2 873 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
köksplanering ca kvm
Beror till mycket stor del på vilken "form" dessa 20 m2 har, tex. har du väldigt öppen planlösning eller är det "väggar runt" hela köket, finns dörröppningar/fönster att ta hänsyn till, vilken variant på köksplanering har ni dvs. L-kök/U-kök osv.Mady skrev:
Spontant tycker jag att det låter på gränsen för en fristående köksö samt matbord med plats för 6 pers. men det beror som sagt mycket på ovanstående.
Bardisk/"halvö" är betydligt mindre utrymmeskrävande och bör gå utmärkt på 20 m2
//Christina.
120 cm brukar vara ett rek. minimimått, min egen erfarenhet är att det går att knapra något lite på det beroende på vad som finns på respektive sida "bänkarna", har du tex. ugn/diskmaskinslucka eller kyl/frys på ena eller bägge sidorna blir det knepigare än om du tex har "beredningsyta" på bägge sidor.
Jag har själv valt att ha öppna gallerhyllor för förvaring av grytor, stekpannor o.dylika "skrymmande" saker på den ena sidan(vänt från matplatsdelen) och iom. att det då inte blir några luckor eller lådor som ska öppnas/dras ut så har jag kunnat minska lite på mitt mått och det går ändå utmärkt för två personer att jobba på var sin sida samt passera varandra mellan köksinredning och fristående köksö
Så om man tänker till lite när man planerar så brukar det gå bra även om man inte har ett "hav" till kök, spec. om man är fri att planera hela köksinredningen och inte måste utgå från befintliga placeringar av tex. avlopp eller fläktkanal. Dock är det förvisso ingen höjdare att trycka in en köksö bara för att man så gärna vill ha den om inte ytan medger att det blir ett funktionellt slutresultat
//Christina.
Jag har själv valt att ha öppna gallerhyllor för förvaring av grytor, stekpannor o.dylika "skrymmande" saker på den ena sidan(vänt från matplatsdelen) och iom. att det då inte blir några luckor eller lådor som ska öppnas/dras ut så har jag kunnat minska lite på mitt mått och det går ändå utmärkt för två personer att jobba på var sin sida samt passera varandra mellan köksinredning och fristående köksö
Så om man tänker till lite när man planerar så brukar det gå bra även om man inte har ett "hav" till kök, spec. om man är fri att planera hela köksinredningen och inte måste utgå från befintliga placeringar av tex. avlopp eller fläktkanal. Dock är det förvisso ingen höjdare att trycka in en köksö bara för att man så gärna vill ha den om inte ytan medger att det blir ett funktionellt slutresultat
//Christina.
Klicka här för att svara