1 873 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Planering av kök -hjälp!?
Hej!
I vår lilla stuga äv vi begränsade till dessa mått för vår köksplanering:
Altandörr
-120-I I-60-
l
l
160
l
l
Vi hade tänkt sätta kylskåpet uppe i högra hörnet och avsluta 160-väggen med en 100-diskbänk (vattnet kommer ut på den väggen). På 120-väggen är det tänkt att golv- och väggskåp ska upp. Spisen hamnar intill vedspisen på annat ställe i köket.
Frågan är om det blir för trångt? Måste man ha/planera för småbitar mellan skåp och vägg för att underlätta öppning av skåp?
Hur är det med hörnskåp? Vi skulle kunna ha ett men är det bättre att ha en "hel" arbetsyta mot 120-väggen än att ha ett hörnskåp?
Tacksam för tips och idéer!
I vår lilla stuga äv vi begränsade till dessa mått för vår köksplanering:
Altandörr
-120-I I-60-
l
l
160
l
l
Vi hade tänkt sätta kylskåpet uppe i högra hörnet och avsluta 160-väggen med en 100-diskbänk (vattnet kommer ut på den väggen). På 120-väggen är det tänkt att golv- och väggskåp ska upp. Spisen hamnar intill vedspisen på annat ställe i köket.
Frågan är om det blir för trångt? Måste man ha/planera för småbitar mellan skåp och vägg för att underlätta öppning av skåp?
Hur är det med hörnskåp? Vi skulle kunna ha ett men är det bättre att ha en "hel" arbetsyta mot 120-väggen än att ha ett hörnskåp?
Tacksam för tips och idéer!
Några cm. extra behöver ni nog, att ställa kylskåpet längst in i hörnet innebär att ni inte får upp dörren helt utan att handtaget tar i väggen, MEN nu är det iof. oftast inga backar som ska dras ur ett kylskåp (jmf. frys), möjligen en grönsakslåda längst ner, så det kanske går bra ändå om det är ett "nödfall" :-/
Annars kan man ju tänka sig att ni använder en underlimmad diskbänk till ett 60's el. 80's diskbänkskåp, då får ni ju några extra cm. att spela med.
Ang. hörnskåp så tycker jag de är nästan enbart av ondo, opraktiska till tusen >
Använd hellre ytan till över och underskåp, dessa fyller både förvarings och arbetsytefunktion.
//Christina.
Annars kan man ju tänka sig att ni använder en underlimmad diskbänk till ett 60's el. 80's diskbänkskåp, då får ni ju några extra cm. att spela med.
Ang. hörnskåp så tycker jag de är nästan enbart av ondo, opraktiska till tusen >
Använd hellre ytan till över och underskåp, dessa fyller både förvarings och arbetsytefunktion.
//Christina.
Visserligen kommer vi nog att ha en kombinerad kyl/frys men pga altandörrens placering hoppas jag att det ändå går att öppna kyl/frysen helt.
Har kollat på IKEA's diskbänk (1½ ho + avrinning) för inbyggnad. Någon som har erfarenhet av denna och kan man underlimma den själv? Var det svårt? Med en överlimmad bänk får man väl annars en kant som försvårar avtorkning mm?
Har kollat på IKEA's diskbänk (1½ ho + avrinning) för inbyggnad. Någon som har erfarenhet av denna och kan man underlimma den själv? Var det svårt? Med en överlimmad bänk får man väl annars en kant som försvårar avtorkning mm?
Tänk på att om du har foder runt altandörren så bygger det ut en bit från väggen, en eller ett par cm's passbit mellan vägg och kyl/frys är nog inte så dumt iaf. Du bör ju även kunna dra ut kyl/frysen utan att behöva montera bort från övrig inredning.Mysan skrev:
Jag tror inte att man bör ge sig på underlimmning själv (om man inte är extremt händig och har tillgång till specialmaskiner och verktyg), om du ska ha en laminatskiva så är det viktigt att det blir snyggt runt kanterna utan distans ner till själva plåten, måste mao. vara riktigt tunt längst mot plåten, hmmm...... krångligt att förklara :-/Mysan skrev:
Det funkar iaf. inte att bara såga ett hål rakt genom bänkskivan som man gör med en överlimmad ho.
Nackdelen med överlimmad är ju precis som du säger att man får en smutssamlande kant runtom, men fördelen å' andra sidan är ju att det är betydligt lättare att göra själv samt att det då förstås blir billigare, kanske inte lika snyggt men det är ju en smaksak förstås.........
MVH/Christina.
Klicka här för att svara