7 861 läst ·
34 svar
8k läst
34 svar
Ny här inne, köpa hus!
Huset har ju mekanisk till/från ventilation, det är ett sätt att sanera radon så utifrån det tycker jag att 370Bq/m3 är väldigt högt. Vi bor i ett hus byggt av blåbetong med mekanisk till/från ventilation och har under 100 Bq/m3 i övervåningen och runt 200 Bq/m3 i det sämst ventilerade källarrummet. Då är ventilationsanläggningen från 1986 så det finns säkert bättre idag. Det kan ju vara så att det är dags att göra rent alla ventilationsrör och byta alla filter eftersom värdet ligger så högt, kolla det. Jag skulle inte köpa huset utan en ordentlig besiktning utifrån både fukt- och radonfrågeställning.
Är det ordentligt gjort 1993 så ska Ni inte ha några fuktproblem på länge, Platon är bra grejor, men det går att montera fel och slarvigt.
Budgivningen styrs helt av efterfrågan och Du vet aldrig helt säkert om den är sjysst, motbuden kan en oseriös mäklare hitta på själv men det kan också vara så att säljaren har kompisar som bjuder för att trissa priset och som inte mäklaren heller känner till. Allt är möjligt. Det Ni ska göra är att i förväg bestämma Er för hur mycket Ni har råd med och vad Ni är beredda att betala för just det här huset och sen INTE
gå över det. Vi har deltagit i ett 15-tal budgivningar sen mitten av 90-talet (köpt en lägenhet och 2 villor i Uppsala) och tro mej, det är väldigt lätt att "åka med" uppåt i en budgivning när man är sugen på ett objekt, vi pustar fortfarande ut när vi promenerar förbi ett hus i området som vi var med och bjöd alldeles för högt på
men som tur var bjöd en annan ännu mer 
Är det ordentligt gjort 1993 så ska Ni inte ha några fuktproblem på länge, Platon är bra grejor, men det går att montera fel och slarvigt.
Budgivningen styrs helt av efterfrågan och Du vet aldrig helt säkert om den är sjysst, motbuden kan en oseriös mäklare hitta på själv men det kan också vara så att säljaren har kompisar som bjuder för att trissa priset och som inte mäklaren heller känner till. Allt är möjligt. Det Ni ska göra är att i förväg bestämma Er för hur mycket Ni har råd med och vad Ni är beredda att betala för just det här huset och sen INTE
Värdet är 350 uppe och 400 nere.
En annan sak jag funderar på är att de har renoverat det stora badrummet nere själva.
Vid en besiktning så ser väl de om jobbet är bra eller dåligt gjort? Jag ser nämligen inte det själv...
Kan de också vid en besiktning göra en bedömning för hur mkt det kan kosta att åtgärda radonet?
Man kan alltså be besiktningsmannen att göra extra koll angående fukt och radon?
En annan sak jag funderar på är att de har renoverat det stora badrummet nere själva.
Vid en besiktning så ser väl de om jobbet är bra eller dåligt gjort? Jag ser nämligen inte det själv...
Kan de också vid en besiktning göra en bedömning för hur mkt det kan kosta att åtgärda radonet?
Man kan alltså be besiktningsmannen att göra extra koll angående fukt och radon?
När Du beställer besiktningen så är det viktigt att säga vad Du vill ha gjort så den som besiktar vet vad han ska kolla efter och att Du vill ha kostnadsförslag. Jag har gjort ett badrum själv inkl tätskikt, flytspackling, kakling etc så enl. mej kan det vara bra gjort ändå
men det ska besiktningen visa.
Som sagt, radonvärdena är för höga, jag skulle inte låta barn växa upp där utan åtgärder även om risken enl nuvarande forskningsläge "bara" är fördubblad eller tredubblad om Du inte röker.
Som sagt, radonvärdena är för höga, jag skulle inte låta barn växa upp där utan åtgärder även om risken enl nuvarande forskningsläge "bara" är fördubblad eller tredubblad om Du inte röker.
Inget husköp än för vår del.
Ska gå på en visning igen nu på söndag:http://www.hemnet.se/beskrivning/546576
Ännu ett hus som är byggt på platta från 70-talet. Är det fuktproblem man ska vara mest orolig för gällande ett sånt här hus också, trots att det inte har någon källare? Hus utan källare behöver inte dräneras eller?
Ska gå på en visning igen nu på söndag:http://www.hemnet.se/beskrivning/546576
Ännu ett hus som är byggt på platta från 70-talet. Är det fuktproblem man ska vara mest orolig för gällande ett sånt här hus också, trots att det inte har någon källare? Hus utan källare behöver inte dräneras eller?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden