2 679 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Beställa badrum
Hej
Vi ska renovera vårt badrum från grunden och vi tänkte ta in en snickare som hjälper oss. Hur kravställer man???
Det finns så mycket man bör tänka på så hur beställer man arbetet på bästa sätt.
Funderade på någon slags checklista eller liknande.
Vet någon vad det finns för hjälpmedel?
//Anders
Vi ska renovera vårt badrum från grunden och vi tänkte ta in en snickare som hjälper oss. Hur kravställer man???
Det finns så mycket man bör tänka på så hur beställer man arbetet på bästa sätt.
Funderade på någon slags checklista eller liknande.
Vet någon vad det finns för hjälpmedel?
//Anders
Jag känner inte till någon checklista. Dock är det bra att använda sig av uttrycket "fackmannamässigt". Det är samma uttryck som försäkringsbolagen använder sig av.
Egentligen handlar det om att ni ska veta vad ni vill ha.
Hur vill du att det ska vara utformat?
Ska det vara golvvärme?
Ska det vara klinker eller plastmatta?
Ska det vara kakel?
etc
Själva konstruktionen behöver ni inte kravställa på, det finns regler inom byggbranchen som talar om hur det ska vara. Däremot ska ni kräva att godkänna konstruktionens lösning på pappret innan de sätter igång arbetet. På så sätt kan ni också kontrollera att de gör på rätt sätt.
Egentligen handlar det om att ni ska veta vad ni vill ha.
Hur vill du att det ska vara utformat?
Ska det vara golvvärme?
Ska det vara klinker eller plastmatta?
Ska det vara kakel?
etc
Själva konstruktionen behöver ni inte kravställa på, det finns regler inom byggbranchen som talar om hur det ska vara. Däremot ska ni kräva att godkänna konstruktionens lösning på pappret innan de sätter igång arbetet. På så sätt kan ni också kontrollera att de gör på rätt sätt.
En liten rättelse bara ....
FACKMÄSSIGT utförande inte fackmannamässigt (finns inget sådant ord).
Som alltid gäller konsumenttjänstlagen när beställaren är privat person. Finns ett avtal som går att ladda på Konsumentverkets hemsida. Anbud och avtalsbekräftelse om jag inte minns fel. Hittar du det inte där pröva hos byggförlaget
FACKMÄSSIGT utförande inte fackmannamässigt (finns inget sådant ord).
Som alltid gäller konsumenttjänstlagen när beställaren är privat person. Finns ett avtal som går att ladda på Konsumentverkets hemsida. Anbud och avtalsbekräftelse om jag inte minns fel. Hittar du det inte där pröva hos byggförlaget
Här är en länk till Anbud och avtalsbekräftelse formuläret:
http://www.boende.konsumentverket.se/Documents/boende/rot_form_2001.pdf
Viktigt att bestämma slutdatum enligt mina erfarenheter.
Ett renoveringsarbete på utlovat 4 v. slutade på 12 v.
Nog för att jag fick ner priset, men ibland är tid mer värt än pengar och så kul är det faktiskt inte att ha hantverkare springa i huset hela sommaren.
En annan viktig sak att tänka på inför kommande ROT-avdrag är följande:
Se till att den du anlitar för jobbet har F-skattesedel
Begär att få dina fakturor utformade så att det framgår vilka arbeten som gjorts, och vad som är material.
Spara alla fakturor.
http://www.skatteverket.se/broschyrer/322/index.html
Viktigt vid begäran av offert är att du ger en beskrivning vad arbetet innefattar och vilket material förrutom byggmaterialet du vill att de ska köpa in och vad du ska köpa in ,om du nu ska göra några inköp själv som sanitetsporslin eller kakel.
Lycka till!
http://www.boende.konsumentverket.se/Documents/boende/rot_form_2001.pdf
Viktigt att bestämma slutdatum enligt mina erfarenheter.
Ett renoveringsarbete på utlovat 4 v. slutade på 12 v.
Nog för att jag fick ner priset, men ibland är tid mer värt än pengar och så kul är det faktiskt inte att ha hantverkare springa i huset hela sommaren.
En annan viktig sak att tänka på inför kommande ROT-avdrag är följande:
Se till att den du anlitar för jobbet har F-skattesedel
Begär att få dina fakturor utformade så att det framgår vilka arbeten som gjorts, och vad som är material.
Spara alla fakturor.
http://www.skatteverket.se/broschyrer/322/index.html
Viktigt vid begäran av offert är att du ger en beskrivning vad arbetet innefattar och vilket material förrutom byggmaterialet du vill att de ska köpa in och vad du ska köpa in ,om du nu ska göra några inköp själv som sanitetsporslin eller kakel.
Lycka till!
Klicka här för att svara