Kan man kakla på enkel 9mm gips med reglar 600 cc eller kommer väggen att svaja? Jag har inte plats för dubbelgips (lite omständigt att förklara). Om det inte duger som det är får jag riva gipset och regla bättre. Finns det stumma skivor av annat material?
 
Det ska nog vara högst 400 cc och minst 13 mm gips. Annars är det inte fackmässigt gjort = försäkringen gäller inte.....
 
Tack för tipset.

Försäkring och försäkring. Gör man jobbet själv så blir det ju så att händer det något och man får en skada så är det ju inte fackmannamässigt gjort och man får reparera själv. Har man gjort installationen fackmannamässigt så blir det ju inga skador. Lite av en moment 22 situation. Vi skall bara använda utrymmet som toalett och nöd dusch så påfrestningarna bör inte bli så stora. Vad är nackdelarna med 9mm gips?

 
Nackdelen i den konstruktionen är att den blir för vek, om du råkar vända dig för hårt mot väggen KAN kaklet spricka och tätskiktet bli skadat.

Branshreglerna säger dessutom att på vägg skall skivkonstruktionens böjstyvhet mellan reglar vara minst
motsvarande den böjstyvhet som uppnås med ett lag 13 mm standardgipsskivor monterade på reglar med max. 450 mm centrumavstånd
eller två lag 13 mm standardgipsskivor på reglar
med max. 600 mm centrumavstånd.

Men ingen säger ju att du MÅSTE göra så. Som sagt var ovan så får du inte ut försäkringen isf.
 
Fick en ide.
Skulle ju kunna sätta spånskiva mellan reglarna liksom infällda och sedan 13 gips utanpå alltihop.
Borde ju bli stabilt.
Anledningen till att jag inte kan köra dubbelgips är fönsterkarmar och element....

 
Ja det kan kasnke gå. Väggen skall ju :
vara minst
motsvarande den böjstyvhet som uppnås med ett lag 13 mm standardgipsskivor monterade på reglar med max. 450 mm centrumavstånd  
eller två lag 13 mm standardgipsskivor på reglar
med max. 600 mm centrumavstånd.
 
Om det är ett litet utrymme så blir totalkostnaden för minerit inte så hög, och den är ju redan förberedd med tätskikt :D. Det finns en speciell kakelskiva som finns i 8 mm tjocklek.
 
Precis så tänkte jag ;).
 
Fredrik_J skrev:
Tack för tipset.

Försäkring och försäkring. Gör man jobbet själv så blir det ju så att händer det något och man får en skada så är det ju inte fackmannamässigt gjort och man får reparera själv. Har man gjort installationen fackmannamässigt så blir det ju inga skador. Lite av en moment 22 situation. Vi skall bara använda utrymmet som toalett och nöd dusch så påfrestningarna bör inte bli så stora. Vad är nackdelarna med 9mm gips?
Det är ju förstås fullt möjligt att det händer något som försäkringen täcker även om det är fackmannamässigt gjort. Vem som gjort jobbet spelar faktiskt ingen roll.
 
Jag har funderat på det där. Någon som vet ett exempel på skada som kan uppstå fast jobbet är fackmannamässigt gjort?
 
Det sägs att om man använder Minerit VT så blir väggen inte dyrare även om skivan är det. Nu avråder dessutom försäkringsbolag från gips i badrum. Så varför sätta dyrt kakel på en billig skiva som ändå inte ger nårgea besparingar?
Har sett att det finns en ny hemsida. www.minerit.se

Jag skall åka till nordbygg idag och titta på denna lösning.
 
Jag hittade ett väldigt intressant alternativ på Nordbygg idag (toppenmässa!).

En fibergipsskiva från http://www.xella.dk/html/den/dk/index.php

På pappret ser det bra ut:

1. 12,5mm, tillräcklig bärighet för kakel på cc60.
2. Behövs ingen osb el motsvarande bakom, 30kg per lämplig skruv tål skivan.
3. Faller ej i småbitar är den blir blöt (den sväller och behåller vid torkning sitt nya mått)

Skivan är tydligen vanlig i Tyskland och Danmark, här jag jag inte sett detta förut.

Finns även i varianter som ersätter golvgips.

Jag är egentligen för feg för att prova nya saker, men detta verkar riktigt riktigt intressant. Håller produkten vad den lovar passar den också fantastiskt bra på plåtreglar i en fuktig källare.
 
MathiasS skrev:
Jag hittade ett väldigt intressant alternativ på Nordbygg idag (toppenmässa!).

En fibergipsskiva från [länk]

På pappret ser det bra ut:

1. 12,5mm, tillräcklig bärighet för kakel på cc60.
2. Behövs ingen osb el motsvarande bakom, 30kg per lämplig skruv tål skivan.
3. Faller ej i småbitar är den blir blöt (den sväller och behåller vid torkning sitt nya mått)

Skivan är tydligen vanlig i Tyskland och Danmark, här jag jag inte sett detta förut.

Finns även i varianter som ersätter golvgips.

Jag är egentligen för feg för att prova nya saker, men detta verkar riktigt riktigt intressant. Håller produkten vad den lovar passar den också fantastiskt bra på plåtreglar i en fuktig källare.
Intressant, Mathias. Hur ligger den till prismässigt?

mvh
David
 
Minns inte exakt prisangivelsen - min spontana reaktion var ungefär - "aha dubbelt så dyrt som gips". Men tänker man efter så ersätter skivan (iaf i mitt fall) en osb och en gips och dessa skivor kostar tillsammans ca 60sek per kvm och det var ungefär vad denna kostade också.

Skall kolla upp detta ordentligt och se vad man får för pris om man handlar motsvarande 40kvm ungefär. Leverantören håller till i Västberga i Stockholm så jag har nära dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.