19 252 läst ·
4 svar
19k läst
4 svar
Takanslutning på ett IKEA-kök
Hej,
Är det någon där ute som har byggt takanslutning med hjälp av golvsockel till ett IKEA-kök?
Jag vägrar ha ett äckligt flott-och-dammsamlande utrymme ovanför överskåpen 8), och skulle vara tacksam för tips hur man på bästa sätt fäster sockeln i väggskåpen. Nån som har gjort det förut?
/Anders, som sitter i en stor hög av blandade småskåp och försöker surfa.....
Är det någon där ute som har byggt takanslutning med hjälp av golvsockel till ett IKEA-kök?
Jag vägrar ha ett äckligt flott-och-dammsamlande utrymme ovanför överskåpen 8), och skulle vara tacksam för tips hur man på bästa sätt fäster sockeln i väggskåpen. Nån som har gjort det förut?
/Anders, som sitter i en stor hög av blandade småskåp och försöker surfa.....
Annars brukar man ju sätta en list i taket och en i skåpets ovansida. därefter sågar man till sockeln och monterar den. En liten täcklist döljer spikarna/skruvarna.
Det går också att sätta en list i taket (eller strunta i den helt) och skruva sockeln från skåpets insida.
Det går också att sätta en list i taket (eller strunta i den helt) och skruva sockeln från skåpets insida.
Nu vet jag inte hur höga överskåp Du köpt eller är det blandat överskåp högskåp? Jag hade monterat mina underskåp å sedan skickat upp mina överskåp ' så högt det bara går' upp i taket och sedan lagt en takanslutningslist ( smal) för att dölja övergången. Krönlister är inte min grej...och mit kök som snart kommer skall monetras på liknande sätt. Inga flottkulor ovanpå skåpen inte 
så här gjorde jag..............överst på skåpen en liggande ljusrampslist sedan en frisida som sticker ut ca 25cm på det ett krönlist som anslutning mot taket..........fick på det viset en baldarkin med utrymme att montera infällada spottar i
Många goda idéer - tackar för dessa! Till helgen är det dax att skrida till verket - det ska bli SÅ skönt att slippa sitta inmurad i en skåpsdjungel. Och att slippa leva på vad ett kylskåp och en micro har att bjuda på... Börjar bli rätt trött på mackor och fil ;D
Klicka här för att svara