att jag låter det vara, har ju ändå att göra i december, men får nog återbesöka den funderingen senare.
Du är ju bevisligen inte nöjd med att sälja nu trots att du får högre pris än innan pandemin? Eller är du nöjd med pre-pandemipris?
Det ingen vill göra just nu om de inte måste är renovera så jag skulle verkligen rekommendera renovering av badrum.
Dock, mitt tips är att sälja nu och inte försöka vänta ut det.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Njaa. Det gick i andra ordningen. Räntorna fram till -98, låg på ungefär samma nivåer som före och under krisen (om vi bortser från veckorna med 500 - 5000% styrränta). När vi köpte nytt hus -98 (och sålde till samma pris som vi köpt för -91), så hade räntan precis dippat ned under 10%. Jag förutsatte att det var en tillfällig dip. Under åren före krisen hade räntan sakta rört sig från 15 - 13%, och gick upp igen till 16-17% strax före stora kraschen. Som jag ser det återupprättades marknaden under tiden med höga räntor, sedan började den långa perioden med ständigt sjunkande räntor och stigande priser.Aaake37 skrev:
Nä, jag är lika girig som alla andra, hehe.Aaake37 skrev:Det kommer säkert stabilisera sig men på en lägre nivå än vi ser nu. Alla experter är eniga om att fallet är långt i från klart. Sannolikt en stabilisering för villor runt eller strax under pre-pandemipriser.
Du är ju bevisligen inte nöjd med att sälja nu trots att du får högre pris än innan pandemin? Eller är du nöjd med pre-pandemipris?
Det ingen vill göra just nu om de inte måste är renovera så jag skulle verkligen rekommendera renovering av badrum.
Dock, mitt tips är att sälja nu och inte försöka vänta ut det.
Om man ska röra sig lite off-topic så; det här huset är det första och enda som jag äger till 100% själv och jag har under tiden jag bott där fixat och donat mycket på egen hand, så det är nog lite utav en emotionell grej för mig med om jag ska vara riktigt ärlig (blev lite överraskad av min egen reaktion när jag såg hur mycket som blivit förstört av hyresgästerna faktiskt, blev så ledsen liksom). Att då känna att jag säljer till "underpris" (vad det nu är) blir lite personligt typ, inte "bara" en dålig investering. Ursäkta, flummigt värre...men ja, det är nog ytterligare lite anledningen till att jag inte bara säljer så fort jag kan...
Rörliga räntor:H hempularen skrev:Njaa. Det gick i andra ordningen. Räntorna fram till -98, låg på ungefär samma nivåer som före och under krisen (om vi bortser från veckorna med 500 - 5000% styrränta). När vi köpte nytt hus -98 (och sålde till samma pris som vi köpt för -91), så hade räntan precis dippat ned under 10%. Jag förutsatte att det var en tillfällig dip. Under åren före krisen hade räntan sakta rört sig från 15 - 13%, och gick upp igen till 16-17% strax före stora kraschen. Som jag ser det återupprättades marknaden under tiden med höga räntor, sedan började den långa perioden med ständigt sjunkande räntor och stigande priser.
1985-1991 12-15%
1992 24%
1993-1995 10-11%
1996-1998 5.5-6.5%
Återhämtningen kom igång i linje med att räntorna började dyka rejält 1996-1997 men då till hälften av de nivåer som gällde fram till 1991. Under toppen av pandemin så var räntan drygt 1%. Det känns helt osannlikt att vi kommer komma tillbaka till den toppen i någon närtid givet förutsättningarna. Det är också tydligt hur olika situationer det handlar om.
Bolåneräntor historik - se data om ränta på bolån genom åren (xn--bolnerntor-v5ai.com)
Hyresgäster fungerar tyvärr nästan alltid så.Pytt skrev:
Nä, jag är lika girig som alla andra, hehe.
Om man ska röra sig lite off-topic så; det här huset är det första och enda som jag äger till 100% själv och jag har under tiden jag bott där fixat och donat mycket på egen hand, så det är nog lite utav en emotionell grej för mig med om jag ska vara riktigt ärlig (blev lite överraskad av min egen reaktion när jag såg hur mycket som blivit förstört av hyresgästerna faktiskt, blev så ledsen liksom). Att då känna att jag säljer till "underpris" (vad det nu är) blir lite personligt typ, inte "bara" en dålig investering. Ursäkta, flummigt värre...men ja, det är nog ytterligare lite anledningen till att jag inte bara säljer så fort jag kan...![]()
Det emotionella finns nästan alltid där. När jag hjälpte mina föräldrar att sälja sitt hus förra året lyfte jag att folk kommer vilja renovera badrum och kök med mera omedelbart varpå mina föräldrar reagerade emotionellt. "Det har vi precis GJORT" sade dem. På 90-talet
Det är nog just det "emotionella" som gör att folk inte vill sälja till "underpris" och därför väntar. Vilket enbart får till följd att priserna sjunker ändå mer.
Nej, funderar man på att sälja, så sälj nu!! Och var tacksam att priserna inte sjunkit ännu mer. Några glädjepriser lär aldrig komma tillbaka.
Nej, funderar man på att sälja, så sälj nu!! Och var tacksam att priserna inte sjunkit ännu mer. Några glädjepriser lär aldrig komma tillbaka.
Klicka här för att svara