1 180 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
badrums luften rätt ut på vinden?
Har just fått klart mitt badrum.
Och har monterat en badrums fläckt i taket. Förut satt där en självdrag ventil.
Jag antog att kanalen gick ut i skorstenen, men nu misstänker jag att det går rätt ut på kallvinden.
Detta kan väll inte vara så bra.
Vad ska jag göra?
MVH Anders
Och har monterat en badrums fläckt i taket. Förut satt där en självdrag ventil.
Jag antog att kanalen gick ut i skorstenen, men nu misstänker jag att det går rätt ut på kallvinden.
Detta kan väll inte vara så bra.
Vad ska jag göra?
MVH Anders
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Som Novis i byggande så måste jag väl kommentera lite i all välvilja!
Föreslår att, om det går att dra rör ut i yttervägg och inte i tak. Kallras skydd går förmodligen åt iallafall!
Tak får jag rysningar av hur mycket vatten/snö som KAN tränga in!!
Själv har jag nära till ett snedtak i vårt blivande badrum, tvekar mycket för all passning i tegel med plåtar och tätningar...
Mvh Boris
Föreslår att, om det går att dra rör ut i yttervägg och inte i tak. Kallras skydd går förmodligen åt iallafall!
Tak får jag rysningar av hur mycket vatten/snö som KAN tränga in!!
Själv har jag nära till ett snedtak i vårt blivande badrum, tvekar mycket för all passning i tegel med plåtar och tätningar...
Mvh Boris
Jag får rysningar varje gång man pratar om att dra ut ventilation genom väggen......Boris skrev:Som Novis i byggande så måste jag väl kommentera lite i all välvilja!
Föreslår att, om det går att dra rör ut i yttervägg och inte i tak. Kallras skydd går förmodligen åt iallafall!
Tak får jag rysningar av hur mycket vatten/snö som KAN tränga in!!
Själv har jag nära till ett snedtak i vårt blivande badrum, tvekar mycket för all passning i tegel med plåtar och tätningar...
Mvh Boris
Det verkar inte vara helt ovanligt men jag funderar lite över var all vattenånga tar vägen när man släppt ut den genom väggen. Jo, upp i taksprånget, oavsett om man pratar om gavel eller långsida.
Gör man rätt är det inte ett problem att ta hål i taket (även om man förstås skall undvika att göra en swissost av taket).
Ah..eh...måååste kommentera igen!! Vattenånga?? blir det verkligen så mycket ånga?? och i såna fall...är det ånga ute så betyder det väl att tempen ute är kallare?? därför bör väl ångan kylas och bli vatten? = rinner hemskt efter väggen? ;D
Jag frågade en utställare av bastu-duschar-kabin eller vad det heter, om vad som händer när man öppnar efter en ångbastu och inte högre än 220cm till tak över ev. kabin.
Hans svar var att när man duschar efter bastun så kyls luften (ångan) i hytten och blir till vatten i densamma, och därför inte skulle orsaka nå´t problem!!
Jag är ju av en skeptisk natur efter att ha gjort en antagligen felaktig jämförelse med gamla diskmaskiner och bänkskivor av laminat/spånskiva,,,
Mvh Boris
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Abel48 - Vi har så i dag - inga problem! Sen om det är en snygg lösning vette katten?!
Ursäkta otydligheten i mitt tidigare inlägg. Jag avser förstås "luft med hög relativ luftfuktighet". :-/Boris skrev:Ah..eh...måååste kommentera igen!! Vattenånga?? blir det verkligen så mycket ånga?? och i såna fall...är det ånga ute så betyder det väl att tempen ute är kallare?? därför bör väl ångan kylas och bli vatten? = rinner hemskt efter väggen? ;D
Jag frågade en utställare av bastu-duschar-kabin eller vad det heter, om vad som händer när man öppnar efter en ångbastu och inte högre än 220cm till tak över ev. kabin.
Hans svar var att när man duschar efter bastun så kyls luften (ångan) i hytten och blir till vatten i densamma, och därför inte skulle orsaka nå´t problem!!
Jag är ju av en skeptisk natur efter att ha gjort en antagligen felaktig jämförelse med gamla diskmaskiner och bänkskivor av laminat/spånskiva,,,
Mvh Boris
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden