I det här fallet så gäller det fallet i mitt blivande badrum.

Det jag inte får riktig kläm på, efter luskande och läsande, är hur stor yta runt mitt dusch-hörn som ska luta "brant" .

1. Ska jag rita upp fallet som en kvarts cirkel med hörnet som centrum eller ska det vara kvadratiskt. Hur blir det med klinkersen där fallet börjar?

2. Ska jag sedan placera brunnen mitt i zonen som blir? Eller kanske mer förskjuten mot hörnet?

3. Jag ska ha golvvärme, el, och tänkte lägga dubbel gips överallt utom i dushen - men hur bär man sig åt när hela härligheten ska spacklas in? Ska jag göra som en fördämning där fallet börja och spackla allt i omgångar? (Jämna av golvet i ett moment och spackla fallet i ett.)

/M.v.h. Linus

Enligt vad jag TROR så finns det mycket fakta i trådarna!!
Detta är vad JAG TROR!!

50cm från brunnen skall fallet vara 1cm
Resterande verkar det ska vara 1cm/m

Har fått en inriktning på var brunnen i duschen ska vara.... ställ dig bekvämt under duschen, mitt under "paketet" (skrotum, tror jag den Latinska termen är) ska brunnen vara.
Se´n har jag sett nå´t som jag tror är 200mm som är det närmaste som brunnen får vara vid vägg.
Varför inte Gips i dusch? står du inte där?
Själva spacklings proceduren har jag inte kommit till ännu!! Hoppas du får hjälp av nå´n!!
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/spackla_golv.pdf
Mvh Boris

Det här är knepigt och jag är verkligen ingen expert. Men när jag fick mitt duschrum fixat (av proffs!) las brunnen fel (och det var faktiskt mer än 200 mm från vägg) så att när duschen strilar blir det (trots fall) 'rundgång' dvs vattnet kutar längs väggen runt hela duschrummet vidare bakom toastolen & bort till dörren. Det tog ca 30 sekunder innan vattnet hann runt.

Om man tittar på lutningen i tex hyreslägenheter ser man att fallet är betydligt starkare än 'standard'.

Jag inbillar mig att det bästa vore en mjuk nedsänkt fyrkant med brunn däri samt svag lutning utanför. Oproffsigt kanske men jag vill kunna spola av hela badrumsgolvet och veta att allt vatten tar sig till brunnen utan att raka efter varje duschning.

Jag löste det själv med att limma en 3 cm kant runt duschdelen men det blev en nödlösning som faktiskt funkat i 15 år ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.