1 602 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Bänkskivor I massiv ek - Laminnat
Tycker det skulle kännas ofräscht att ha träskiva vid själva arbetsplatsen. Jag vet hur ofta jag dräller köttsaft och andra grejer på skivan. Laminat är ju bara att torka av. Med klorin om det behövs. Ekskivan är ju också känsligare för fläckar innan den blivit riktigt inoljad ett par gånger.
När vi skulle köpa bänkskivor till köket funderade vi på massiv ek. Men när vi kom till köksförsäljaren så avrådde han. Han sa hur mycket jobb det var med att olja in dem. Sen sa han att man måste olja in oftare runt diskhon och runt hällen om man har en sån nedfälld.
Detta skulle göra att det blev mörkare på dessa ställen. Inte så snyggt. Skulle man ställa en kaffekopp på kvällen och inte torka av den under så skulle det vara en ring efter den dagen efter.
Köper man en massiv så får man räkna med att det blir fläckar och att man får olja in ofta och även slipa skivan ibland. Vi ville inte ha det jobbet så vi valde en laminat av märket Pegon ek som ser nästan ut som massivt trä.
Detta skulle göra att det blev mörkare på dessa ställen. Inte så snyggt. Skulle man ställa en kaffekopp på kvällen och inte torka av den under så skulle det vara en ring efter den dagen efter.
Köper man en massiv så får man räkna med att det blir fläckar och att man får olja in ofta och även slipa skivan ibland. Vi ville inte ha det jobbet så vi valde en laminat av märket Pegon ek som ser nästan ut som massivt trä.
Vi ska ha en bardisk där själva barskivan ska vara massiv oljad ek. Längden är ca 1.60m och bredden ca 30cm. Priset vi fick på enbart skivan var nästan 4000kr. Detta var från köksleveranrören. Det måste ju finnas billigare sätt att få tag i en ekskiva och olja in den själv. Nån som har bra tips?
Mvh/ Chef
Mvh/ Chef
För mig är trä det självklara valet. Jag ställer mig lite frågande till trä-motståndarnas argument. Visst, det kan bli fläckar, märken osv, men är det inte just det som är charmen med ett levande material? Att det ska se just levande ut?
Sedan är det naturligtvis skillnad på skador och skador, men får man en rejäl skada på en laminatskiva så är väl den knappast snyggare än den på träskivan? Skillnaden är att trässkivan går att åtgärda medan laminatskivan tvingas man byta ut.
Så, jag väljer trä, trots risken för småskavanker!
Sedan är det naturligtvis skillnad på skador och skador, men får man en rejäl skada på en laminatskiva så är väl den knappast snyggare än den på träskivan? Skillnaden är att trässkivan går att åtgärda medan laminatskivan tvingas man byta ut.
Så, jag väljer trä, trots risken för småskavanker!
Klicka här för att svara