8 162 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Gips i badrum.
Sida 1 av 2
Kan man kakla på enkel 9mm gips med reglar 600 cc eller kommer väggen att svaja? Jag har inte plats för dubbelgips (lite omständigt att förklara). Om det inte duger som det är får jag riva gipset och regla bättre. Finns det stumma skivor av annat material?
Det finns en skiva som heter Minerit som är jättestyv. Kolla här: http://www.tepro.se/Category.asp?Cat=13&s=2 . Tyvärr, tror jag den är ganska dyr.
Tack för tipset.
Försäkring och försäkring. Gör man jobbet själv så blir det ju så att händer det något och man får en skada så är det ju inte fackmannamässigt gjort och man får reparera själv. Har man gjort installationen fackmannamässigt så blir det ju inga skador. Lite av en moment 22 situation. Vi skall bara använda utrymmet som toalett och nöd dusch så påfrestningarna bör inte bli så stora. Vad är nackdelarna med 9mm gips?
Försäkring och försäkring. Gör man jobbet själv så blir det ju så att händer det något och man får en skada så är det ju inte fackmannamässigt gjort och man får reparera själv. Har man gjort installationen fackmannamässigt så blir det ju inga skador. Lite av en moment 22 situation. Vi skall bara använda utrymmet som toalett och nöd dusch så påfrestningarna bör inte bli så stora. Vad är nackdelarna med 9mm gips?
Nackdelen i den konstruktionen är att den blir för vek, om du råkar vända dig för hårt mot väggen KAN kaklet spricka och tätskiktet bli skadat.
Branshreglerna säger dessutom att på vägg skall skivkonstruktionens böjstyvhet mellan reglar vara minst
motsvarande den böjstyvhet som uppnås med ett lag 13 mm standardgipsskivor monterade på reglar med max. 450 mm centrumavstånd
eller två lag 13 mm standardgipsskivor på reglar
med max. 600 mm centrumavstånd.
Men ingen säger ju att du MÅSTE göra så. Som sagt var ovan så får du inte ut försäkringen isf.
Branshreglerna säger dessutom att på vägg skall skivkonstruktionens böjstyvhet mellan reglar vara minst
motsvarande den böjstyvhet som uppnås med ett lag 13 mm standardgipsskivor monterade på reglar med max. 450 mm centrumavstånd
eller två lag 13 mm standardgipsskivor på reglar
med max. 600 mm centrumavstånd.
Men ingen säger ju att du MÅSTE göra så. Som sagt var ovan så får du inte ut försäkringen isf.
Om det är ett litet utrymme så blir totalkostnaden för minerit inte så hög, och den är ju redan förberedd med tätskikt
. Det finns en speciell kakelskiva som finns i 8 mm tjocklek.
Det är ju förstås fullt möjligt att det händer något som försäkringen täcker även om det är fackmannamässigt gjort. Vem som gjort jobbet spelar faktiskt ingen roll.Fredrik_J skrev:Tack för tipset.
Försäkring och försäkring. Gör man jobbet själv så blir det ju så att händer det något och man får en skada så är det ju inte fackmannamässigt gjort och man får reparera själv. Har man gjort installationen fackmannamässigt så blir det ju inga skador. Lite av en moment 22 situation. Vi skall bara använda utrymmet som toalett och nöd dusch så påfrestningarna bör inte bli så stora. Vad är nackdelarna med 9mm gips?
Det sägs att om man använder Minerit VT så blir väggen inte dyrare även om skivan är det. Nu avråder dessutom försäkringsbolag från gips i badrum. Så varför sätta dyrt kakel på en billig skiva som ändå inte ger nårgea besparingar?
Har sett att det finns en ny hemsida. www.minerit.se
Jag skall åka till nordbygg idag och titta på denna lösning.
Har sett att det finns en ny hemsida. www.minerit.se
Jag skall åka till nordbygg idag och titta på denna lösning.
Jag hittade ett väldigt intressant alternativ på Nordbygg idag (toppenmässa!).
En fibergipsskiva från http://www.xella.dk/html/den/dk/index.php
På pappret ser det bra ut:
1. 12,5mm, tillräcklig bärighet för kakel på cc60.
2. Behövs ingen osb el motsvarande bakom, 30kg per lämplig skruv tål skivan.
3. Faller ej i småbitar är den blir blöt (den sväller och behåller vid torkning sitt nya mått)
Skivan är tydligen vanlig i Tyskland och Danmark, här jag jag inte sett detta förut.
Finns även i varianter som ersätter golvgips.
Jag är egentligen för feg för att prova nya saker, men detta verkar riktigt riktigt intressant. Håller produkten vad den lovar passar den också fantastiskt bra på plåtreglar i en fuktig källare.
En fibergipsskiva från http://www.xella.dk/html/den/dk/index.php
På pappret ser det bra ut:
1. 12,5mm, tillräcklig bärighet för kakel på cc60.
2. Behövs ingen osb el motsvarande bakom, 30kg per lämplig skruv tål skivan.
3. Faller ej i småbitar är den blir blöt (den sväller och behåller vid torkning sitt nya mått)
Skivan är tydligen vanlig i Tyskland och Danmark, här jag jag inte sett detta förut.
Finns även i varianter som ersätter golvgips.
Jag är egentligen för feg för att prova nya saker, men detta verkar riktigt riktigt intressant. Håller produkten vad den lovar passar den också fantastiskt bra på plåtreglar i en fuktig källare.
Intressant, Mathias. Hur ligger den till prismässigt?MathiasS skrev:Jag hittade ett väldigt intressant alternativ på Nordbygg idag (toppenmässa!).
En fibergipsskiva från [länk]
På pappret ser det bra ut:
1. 12,5mm, tillräcklig bärighet för kakel på cc60.
2. Behövs ingen osb el motsvarande bakom, 30kg per lämplig skruv tål skivan.
3. Faller ej i småbitar är den blir blöt (den sväller och behåller vid torkning sitt nya mått)
Skivan är tydligen vanlig i Tyskland och Danmark, här jag jag inte sett detta förut.
Finns även i varianter som ersätter golvgips.
Jag är egentligen för feg för att prova nya saker, men detta verkar riktigt riktigt intressant. Håller produkten vad den lovar passar den också fantastiskt bra på plåtreglar i en fuktig källare.
mvh
David
Minns inte exakt prisangivelsen - min spontana reaktion var ungefär - "aha dubbelt så dyrt som gips". Men tänker man efter så ersätter skivan (iaf i mitt fall) en osb och en gips och dessa skivor kostar tillsammans ca 60sek per kvm och det var ungefär vad denna kostade också.
Skall kolla upp detta ordentligt och se vad man får för pris om man handlar motsvarande 40kvm ungefär. Leverantören håller till i Västberga i Stockholm så jag har nära dit.
Skall kolla upp detta ordentligt och se vad man får för pris om man handlar motsvarande 40kvm ungefär. Leverantören håller till i Västberga i Stockholm så jag har nära dit.