I huset som vi köpt är köket renoverat för något år sedan.

I samband har man satt in en kolfilterfläkt och inte en som går ut i ventilationen (mekanisk).

Nu undrar jag om det någon som kan ha en bra förklaring på detta?
Kan man dra utluften från en kolfilterfläkt till "utsugen" när man har mekansik frånluft eller kommer hela systemet köra ihop?

Verkar vara otroligt att man skulle valt att brar dra nya röret igenom toppen på skåpet bara för man skulle råkat såga en hylla fel.

Personligen skulle jag tycka att det vore trevligt att få ut utluften från fläkten till utventilationen så man slipper matlukten i huset....

/markus
 
Om du har ventilation med värmeväxlare tror jag att svaret är att installatörerna inte vill ha in kladdet från spisfläkten i värmeväxlaren.
Vill du ha evakuering på köksfläkten tror jag det bästa är ett separat rör ut.
 
Har du mekanisk frånluft så måste "centralfrånluftsfläkten" varva upp samtidigt som du ökar hastigheten på köksfläkten.
Gör man inte det är det risk att du blåser ner matosen i huset igen, via frånlufstdonen.
Alternativt att dra en ny egen kanal för köksfläkten, ut via en ny huv.
 
FrittDrag skrev:
Har du mekanisk frånluft så måste "centralfrånluftsfläkten" varva upp samtidigt som du ökar hastigheten på köksfläkten.
Gör man inte det är det risk att du blåser ner matosen i huset igen, via frånlufstdonen.
Alternativt att dra en ny egen kanal för köksfläkten, ut via en ny huv.

Där är nog svaret på vraför det ser ut som det gör. Får se hur man kan dra ut ett nytt rör på ett snyggt sätt.

/markus
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.