D Dal-Mausen skrev:
Enplanshusägare har inget liv. Hus jag tittat på har jag ratat då det inte finns förvaring till mina och familjens intressen.
Men visst. Är intresset promenader och instagrambilder på tallriken kanske det passar med enplans. -Nej, ett garage räcker inte till. Där ska fordonen stå och vara en mekverkstad om det inte finns en källare till det.
Jag har hellre stort garage med förrådsdel där allt är torrt och inte luktar just källare
Betydligt billigare med garaget så jag har råd med en fin amerikanare. Varför tror du nästan inga hus idag bygga med källare

Redigerat av moderator:
P
K Kaptenz skrev:
haha, smått rolig du, är det kanske för att du har tummen någonstans där solljuset inte når
Jag har hellre stort garage med förrådsdel där allt är torrt och inte luktar just källare
Betydligt billigare med garaget så jag har råd med en fin amerikanare. Varför tror du nästan inga hus idag bygga med källare
Det är dock synd =) Källare är ett måste för mig. Även om jag inte fått tummen ur och renoverat helt så kommer det bli riktigt gött.
Dock luktar min källare just inte källare utan är luktlös =)

Men att välja mellan enplan och risk för 70 tals källarlukt så väljer jag enplans.

H hrundi skrev:
Hej, blir lite intresserad, märkte ni alltså skillnad på värmen i källaren efter dränering? Vi bor i odränerat 70-talshus utan känd fuktproblematik. Sandig mark även här. Tror att vi tänker dränera, men inte helt bombis.
om du höjer värmen ett par grader i din källare i stället för en dyr dränering så sparar du din trädgård och dina pengar. Det är en mycket lång återbetalningstid på isolering av en källare ;). Och mycket onödig kostnad om du inte har några allvarliga fuktproblem relaterade till dräneringen typ vattenpölar efter regn.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F FullBelåning skrev:
Hej!

Vi har precis besiktigat ett 70-tals hus med källare. Under besiktningen så var besiktningsmannen positiv och det kändes okej men när protokollet kom så kom klumpen i magen och osäkerheten.

I protokollet så kan man läsa om källaren: ”Källare utsätts i regel mer eller mindre för permanent fuktpåverkan från angränsande mark. Täta skikt bör undvikas mot golv- och väggytor för att minska risken för fuktspridning i väggar och förtvålning av fästmassor etc. utifrån erfarenhet är det också känt att konstruktioner och beläggningar/beklädnader med organiska material mot golv- och väggytor bör undvikas, då fuktpåverkan och mikrobiell tillväxt (mögel/bakterier) och rötskador kan uppstå i sådana.”

Om grunden så står det även:”En betongplatta på mark som inte är kappilärbrytande (utan underliggande isolering). Betongplattan kommer sannolikt att ställa sig i jämvikt med markens fuktstatus. Detta innebär att det finns en risk att man kan få skador på ytmaterial som är fuktkänsliga. Detta kan i en förlängning påverka byggnaden och inomhusmiljön negativt.”

Vad tror ni? Är det dags att springa iväg eller förmodligen ett ok köp?
Om källaren är dränerad med t.ex. Pordrän så är det inget problem , På betonggolvet kan du lägga klinkers då fukten går upp via fogarna.. Eller Platonmatta som viks upp en bit på väggen samt luftspalt på väggen där fukten kan ventileras bort. På det frigolit och golvspånskiva samt lämpligt ytskikt. Jag har både klinkers i förråd. tvättstuga mm och Platonmatta frigolit, golvspån samt plastmatta iDusch/bastun sedan 20 år .

Jag och frugan älskar också hus med källare, det ett av kriterierna för oss faktiskt när vi letade hus något decennium sedan. Visst, vi fick ju rätta till missen som tidigare ägare gjort med utreglade innerväggar och träreglar, panel etc. Men inte hela världen efter att ha rivit ut detta, satte istället puts och målade med silikatfärg i stora delar av källaren.

Nu har vi en torr och varm källare, litet fjärrvärme står på året runt för att hålla den kring 20 grader där den och vi mår bäst. Minimalt uppvärmningsbehov skulle jag säga, märks knappt i det stora hela. Senare grävde vi ur 1/4 av källaren och fixade ordentlig markisolering med makadam, pordrän, cellplast och hela rasket under ny betongplatta inkl vattenburen golvvärme i nytt badrum och tvättstuga. Blev perfekt. Upptäckte även att en stor del av resten av källaren råkar ha ordentlig cellplastisolering under betongen, överraskande men positivt i en 70-talskåk.

Finns mycket att älska med källare, inte minst detta att kunna ha litet fjv-anläggning, elcentraler, växelriktare till solceller, rör och grejer åtkomligt för att serva överliggande plan. Plus en riktig verkstad(!) och förvaringsutrymmen, gillestuga för vintermys osv. Inga skumma utrymmen gömt under kåken, allt fullt synligt och åtkomligt. Intressant att spillvärmen från växelriktaren kommer huset till del, som ett litet extra värmeelement med "gratisvärme" :-)

• Gilla
Richiehammer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.