VI har beställt ett kök med en stor köksö 120cm*200, och utöver detta 5meter arbetsyta med skåp under och en vägg med inbyggda vitvaror på 180 cm - allt för 135000 (exkl blandare till ho i köksö och diskho och köksfläkt). Är detta klassa som dyrt? Alla andra vitvaror är då inräknade (siemens).

Svårt att säga utan att veta hur många skåp det är, vilka luckor, vilka vitvaror och vilken bänkskiva.

Om alla sakerna är av "mellanklass" så skulle jag säga att det inte är så farligt dyrt men att ni hade kunnat komma bra mycket billigare undan med (mycket) research och prisjagande med hopplock av delar från till exempel IKEA, Elgiganten, ELON, Hornbach, Bauhaus och diverse nätbutiker. Enkelheten i att få allt från samma ställe kan dock vara värd mycket...

En liten undran: om du nu redan har beställt köket, varför börjar du nu fundera på om det är dyrt eller inte? Nu spelar det ju ingen roll längre.

Fel av mig - vi har inte beställt det...än. Jag sitter fortfarande o funderar på hur vi kan komma ner i pris. VItvarorna har vi fått bra offerter på - varmluftsugn, frys på 88 l inbyggd, DM, Häll allt från siemens för 20 000:-. Sen är diskbänken på 220cm på 7700 och avrinningshon 2000kr. Har ngn erfarenhet av att fräsa ut själv i kompaktlaminat? Då kommer vi ner ett antal tusenlappar - om vi dessutom kan köpa hon själv då också.

Kompaktlaminat går ju annars att köpa på andra ställen - men svårt att hitta bättre pris där med...

(3st 2m skåp med inbyggnad för kyl/frys/ugn. 3st halvhöga, 13st lådskåp i olika storlekar från 40cm till 120cm, diskbänken som ovan och sammanlagt 1,82+2,96+ ön 2*1,20m i kompaktlaminat)

Svårt - jag vet, men vill ha tips på hur man kan tänka för att få ned priset ytterligare...

Har ngn erfarenhet av att ha rostfritt massivt stål (5-6mm tjock) som bänkskiva? Har kollat runt - en plåtslagare tar 2600kr för en bit på 60cm*182cm (5mm tjock), medan HTH och Beijers tar ca20-23 000 kr (6mm tjock) i övrigt samma storlek....

Paul-Staffanstorp
Håller just nu på med alla förberedelser inför en montering av kök nästa vecka...

23 stommar...

Ca: 365000:-

Vitvaror för 125000:-
Granit för 40000:-
Snickeier med inredningar och belysningar samt en liten laminatskiva till tvättstugan inkl. underlimmad ho. 200000:-

Dessutom går det ungefär 100000:- för ombyggnad av köket med läggning av golvgips & granitgolv, sänkning av tak & infällning av spottar, målat, ändrat el och vvs... m.m

Så som du ser kan det springa iväg ganska mycket också... ;)

Bara plånboken som styr.

Det som påverkar priset mest brukar vara vilka luckor man väljer. I övrigt samma kök kan kosta mer än dubbelt så mycket med dyra luckor som med billiga luckor hos många leverantörer.

Det enda sättet att komma ner i pris är nog annars att välja IKEA eller Epoq istället för Kvik men då får ni kanske kompromissa bort något. Rita upp köket i deras program och jämför!

Låter inte alls dyrt!

Fick nyss en offert på ett liknande kök, kast mindre än ditt av Lidhults
på nätta 525.000:-, det tycker jag var dyrt.

Då ingick förståss vitvaror för ca 90.000:- och montering/målning på 65.000:-

//JaGus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.